5 sprawdzonych sposobów skutecznego prowadzenia social mediów placówki medycznej. Część I
Obecność w social mediach to coraz częściej standard efektywnego prowadzenia placówki medycznej. Aby jednak działąć w sieci z głową, warto skorzystać ze sprawdzonych strategii i sposobów prowadzenia komunikacji online, które pomogą w budowaniu zrozumienia, zaufania i angażowania pacjentów. Z naszego dwuczęściowego poradnika dowiesz się, jak zaplanować strategię, tworzyć wartościowe treści, utrzymywać konsystencję, stworzyć dialog z pacjentami i skutecznie analizować wyniki działań. Dzięki tym sposobom możesz zyskać przewagę konkurencyjną na rynku medycznym, dostosowując się do specyfiki marketingu medycznego w erze cyfrowej. W pierwszej części poradnika skupimy się na planowaniu strategii i tworzeniu wartościowego contentu.
Sposób 1: Planowanie strategii. Określenie celów, grupy docelowej i tonu komunikacji dla mediów społecznościowych placówki medycznej.
W kontekście publikacji w social mediach ważna jest systematyczność. Każde działania, jeśli mają być skuteczne, wymagają zaplanowania. Zanim zaczniemy działać – opracujmy strategię. Niech zawiera ona odpowiedzi na kluczowe pytania, takie jak:
- Do kogo się zwracamy? Pacjenci to szeroka grupa docelowa, trzeba więc ich dookreślić – np. dolny zakres wieku to 18 lat.
- Co będziemy publikować? Gdzie? Istotny jest wybór kanałów social media, w któych chcemy być aktywni, takich jak np. Facebook lub Instagram.
- Jak często? Tu z pomocą przychodzi harmonogram postów.
- W jakiej formie? Musimy ustalić format, którego będziemy używać: wideo, obrazy, infografiki, tekst.
Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania, z pomocą przychodzi nam psychologia zachowań konsumentów. Pacjentów możemy bowiem podzielić na kilka generacji, w tym m.in.:
- generację Z,
- generację Millenialsów,
- generację tzw. Baby boomersów.
Każda z tych grup konsumentów cechuje się różnymi zachowaniami. Z naszej perspektywy, najbardziej otwarta na czerpanie informacji medycznych z social mediów jest oczywiście generacja Z.
Aby komunikacja z potencjalnymi pacjentami była efektywna potrzebujemy harmonogramu.
Harmonogram social media to nie tylko plan postów – czyli wykaz tematów i terminów, o czym i kiedy piszemy. Na kompleksowy harmonogram składa się także zaplanowanie innych działań, takich jak:
- przygotowywanie publikacji,
- udostępnianie publikacji,
- komunikacja po publikacji.
To właśnie z tego powodu nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, „według jakiego schematu tworzyć treści?”. Otóż taki schemat ogólny nie istnieje. Wszystko zależy od kilku czynników, np. tego, kto jest grupą docelową, kiedy ci odbiorcy są najbardziej aktywni w mediach społecznościowych. Wiedza na ten temat da nam odpowiedź m.in. na pytanie, kiedy najlepiej publikować posty i jakim językiem tworzyć treści. Niezbędne jest także zrozumienie, jaki cel chcemy osiągnąć poprzez publikację konkretnych postów. Jedne będą prowokować do dyskusji, inne podbiją zasięgi, a jeszcze inne zachęcą do przejścia na stronę internetową naszej placówki medycznej.
Dlaczego warto korzystać z harmonogramu, a nie publikować bez planu?
Istnieje szereg korzyści, jaike wiążą się z przejściem na tryb pracy zgodnie z harmonogramem. Co najważniejsze: w ramach harmonogramu mamy dostęp do wszystkich pomysłów na posty.
- W jednym miejscu mamy dostęp do samej treści publikacji, podglądu, znajdziemy tam rónież grafiki, animacje, wideo oraz spis hashtagów.
- Wiemy, jakie materiały musimy jeszcze przygotować. Jesteśmy na bieżąco z tym, co jeszcze warto dodać do harmonogramu postów, czego w nim brakuje. Dzięki temu możliwa jest weryfikacja poprawności wpisów pod względem merytorycznym, stylistycznym.
- Należy jednak pamiętać o tym, że harmonogram działań w social media powinien być elastyczny – trzymajmy się planu, ale jeśli będzie taka konieczność, po prostu wprowadzajmy zmianę, dając sobie przestrzeń na dostosowanie się do zainstniałych okoliczności.
Sposób 2: Tworzenie wartościowych treści. Publikacje edukacyjne, informacyjne i inspirujące treści, dostosowane do potrzeb pacjentów
Aby treści na Facebooku czy Instagramie naszej placówki medycznej były dostosowane do grupy, do której kierujemy nasze komunikaty, warto podzielić proces ich tworzenia na cztery zasadnicze etapy:
- Pomysł
Najpierw powinniśmy zebrać pomysły, spisać je. Bierzemy pod uwagę również te tematy, które dopiero w przyszłości będą realizowane przez naszą placówkę medyczną. Warto przy okazji sprawdzić, w jaki sposób działa nasza konkurencja na rynku – czerpiemy inspirację, ale nie kopiujemy jej działań.
- Przygotowanie publikacji
Na tym etapie powinniśmy pamiętać o tym, o czym było już wspominane wcześniej – musimy zastanowić się nad celem, jaki ma spełniać dana publikacja. Do każdego tematu publikacji warto zatem przypisać odpowiedni format – zdjęcie, wideo, prezentacja, infografika itd. a następnie przygotować odpowiednie hashtagi.
- Komunikacja po publikacji
Istotna kwestia – po opublikowaniu posta osoba odpowiedzialna za social media nie może zniknąć i zapomnieć o danej publikacji, nie sprawdzając co dalej się z nią dzieje! Niezwykle ważna jest komunikacja z odbiorcami, dlatego powinniśmy sprawnie reagować, odpowiadać na komentarze. Jeśli ktoś poświęcił swój czas, by skomentować publikację naszej placówki, dobrze jest odwdzięcz się tym samym.
- Mierzenie rezultatów
Wreszcie ostatni aspekt, nierzadko pomijany, a równie istotny. Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie tego, jak dana treść została przyjęta przez internautów. Pozytywne reakcje mówią nam o tym, co warto powtarzać w naszych kanałach social media, negatywne – wskazują, jakich błędów uniknąć w przyszłości.
Jak zaplanować treści, by utrzymać zainteresowanie?
Social media są obecnie ogromnym źródłem wiedzy dla pacjentów, którzy traktują je jako wiarygodne źródło informacji. Zwłaszcza, że treści o tematyce medycznej jest w nich mnóstwo. Jak więc znaleźć kolejne tematy, które znajdą swoich odbiorców?
Należy pamiętać przy tym, że na profilu społecznościowym nie może być nudno. To miejsce, które odwiedzamy głównie w celu rozrywki. Dlatego – choć oczywiście jak najbardziej warto promować wiedzę medyczną – treści w kanałach mediów społecznościowych powinny być:
- różnorodne – zarówno pod względem poruszanych tematów, kategorii jak i formatów,
- merytoryczne oraz interesujące dla odbiorców – powinniśmy jednak unikać publikacji specjalistycznych oraz branżowego nazewnictwa; niech wpisy będą wartościowe i atrakcyjne, ale zarazem lekkie w odbiorze, funkcjonalne, użyteczne dla pacjenta,
- praktyczne – wskazany jest przekaz, który ma charakter porady bądź wskazówki,
- emocjonalne – dużą rolę odgrywa tak zwany „storytelling”. Wpisy powinny odwoływać się do opowieści, prawdziwych relacji, doświadczeń, problemów pacjentów. Treści tego rodzaju są przez nas postrzegane jako autentyczne, a w rezultacie – budzą (i budują) zaufanie. W mediach społecznościowych nie można publikować jednak wciąż tych samych treści, dlatego konieczna jest różnorodność w ich zakresie.
Na wielu profilach placówek medycznych tymczasem można znaleźć swoisty „stragan informacyjny”. Wciąż dodawane są posty typu „poznaj nowego specjalistę”, „świadczony przez nas zakres usług”, cz też „informujemy, że są jeszcze wolne terminy do… (danego specjalisty)”.
Są to oczywiście informacje, o których pacjent powinien wiedzieć, niemniej profil społecznościowy nie może składać się tylko z tego typu publikacji. Powód jest banalny – w takim przypadku stanie się on dla odbiorcy – obecnego lub potencjalnego pacjenta – po prostu nudny, mało wartościowy. Profil taki nie wnosi w życie internetowej społeczności żadnej korzyści, o rozrywce już nie mówiąc.
Jakiego rodzaju treści powinny znaleźć się na profilu placówki medycznej? Jak wchodzić w dialog z pacjentami i internautami? Jak skutecznie analizować działania w sieci? Tematy te – a zarazem kolejne skuteczne sposoby prowadzenia social mediów lpacówki medycznej – poruszymy wkrótce w drugiej części naszego poradnika. Już teraz zapraszamy do lektury!
BĄDŹ W KONTAKCIE
Masz pytania?
Skontaktuj się!
Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!
WEBINARY MEDIDESK
Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?
Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?