Widok listy

Poradnik managera cz. 1. Marketing medyczny w pigułce – SEO i tworzenie treści

marketing medyczny

Dobra strona internetowa placówki medycznej to taka, na którą trafiają potencjalni pacjenci. Wbrew pozorom nie wystarczy jej jedynie założyć i prowadzić. Trzeba jeszcze sprawić, by była widoczna. SEO i tworzenie treści to podstawy marketingu medycznego w internecie. Przeczytaj i dowiedz się więcej – swoją wiedzą dzielą się specjaliści Medidesk.

 

Pozycjonowanie w marketingu medycznym – o czym trzeba pamiętać?

O tym, że warto zadbać dobre SEO, wie większość z nas. Jak jednak to robić? Na pozycję strony internetowej w wyszukiwarkach wpływa szereg różnych czynników – od tych technicznych po marketingowe i merytoryczne. Podstawowym czynnikiem są jednak frazy kluczowe, czyli hasła, które wpisują użytkownicy. To właśnie po nich potencjalni i obecni pacjenci mogą trafić na stronę placówki. Analiza i dobór fraz kluczowych pod kątem danego podmiotu i jego specyfiki to podstawa marketingu w wyszukiwarkach. To od nich powinniśmy zacząć. Jak je określić? Przede wszystkim warto zastanowić się nad takimi kwestiami jak:

  • nazwa placówki,
  • rodzaj placówki (np. gabinet stomatologiczny),
  • lokalizacja (np. gabinet stomatologiczny Warszawa),
  • rodzaj usług, poszczególne usługi (np. stomatologia estetyczna, leczenie kanałowe, usuwanie zębów),
  • technika, sposób wykonywania usług, wyróżniki oferty.

 

Warto jednak zauważyć, że w wiele z tych fraz pasuje nie tylko do nas, ale i innych podmiotów oferujących podobne usługi. Dlatego w parze z analizą słów kluczowych zawsze powinno iść badanie konkurencji. Popularne, często wyszukiwane słowa to cel wielu firm. Zanim więc podejmiemy decyzję o tym, na które frazy będziemy pozycjonować naszą placówkę medyczną, należy sprawdzić, jak dużą mamy konkurencję. W tym celu warto zweryfikować kto i w jaki sposób już teraz plasuje się na wysokich pozycjach wyszukiwania. Mogą nam tym pomóc narzędzia analityczne – zaczynając od podstawowych (Google Analytics i Google Search Console), a kończąc na tych wykorzystywanych w pracy specjalistów SEO (np. Ahrefs, Seunto, Semstorm, czy Screaming Frog). Z ich pomocą możemy przeanalizować skuteczne działania konkurencji, a następnie opracowywać własną strategię i zoptymalizować witrynę internetową.

Optymalna strona placówki medycznej – jaka powinna być?

Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google coraz częściej biorą pod uwagę aspekty techniczne strony internetowej. Im jest ona wygodniejsza w obsłudze, bardziej czytelna i przystępna dla użytkownika, tym większa szansa, że zostanie wyświetlona wyżej w wynikach wyszukiwania. Ponadto powinna też zawierać odpowiednie informacje dla przeglądarki. Specjaliści SEO podkreślają wagę odpowiedniej optymalizacji stron internetowych w marketingu medycznym. Przemyślane treści, metadane i struktura witryny to elementy, dzięki którym strona jest lepiej widoczna dla wyszukiwarki – a zatem i dla korzystających z niej potencjalnych pacjentów. Optymalizację powinniśmy zacząć od prześledzenia kodu naszej strony internetowej. Z pomocą narzędzi analitycznych SEO możemy wyłapać możliwe błędy i braki w ramach witryny www.

Marketing medyczny a treści na stronie – jak je stosować?

Jeszcze do niedawna w świecie SEO mówiło się o dwóch rodzajach treści – tych dla ludzi i tych dla wyszukiwarki. Dziś za sprawą rozwijających się algorytmów granica między nimi staje się coraz płytsza. Uzupełniając stronę internetową o treści – zarówno te informacyjne, marketingowe, jak i artykuły tematyczne, warto mieć na uwadze aspekty techniczne. Wartościowy i merytoryczny tekst przy zachowaniu odpowiedniej struktury zawsze będzie dobrym pomysłem – szczególnie w marketingu placówek medycznych. Tworząc i zamieszczając treści zarówno na stronie głównej, jak i blogu, listingu kategorii w sklepie internetowym, stronie produktu, czy stronach tematycznych warto pamiętać o takich kwestiach, jak:

  • odpowiedni dobór fraz kluczowych i ich rozmieszczenie w tekście,
  • stosowanie właściwych znaczników html (pogrubienia, akapity, nagłówki H1, H2, H3 itd.),
  • dbałość o spójną strukturę strony,
  • odpowiednie długości (liczba znaków) poszczególnych tekstów i akapitów,
  • naturalny, zrozumiały język, dbałość o ortografię i interpunkcję.

Linkbuilding – nie zapominaj o linkowaniu

Mówiąc o strukturze, nie sposób nie poruszyć jednej z najważniejszych kwestii SEO – struktury linków. Zazwyczaj dzielimy ją na wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwszą z nich tworzą wszelkie odnośniki umieszczone na naszej stronie internetowej – przyciski przenoszące do kolejnych podstron w ramach tej samej domeny. Linkowanie wewnętrzne ma na celu przede wszystkim ułatwienie nawigacji – poruszanie się po stronie internetowej. Umiejętnie wykorzystane, może też służyć pozycjonowaniu. W kontekście linków wewnętrznych warto zwrócić uwagę m.in. na adresy URL poszczególnych podstron. Powinny one być możliwie proste. Mogą też zawierać frazy kluczowe takie jak „oferta”, „cennik”, „opinie”, a także nazwy poszczególnych usług – czyli konkretnych informacji, jakich mogą oczekiwać użytkownicy trafiający na naszą stronę. Odpowiedni dobór adresów podstron placówki medycznej ułatwia działania mające na celu wypozycjonowanie strony wysoko w wynikach wyszukiwania.

 

Mając opanowaną strukturę linków wewnętrznych, możemy przejść do linkbuildingu, czyli pozyskiwaniu odnośników z innych witryn. Dbałość o linkowanie zewnętrzne to jedno z podstawowych zadań specjalistów w dziedzinie pozycjonowania. Im więcej linków dofollow prowadzi do strony placówki, tym większa szansa, że algorytm wyszukiwarki uzna ją za wartościową. Nie bez znaczenia jest też jakość stron, które przekierowują do naszej witryny. Do najbardziej pożądanych źródeł należą strony wysokiego zaufania – oficjalne serwisy rządowe, naukowe czy edukacyjne. Bardzo cenne będą też popularne strony specjalistyczne i tematyczne. Ich pozyskanie w początkowym momencie tworzenia zaplecza witryny może być jednak trudne lub kosztowne. Na szczęście zdobywać linki można na bardzo wiele różnych (i często darmowych) sposobów, np. poprzez publikowanie artykułów gościnnych, artykułów sponsorowanych, tworzenie i udostępnianie materiałów edukacyjnych (ebooków, kursów, infografik), a także udzielając się na forach internetowych lub publikując informację o placówce w katalogach firm.

 

Blog placówki medycznej – czy warto go prowadzić?

Prowadzenie bloga to popularny sposób na wzbogacenie witryny o wartościowe treści. Pozytywnie wpływa na optymalizację witryny pod kątem SEO. Może też przynieść również wiele innych korzyści. Podstawową z nich jest budowanie wizerunku firmy. Prowadząc bloga, nie tylko zwiększamy świadomość marki (większa szansa, że ktoś, kto wcześniej nas nie znał, trafi na stronę placówki), ale też zaufanie wśród potencjalnych pacjentów (z pomocą merytorycznych treści poradnikowych dowodzimy dobrej znajomości tematu). Co więcej, wpisy blogowe mogą również wesprzeć nasze działania reklamowe oraz aktywność w mediach społecznościowych. Z ich pomocą tworzymy wartościowy content, który przyciągnie uwagę odbiorców. Warto pamiętać jednak o wysokim poziomie i weryfikacji zamieszczanych przez nas treści – szczególnie gdy są to artykuły dotyczące zdrowia, leczenia i profilaktyki zdrowotnej.

 

Zainteresował Cię temat marketingu medycznego? Już z kolejnej części poradnika dla managera placówki medycznej dowiesz się, jak tworzyć reklamy w internecie. Sprawdź!