Widok listy

5 sprawdzonych sposobów skutecznego prowadzenia social mediów placówki medycznej. Część II

Obecność w social mediach to coraz częściej standard efektywnego prowadzenia placówki medycznej. Aby jednak działać w sieci z głową, warto skorzystać ze sprawdzonych strategii i sposobów prowadzenia komunikacji online, które pomogą w budowaniu zrozumienia, zaufania i zaangażowania pacjentów. Z naszego dwuczęściowego poradnika dowiesz się, jak zaplanować strategię, tworzyć wartościowe treści, utrzymywać konsystencję, stworzyć dialog z pacjentami i skutecznie analizować wyniki działań. Dzięki tym sposobom możesz zyskać przewagę konkurencyjną na rynku medycznym, dostosowując się do specyfiki marketingu medycznego w erze cyfrowej. W drugiej części poradnika skupimy się na konsystencji i regularności, dialogu z internautami i zaangażowaniu ich w dyskusje, a takżę zwróćimy uwagę na skuteczne analizowanie wyników naszych działań w Internecie.

Sposób 3: Konsystencja i regularność. Utrzymywanie stałej obecność na platformach społecznościowych, planując regularne posty i aktywność. 

Aby pogodzić regularność i konsystencję, czyli sprawić, żeby atrakcyjne treści pojawiały się regularnie i odpowiednio często – warto pamiętać o publikowaniu rozmaitych treści. Ich różnorodność i właściwa częstotliwość to dwa kluczowe czynniki, pozwalające utrzymać zaangażowanie internautów. Do przykładowych treści, jakie warto umieszczać w social mediach, zaliczamy następujące:

  • usługowe – to właśnie te wpisy dotyczą usług, jakie dana placówka medyczna świadczy na co dzień,
  • edukacyjne, poradnikowe – niosą one największą wartość dla pacjenta. Jeśli wykorzystamy ciekawostki – za ich pomocą możemy wzbudzić zainteresowanie pacjenta, dzięki czemu nas zapamięta, a tym samym do nas wróci,
  • informacyjne – zawierają informacje na tematy, o których warto bądź należy poinformować pacjentów,
  • backstage – nie od dziś ludzie lubią oglądać pracę od zaplecza. Nie mają możliwośći dostrzeżenia tego na co dzień, więc tego typu materiał zawsze są dla nich interesujące. Mądre wykorzystanie tego formatu pozwala na pokazanie czegoś ciekawego, nie zdradzając wszystkiego, np. szczegółowych metod pracy placówki, które mogłaby dostrzec i wykorzystać konkurencja,
  • z życia placówki – to wszelkiego rodzaju nowości, zmiany, ale też pokazanie rozwoju placówki lub codziennej pracy w gabinecie lub na stanowisku rejestracji,
  • humor – warto przygotować coś zabawnego na weekend,
  • pasje zespołu – pozwólmy pacjentom lepiej nas poznać. Nie musimy od razu pokazywać rodziny, domu, sposobu spędzania wakacji któregokolwiek członka zespołu, jednak warto pokazać, że nie samą pracą medyk żyje.

Konkretne tematy, jakie warto poruszać na profilu społecznościowym placówki

Wiedza w pigułce: Cykl postów w formie wideo, grafiki i tekstu. Posty prezentują krótkie informacje medyczne, dotyczące różnych specjalizacji i schorzeń. Przykładowo w przypadku cyklu postów dotyczących ortopedii można pokusić się o takie tematy, jak:

  • Jak przygotować się do operacji ortopedycznej?
  • Poduszka ortopedyczna – czy warto?
  • Kule ortopedyczne – jak wygląda prawidłowy chód? (w przypadku tego postu najlepiej zastosować wideo z nagraniem prawidłowej postawy ciała)
  • Problemy ortopedyczne kobiet w ciąży.

Fakty i mity na temat xxx: Mogą one dotyczyć dowolnego zagadnienia, np. medycyny estetycznej, botoksu, retinolu, przeszczepu komórek macierzystych czy też wybielania zębów. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie cyklu postów w formie wideo. Każdy film zawierałby krótką wypowiedź lekarza, obalającą wybrane mity lub potwierdzającą fakty.

Zapytaj lekarza (np. Zapytaj ortopedę/laryngologa/ginekologa): To z kolei sprawdzony schemat na cykl filmików, w których dany specjalista odpowiada na pytania pacjentów. Forma – nagrane wcześniej wideo, emitowane w odcinkach lub format live (wcześniej rzecz jasna zapowiedziany), podczas którego lekarz odpowiada na żywo na klika pytań, zadawanych przez internautów w komentarzach.

Codzienność okiem lekarza: Cykl wpisów o tym, jakie zachowania przeciętnego Kowalskiego można poprawić pod kątem wybranej specjalizacji? Przykładowo ortopeda mógłby podzielić się poradami, w jaki sposób poprawić – z jego perspektywy – warunki pracy pracowników biurowych.

Sposób 4: Dialog i zaangażowanie. Odpowiadanie na komentarze i pytania pacjentów, tworząc interaktywną społeczność online. 

Placówka medyczna w Internecie musi być widoczna dla ludzi. Stanie się tak wyłącznie wtedy, gdy opróćz publikowania treśći będzie odważnie wchodzić w interakcje z pacjentami, pozwoli im się dostrzec, a następnie utrzyma ich zainteresowanie. Z tego powodu niezwykle ważna jest właściwa komunikacja po publikacji materiałów w sieci.

Komunikacja z odbiorcami ma znaczenie, bo po opublikowaniu treści należy ją moderować. Moderowanie to polega na odczekaniu kilku lub kilkunastu minut, by sprawdzić pierwsze reakcje ludzi: polubienia i komentarze. Po otrzymaniu informacji zwrotnej powinniśmy na nią reagować, odpowiadać na komentarze. Jeśli ktoś poświęcił swój czas, by skomentować naszą publikację, warto to docenić i odwdzięczyć się tym samym. Należy pamiętać także o ewentualnych zapytaniach we wiadomościach prywatnych – one również wymagają udzielenia pacjentom odpowiedzi.

Sposób 5: Analiza i doskonalenie. Monitorowanie wyników działań i dostosowanie strategii, aby osiągać lepsze efekty na mediach społecznościowych placówki medycznej.

Czas jest towarem deficytowym, dlatego warto systematycznie robić analizę tego, jak sprawdzają się treści i działania, jakie prowadzimy, aby osiągać coraz lepsze wyniki. Należy pamiętać o tym, że każdy kanał ma swoją specyfikę. Warto więc najpierw poznać charakterystykę kanału i wtedy dostosowywać treści do kanału.

Instagram: król hasztag #

Na Instagramie bardzo ważne są hashtagi. Dodaje się je do posta, dzięki czemu można go wyszukać – właśnie do tego one służą: do wyszukiwania treści o konkretnej tematyce.

Facebook: Działania organiczne i płatne

W przypadku Facebooka absolutną podstawą jest zadbanie o:

  1. Kompletność profilu indywidualnego lub strony – musimy uzupełnić zdjęcie główne, zdjęcie w tle, opis placówki, wszelkie informacje dodatkowe oraz dodać inne linki społecznościowe.
  2. Dobre, wartościowe dla odbiorców publikacje – różnorodne, ciekawe, merytoryczne treści, stosowanie różnych formatów.
  3. Komunikację z odbiorcami – szybkie reagowanie na komentarze i zapytania przesłane w wiadomości prywatnej to PODSTAWA naszej działalności na Facebooku (i każdym innym portalu społecznościowym).

Należy wybrać najlepszą drogę do realizacji założonego celu, realizować ją konsekwentnie i na bieżąco sprawdzać efekty, analizować, wprowadzać ulepszenia. Cel może być wspólny dla obu platform, ale nie musi. Przykładowo:

Cel wspólny: budowanie świadomości rozpoznawalności marki. Na obu platformach działamy tak, aby ten cel osiągnąć.

Dwa odmienne cele: Na FB chcemy zbudować świadomość marki, a na IG chcemy zwiększyć zaangażowanie naszych odbiorców. 

Obie te strategie są prawidłowe. Podobnie jak publikowanie tych samych treści na obu kanałach. Aby odbiorca zapamiętał naszą markę, musi się z nią zetknąć kilka razy. Publikując treść tylko na jednej platformie, odbieramy możliwość częstszego styku odbiorcy z naszą marką. Co więcej, czas jest towarem deficytowym, a często osoba zajmująca się mediami społecznościowymi w podmiocie medycznym ma także inne obowiązki. Nie ma sensu marnować czasu na tworzenie osobnych treści na Facebooka i Instagrama. Tym bardziej, że Meta sama dostarcza narzędzie Business Suite, które w łatwy i szybki sposób umożliwia nam publikację tych samych postów na obu platformach. Można więc wysunąć wniosek, że algorytmy obu platform nie wpłyną przez to negatywnie chociażby na zasięgi posta.

Ograniczenia w marketingu medycznym

Marketing medyczny na Facebooku, choć przynosi wiele korzyści, jest obarczony wieloma ograniczeniami. Starają się one zachować równowagę między promocją usług medycznych a ochroną bezpieczeństwa i prywatności użytkowników. Facebook ma pewne ograniczenia dotyczące reklamowania produktów i usług z branży medycznej. Wśród zakazanych lub ograniczonych kategorii reklamowych na Facebooku i innych miejscach w ekosystemie Meta znajdziemy takie, jak:

  • Lekarstwa na receptę: Reklamowanie leków na receptę jest ogólnie zabronione na Facebooku, ponieważ wymaga to uprzedniej zgody i nadzoru prawnego.
  • Narkotyki i substancje nielegalne: Reklamy promujące narkotyki, substancje psychoaktywne, nielegalne narkotyki lub produkty związane z nimi są zabronione.
  • Usługi medyczne bez licencji: Reklamowanie usług medycznych, takich jak leczenie, diagnoza lub porady medyczne, które są świadczone przez nieuprawnione osoby, jest ograniczone.
  • Praktyki medycyny alternatywnej: Reklamowanie praktyk medycyny alternatywnej, takich jak terapie niepotwierdzone naukowo, może podlegać ograniczeniom na Facebooku.
  • Nieautoryzowane produkty medyczne: Reklamy dotyczące produktów medycznych, takich jak sprzęt medyczny, aparaty słuchowe lub soczewki kontaktowe, mogą być ograniczone i wymagają spełnienia określonych wymogów.
  • Chirurgia plastyczna i zabiegi kosmetyczne: Reklamy dotyczące operacji plastycznych, procedur kosmetycznych lub inwazyjnych procedur medycyny estetycznej mogą być objęte ograniczeniami.

Meta określa także szereg zasad dotyczących zamieszczania reklam związanych ze zdrowiem osobistym i wyglądem zewnętrznym. Za zabronione uznaje się reklamowanie:

  • ideału ciała lub wyglądu zewnętrznego, sugerując, że jest to osiągalne i warto do niego dążyć;
  • zaburzonego lub niezdrowego obrazu ciała, który może wpływać negatywnie na samoocenę i zdrowie;
  • wykorzystywanie braku pewności siebie, aby narzucać konieczność dostosowania się do określonych standardów piękna;
  • niewłaściwych treści, które mogą prowadzić do negatywnego postrzegania własnego wyglądu przez ludzi;
  • niezdrowych relacji związanych z odżywianiem lub aktywnością fizyczną;
  • przedstawianie zbliżeń, które ukazują czyjeś problemy zdrowotne;
  • upokarzanie lub zawstydzanie ze względu na wygląd.