Nie ma Cię w social mediach? Nie istniejesz! Ten kultowy już tekst zawiera w sobie ziarno prawdy. Marketing medyczny to działania, które pozwalają docierać nam tam, gdzie są nasi potencjalni pacjenci. A ci coraz częściej szukają informacji o zdrowiu i usługach w mediach społecznościowych. Jak tworzyć treści i reklamy na Facebooku i Instagramie? Podpowiadają eksperci Medidesk.
Media społecznościowe placówki medycznej – na co zwrócić uwagę?
Social media dają szerokie pole do popisu firmom i instytucjom. Dzięki nim możemy działać na rzecz zwiększenia świadomości marki, produktów oraz usług. Firmy różnych branż nierzadko zaskakują pomysłowością swoich kreacji na Facebooku i Instagramie. Kluczem do sukcesu jest dopasowanie komunikacji. Warto podkreślić, że od podmiotów z branży medycznej często oczekuje się więcej, niż od firm z innych sektorów. Placówkom powierzamy niezwykle ważne kwestie naszego życia – zdrowie i wygląd. Podmioty z sektora zdrowotnego muszą budować zaufanie na każdym poziomie komunikacji – również w mediach społecznościowych. Prowadząc profil placówki medycznej, musimy zatem zadbać przede wszystkim o:
- spójny i profesjonalny wizerunek – zarówno na poziomie wizualnym, jak i organizacyjnym (np. dobrze zorganizowany profil, adekwatne posty, szybkie odpisywanie na wiadomości),
- odpowiedni język i ton wypowiedzi – uprzejmy, jasny, konkretny, zgodny z tym, jakiego używamy w placówce,
- łatwy i szybki kontakt – zachęcanie do niego, zadbanie o dostępność i aktualność danych kontaktowych oraz przygotowanie merytoryczne osób, które obsługują czat i telefon,
- wiarygodność placówki i jej specjalistów – np. publikacja informacji o nowych osiągnięciach, czy dzielenie się wiedzą.
Jak publikować w social mediach?
Profesjonalizm i dobra organizacja powinny być wpisane w wizerunek placówki. Należy je podkreślać również w działaniach w mediach społecznościowych – m.in. przez dobre przygotowanie i spójny content. Warto planować posty z wyprzedzeniem, tworzyć je w sposób przemyślany i dopracowany. Nie tylko sama treść, ale też sposób, w jaki ją zamieszczamy, może świadczyć o naszym podejściu. W efektywnym planowaniu i zwiększaniu zasięgów profilu pomoże nam analiza statystyk. Udostępniają je najpopularniejsze portale społecznościowe. W panelu managera możemy sprawdzać m.in. godziny, w których nasza grupa docelowa jest najbardziej aktywna i najchętniej reaguje na posty, a także weryfikować, które typy postów cieszą się największą popularnością – czy są to posty tekstowe, graficzne, wideo, a może ankiety? Warto również analizować działania wychodzące poza nasz profil społecznościowy. W narzędziach analitycznych monitorujących nasze kampanie marketingowe i ruch na stronie www możemy prześledzić liczbę przekierowań z konkretnych linków. Warto sprawdzić, które z nich pochodzą z postów, reklam czy zakładki informacyjnej na portalu społecznościowym.
Tworzenie skutecznych materiałów graficznych – o tym warto pamiętać
Podstawą wielu postów w social mediach są grafiki. To one przykuwają wzrok przeglądających. Mają wpływ na to, jak odebrany zostanie nasz wizerunek. Kreacje grafik mogą być bardzo różne. Istnieje jednak kilka zasad, których należy przestrzegać. Podstawą są wymiary. Grafiki do mediów społecznościowych zawsze tworzymy pod konkretny format – czy to zdjęcie w tle, czy okładka wyróżnionej relacji, regularny post do feedu, karuzela, czy też obrazek do relacji. Warto pamiętać, że niektóre grafiki mogą nieco inaczej przycinać się w wersji mobilnej – a to przecież z ją bardzo często wyświetlają nasi odbiorcy. Przed tworzeniem warto sprawdzić aktualne rozmiary grafik w danym kanale społecznościowym, skorzystać z szablonu lub zlecić pracę profesjonalnemu grafikowi. W miarę możliwości dobrze też przetestować wyświetlanie grafiki, zanim opublikujemy je na swoim profilu.
Facebook Ads i Instagram Ads
Jak opublikować reklamę na Facebooku lub Instagramie? Istnieją dwa sposoby. Pierwszym i prostszym z nich jest promowanie istniejącego już posta. Jako treść sponsorowana może on wyświetlić się szerszej grupie odbiorców. Drugim sposobem, polecanym przez specjalistów marketingu medycznego, jest stworzenie kampanii reklamowej przy pomocy managera reklam. W ten sposób zyskujemy szerszy wachlarz możliwości tworzenia i targetowania reklamy. Do wyboru są formaty posta z grafiką, wieloma grafikami lub wideo. Mamy też możliwość wyboru umiejscowienia reklamy (aktualności, relacje), określenia dokładnej grupy odbiorców oraz ustawienia budżetu (dziennego lub całkowitego). Co ważne, na samym początku musimy również zastanowić się nad celem naszej reklamy – czy jest nim zwiększenie rozpoznawalności marki, zwiększenie zasięgów profilu, czy też nakłonienie odbiorców do konkretnych działań, np. aktywności pod postem, kliknięcia w link, instalacji aplikacji, zostawienie danych kontaktowych, czy nawiązania bezpośredniego kontaktu z placówką.
Jak określić grupę docelową?
Grupa docelowa to nic innego niż zbiór osób, do których chcemy dotrzeć z naszą reklamą. Im bardziej wybór ten będzie przemyślany, tym większa szansa, że cel kampanii zostanie osiągnięty. Grupę docelową możemy określać na dwa sposoby: poprzez podstawowe opcje targetowania lub w sposób niestandardowy. Do typowych opcji należą takie zmienne jak wiek, płeć, zainteresowania, zachowania, dane demograficzne, języki. W przypadku placówek medycznych często istotna będzie geolokalizacja. Ten parametr pozwala nam docierać tylko do tych osób, które znajdują się w zasięgu przychodni. Zapobiega to wyświetlaniu reklamy użytkownikom, którzy prawdopodobnie mieszkają zbyt daleko, by skorzystać z naszych usług. Opcje managera reklam pozwalają nam też ustawiać niestandardowe grupy docelowe. Mogą to być np. grupy remarketingowe, osoby, które miały już kontakt ze stroną internetową lub profilem w mediach społecznościowych, a także co ciekawe – osoby, których profil jest zbliżony do naszych aktualnych, zaangażowanych odbiorców.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu medycznego placówek ochrony zdrowia? Przeczytaj pozostałe części poradnika managera – artykuł o SEO oraz artykuł o Google Ads.