Choć większość placówek medycznych przywykła już do wytwarzania i zarządzania elektroniczną dokumentacją medyczną, nie brak kolejnych zmian i nowości, szykowanych w tym zakresie. Jednym z pomysłów, z którymi prędzej czy później przyjdzie nam się zmierzyć, jest centralna elektroniczna rejestracja. W jaki sposób ma ona funkcjonować? Jak będzie przebiegać program pilotażowy z nią związany? Podczas jednego z naszych ostatnich webinarów odpowiedzi na te pytania przedstawiły Agnieszka Pietrzak i Dominika Kołodziejska z kancelarii APDK Adwokaci.
Kogo obowiązuje ustawa o EDM?
Jak wynika z obowiązującego w Polsce prawa, prowadzenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej dotyczy zarówno podmiotów finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków publicznych, jak również podmiotów prywatnych. Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia posługuje się takimi nazwami, jak usługodawca, czyli określa tu wszystkie podmioty medyczne, nie tylko placówki, które są finansowane przez NFZ.
Co więcej, od 1 lipca 2022 wejdzie w życie dodatkowy obowiązek przekazywania do Systemu Informacji Medycznej (SIM) zdarzeń medycznych, czyli usług świadczonych przez podmiot medyczny pacjentowi, takich informacji jak:
- Informacje o wyrobach medycznych zaimplantowanych u usługobiorcy,
- Informacje o alergiach usługobiorcy,
- Informacje o grupie krwi usługobiorcy,
- Informacje o ciąży usługobiorcy.
Dane te będą przekazywane do Systemu Informacji Medycznej oraz umieszczane w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
Obowiązki w ramach EDM dla wszystkich podmiotów medycznych
Zasadniczo wyróżnić możemy trzy główne obowiązki podmiotów medycznych, jakie związane są z Elektroniczną Dokumentacją Medyczną. Należą do nich:
- Prowadzenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej bez względu na to, czy pacjent wyraża na to zgodę.
- Raportowanie zdarzenia medycznego, kiedy ma ono miejsce, bez względu na zgodę pacjenta.
- Przekazywanie dokumentacji medycznej tylko za zgodą pacjenta – wyjątek stanowi zagrożenie życia pacjenta.
Rozwój EDM – elektroniczna rejestracja centralna
Elektroniczna Dokumentacja Medyczna jest wytwarzana w ramach Projektu rozporządzenia w sprawie programu pilotażowego w zakresie elektronicznej rejestracji centralnej na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
Ustawodawca dąży do rozwoju platformy P1 tak, aby jak największa część informacji z procesu udzielania świadczeń trafiła właśnie na nią. Istotą zdalnej platformy jest fakt, że bez fizycznego kontaktu z pacjentem możliwe będzie korzystanie z dokumentacji związanej z jego stanem zdrowia.
Celem programu pilotażowego jest ocena efektywności elektronicznej rejestracji centralnej, w tym w szczególności:
- Możliwości samodzielnego wyszukiwania przez pacjentów dostępnych terminów udzielania wybranych świadczeń i dokonywania przez nich zgłoszeń (zapisów)
- Mechanizmów przydzielania pacjentom wolnych terminów udzielania świadczenia, w tym z uwzględnieniem określonych przez nich kryteriów,
- Udostępniania przez świadczeniodawców harmonogramów przyjęć w zakresie świadczeń, których dotyczy program pilotażowy, oraz ich prowadzenia w systemie P1.
Projekt zakłada, że będzie realizowany na początek w trzech obszarach: kardiologii, w świadczeniach z zakresu tomografii komputerowej oraz w zakresie rezonansu magnetycznego
Realizatorem takiego programu pilotażowego może być podmiot, który spełnia następujące warunki: jest świadczeniodawcą, działa na podstawie umowy z NFZ i jest podłączony do platformy P1. Poza tym podmiot taki musi posiadać swoje oprogramowanie, które pozwoli na obsługę skierowań w postaci elektronicznej, a także może raportować zdarzeń medyczne oraz obsługuje e-skierowania.Oprogramowanie to powinno zapewaniać również możliwość realizacji elektronicznej rejestracji centralnej na świadczenia lub mieć możliwość korzystania z aplikacji gabinet.gov.pl w celu realizacji elektronicznej rejestracji centralnej.
Przebieg procesu udzielenia świadczenia w ramach programu pilotażowego
Elektroniczna rejestracja centralna przebiega w ten sposób, że najpierw mamy do czynienia ze zgłoszeniem pacjenta i przydzieleniem mu terminu świadczenia. Jeśli nie jest możliwe przydzielenie terminu w chwili zgłoszenia, wtedy świadczeniobiorca umieszczany jest na centralnej liście oczekujących, na której znajduje się on do czasu otrzymania i zaakceptowania propozycji terminu udzielenia świadczenia.
Pacjent może dokonać zapisu za pośrednictwem swojego Internetowego Konta Pacjenta (IKP) lub w inny sposób, np. telefonicznie, osobiście lub bezpośrednio u realizatora programu pilotażowego albo za pośrednictwem innego świadczeniodawcy.
Centralna elektroniczna rejestracja w praktyce
Procedura uzyskania świadczenia przez pacjenta jest dość prosta i sprowadza się do trzech punktów:
- Umieszczenia pacjenta w centralnej liście oczekujących,
- Powiadomienia pacjenta o proponowanym terminie,
- Akceptacji terminu przez pacjenta – a tym samym umieszczenia go w harmonogramie udzielania świadczeń przez danego świadczeniodawcę.
Jeśli chodzi o kwestię rozliczania świadczeń, wszystkie świadczenia udzielone w ramach programu pilotażowego będą finansowane przez NFZ. Będą one rozliczane w formie miesięcznego ryczałtu, na podstawie umów powiędzy posczególnymi świadczeniodawcami a NFZ. Wysokość kwot ryczałtu określa załącznik stosownego rozporządzenia.
Etapy realizacji programu pilotażowego
Program pilotażowy podzielony został na dwa etapy, w których nastąpi jego realizacja. Wyróżnić możemy zatem:
- Etap przygotowania i realizacji – od wejścia w życie* do dnia 30 listopada 2022
- Etap ewaluacji programu – od 1 grudnia 2022 do 31 grudnia 2022
W przypadku pierwszego z tych etapów, rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Warto mieć także na uwadze fakt, że działania określone w programie pilotażowym jako świadczenia zdrowotne to – według ustawy o świadczeniach medycznych opieki zdrowotnej – takie działania, które służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne, wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich udzielania.
BĄDŹ W KONTAKCIE
Masz pytania?
Skontaktuj się!
Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!
WEBINARY MEDIDESK
Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?
Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?