Dlaczego warto zainteresować się Facebookiem, Instagramem czy Youtubem?
W obecnych czasach wielu podmiotów po prostu nie stać na to, by nie istnieć w internecie. Dotyczy to również obecności w mediach społecznościowych. Z doświadczenia ekspertów Medidesk wiemy, że przeglądając je w telefonie, przeciętny użytkownik spędza średnio około 30 minut dziennie. W skali miesiąca jest to czas, którego nie sposób zbagatelizować, zajmując się marketingiem placówki.
Co więcej, z dużym prawdopodobieństwem z mediów społecznościowych korzysta również większość podmiotów konkurencyjnych. Zaniedbując działania w tym zakresie, można zwyczajnie zostać z tyłu.
Korzyści z promowania placówki na portalach społecznościowych
Kanały społecznościowe różnią się od innych mediów. Ich przewagą jest bezpośredni kontakt z pacjentami zainteresowanymi daną usługą. Dzięki nim można kierować komunikację do tych osób, które faktycznie chcą słuchać. W ich odnalezieniu pomagają specjalne algorytmy. Kiedy już uda się znaleźć odpowiednich odbiorców, można rozmawiać z nimi 1 na 1.
Robiąc to odpowiednio, można zyskać:
- społeczność zainteresowaną oferowanymi usługami,
- wizerunek placówki komunikatywnej i otwartej na potrzeby pacjentów,
- możliwość dotarcia do większej liczby potencjalnych pacjentów.
Jak stworzyć profil placówki medycznej w social mediach od początku?
Zanim jednak zbudujemy lub zmodernizujemy istniejący profil, warto zadać sobie kilka podstawowych pytań takich, jak:
- do kogo chcemy dotrzeć (czy placówka ma zasięg lokalny, a pacjentami są tylko mieszkańcy danego miasta, czy też np. prowadzimy telekonsultacje, z których mogą korzystać osoby z całego kraju),
- jaką wartość jesteśmy w stanie zaoferować (dlaczego pacjenci mają chcieć śledzić nasze posty),
- czy jesteśmy w stanie zapewnić poprawne funkcjonowanie profilu (czy mamy osoby, które mogą zająć się publikacją i odpowiadaniem na zapytania użytkowników i czy dysponują one odpowiednią wiedzą i kwalifikacjami),
- czy jesteśmy gotowi na aktywne prowadzenie działań marketingowych w mediach społecznościowych, czy też nasza obecność na portalu ma być jedynie symboliczna.
Jak budować markę medyczną w mediach społecznościowych?
Tworząc treść dla profili w mediach społecznościowych, buduje się jednocześnie własny wizerunek. Warto więc zastanowić się, jaki powinien być odbiór tych działań. Taka strategia składa się na mądre zarządzanie biznesem medycznym w internecie.
Tożsamość placówki medycznej
W przypadku podmiotów medycznych, z uwagi na ich specyfikę, korzystne jest budowanie wizerunku eksperta branży. Profil w mediach społecznościowych powinien wzmacniać zaufanie do placówki. Można to robić np. poprzez:
- przedstawianie zespołu medycznego i jego doświadczenia,
- pokazywanie codziennej pracy w placówce,
- publikowanie materiałów edukacyjnych,
- publikowanie treści informacyjnych z wiarygodnych źródeł, np. aktualne zmiany lub zalecenia ze strony Ministerstwa Zdrowia.
Drugą ważną kwestią, jaką powinny poruszać takie działania, jest opiekuńczy wizerunek podmiotu medycznego. Tu warto zwrócić uwagę na dostępność placówki i jej otwartość na potrzeby potencjalnych pacjentów.
Szczególnie ci młodsi, często używają mediów społecznościowych do bezpośredniego kontaktu z firmami i instytucjami. Warto być w gotowości na ich pytania. Czasem możemy nawet je wyprzedzać, publikując rzetelne treści informacyjne.
Które kanały społecznościowe warto wykorzystać?
Jak wspominaliśmy w poprzednim artykule, dla placówki medycznej najbardziej odpowiednie są takie kanały, jak Facebook, Messenger, Instagram czy Youtube. Każdy z nich umożliwia publikowanie wartościowych treści i tworzenie relacji z potencjalnymi pacjentami.
Jakie treści udostępniać?
Poniżej przedstawiamy przykłady działań w mediach społecznościowych, które może wdrożyć placówka medyczna na łamach poszczególnych kanałów.
Jeśli nie ma Cię na Facebooku, to znaczy, że nie istniejesz. Powszechnie znane powiedzenie ma w sobie wiele prawdy. O ile użytkownicy często są w stanie „wybaczyć” nieobecność w ramach innych kanałów, o tyle profil marki na Facebooku to podstawa. Jego brak może wydawać się podejrzany.
Co więcej, nie wystarczy tylko istnieć. Warto, by profil miał swoją społeczność i był na bieżąco aktualizowany. Bez tego pacjenci mogą zwątpić, czy placówka działa i ma się dobrze. Dlatego profil na Facebooku powinien być strefą dla rzetelnych informacji i bieżących publikacji. W jego ramach muszą znaleźć się informacje kontaktowe. Powinien być też miejscem, w którym będą ogłaszane ewentualne zmiany organizacyjne, czy nowości. Obecnie, w trakcie pandemii mogą to być np. informacje na temat wprowadzonych środków bezpieczeństwa.
- Messenger
Komunikator ten jest ważnym uzupełnieniem facebookowego profilu, ale może również funkcjonować oddzielnie. Oprócz opcji bezpośredniej rozmowy z użytkownikiem możemy ustawić również chatbota. Jego pomoc jest nieoceniona. Dobrze zaprogramowana struktura konwersacji pozwoli odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania automatycznie.
Co więcej, chatbot może być wykorzystywany do przedstawienia oferty placówki. Za jego pośrednictwem na żądanie rozmówcy można udostępniać materiały prezentujące usługę. W ten sposób może on zastąpić tradycyjną ulotkę.
Funkcje Instagrama są skupione głównie wokół obrazu i krótkich filmików. Jest to zatem świetne miejsce do publikowania zdjęć z placówki oraz wrzucania video z prezentacją oferowanych usług.
Instagram częściej skupia młodszych użytkowników. Rzadko kiedy korzystają oni z placówek medycznych regularnie. Mogą być jednak zainteresowani ofertą doraźnie. Warto wyprzedzić ich ewentualne potrzeby i zapoznawać ich z działalnością placówki wcześniej, np. poprzez udostępnianie treści na temat zdrowego stylu życia. Dzięki temu budujemy świadomość marki u potencjalnych przyszłych pacjentów.
- Youtube
Na Youtube możemy budować społeczność wokół dłuższych filmów i prezentacji. To świetne miejsce do wrzucania materiałów eksperckich oraz edukacyjnych. Mogą one stanowić osobną treść lub być rozpowszechniane również innymi kanałami, np. na Facebooku.
Youtube może posłużyć do udostępniania np. filmów instruktażowych, podcastów, wywiadów, czy prezentacji wykonywanych zabiegów (o ile nadają się one do pokazania). W zależności od możliwości technicznych można też pokusić się np. o infografiki w formie animowanej lub prezentacje na temat działalności placówki.
Jak reklamować się z Facebook Ads?
Zarządzanie biznesem medycznym w social mediach wiąże się z tworzeniem płatnych reklam. Obecnie jedynie niewielki procent postów dociera do odbiorców drogą organiczną. Dlatego też eksperci branży zalecają wdrażanie treści sponsorowanych. Dzięki nim można dotrzeć do bardzo precyzyjnie określonej grupy odbiorców.
Facebook Ads umożliwia wykupienie reklam na samym Facebooku, a także Instagramie, w Messengerze oraz Audience Network. Ustawiając parametry, możemy dokładnie określić cel reklamy, jej zasięg, format, miejsce, budżet, a także bardzo szczegółowe parametry dotyczące osób, którym ma ona zostać wyświetlona.
W trakcie, a także po zakończonej kampanii, można monitorować jej efekty i wyciągać wnioski na podstawie dostępnych statystyk.
Dlaczego warto wdrożyć działania na portalach społecznościowych już dziś?
Im szybciej zdecydujemy się na wdrożenie zorganizowanych działań na portalach społecznościowych, tym prędzej zbierzemy ich efekty. Dodatkowo obecnie za sprawą pandemii i lockdownu zwiększyła się aktywność Polaków w internecie. Jednocześnie stawki za kliknięcie i wyświetlenie spadły. To sprawia, że prowadzenie działań w mediach społecznościowych stało się jeszcze bardziej opłacalne.
Warto skorzystać z tej sytuacji i zacząć zarządzać biznesem medycznym w mediach społecznościowych jak najszybciej.
Pacjenci w mediach społecznościowych – na co zwracają uwagę?
Należy pamiętać, że profil, na który zapraszamy odbiorców, jest swego rodzaju wizytówką placówki. Powinien on być czytelny i robić dobre wrażenie. Nawet jeśli uda się przyciągnąć nowe osoby, to działania te nie będą skuteczne, jeśli potencjalni pacjenci nie znajdą na profilu nic, co ich zainteresuje.
Do najważniejszych kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę na profilu, należą:
- zdjęcie profilowe/logo placówki (powinno być czytelne nawet w małym formacie i jasno komunikować, o jaką instytucję chodzi),
- zdjęcie lub film w tle (odpowiednio dobrane robi dobre wrażenie estetyczne i przybliża charakter placówki),
- recenzje (mogą przeważyć o wyborze danego podmiotu przez pacjenta – warto postarać się o to, by były aktualne i pozytywne),
- zakładka „poznaj naszą historię” (pozwala poznać placówkę od innej strony i zwiększa jej wiarygodność),
- Call To Action, czyli zachęta do podjęcia działania (przycisk ten umożliwia odbiorcom wykonanie szybkiej akcji, np. kontaktu telefonicznego, wysłania zapytania, czy wyświetlenia oferty. Warto dobrze zastanowić się, na jakim działaniu potencjalnych pacjentów nam zależy i ułatwić im w ten sposób wykonanie go).
Oczekiwania wobec profili społecznościowych placówek medycznych
Użytkownicy mediów społecznościowych oczekują od profili firmowych rzetelnych i aktualnych informacji oraz wartości dodanej w postaci przydatnych lub angażujących treści. Ich dostarczanie to podstawowa funkcja mediów społecznościowych. Warto więc poświęcić czas na zbudowanie strony, która sprosta ich oczekiwaniom.
Takie działania powinny być traktowane nie jako koszt, ale inwestycja. Jak wiemy z praktyki ekspertów Medidesk, mogą one być bardzo opłacalne. Kluczem do sukcesu w zarządzaniu biznesem medycznym w social mediach jest solidność, wiarygodność i cykliczność. Warto więc powierzyć zadanie prowadzenia tych działań kompetentnym pracownikom lub zlecić je profesjonalistom.