Nie ulega wątpliwości, że każda placówka medyczna potrzebuje managera. Osoby, która zajmie się zarządzaniem nią na wielu różnych płaszczyznach. Warto mieć jednak świadomość tego, że zarządzanie placówką medyczną różni się od bycia managerem dowolnego innego podmiotu, a co za tym idzie – istotne jest zrozumienie, jak wybrać dobrego managera placówki medycznej. Temat ten podczas jednego z naszych minionych webinarów poruszyła specjalistka ds. coachingu, Sylwia Hadasz.
Manager – czyli kto?
Manager to bez wątpienia osoba, której podstawowym zadaniem jest realizowanie procesu zarządzania. Oznacza to, że osoba taka planuje, podejmuje decyzje, organizuje i przewodzi. Manager to osoba, która łączy w sobie bardzo wiele ról – lidera, negocjatora, analityka, planisty, przedsiębiorcy i facylitatora, ale także motywatora, wizjonera i coacha. W role te manager wchodzi każdego dnia, co więcej – obecne czasy wymagają od niego bardzo wielu kompetencji. Nie tylko potrzebna jest twarda, merytoryczna wiedza, ale także posiadanie i rozwijanie swojej inteligencji emocjonalnej. Nie można być bowiem dobrym managerem, jeśli nie rozwija się samego siebie – zarówno dla siebie, jak i dla innych.
Wśród kompetencji osobistych, które mają szczególne znaczenie dla managerów, wskazać należy między innymi samoświadomość, komunikatywność, znajomość własnej wartości, chęć i świadomość ciągłego uczenia się, a także odpowiedzialność, motywację i radzenie sobie ze stresem. Kompetencje te mają znaczenie, biorąc pod uwagę fakt, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się każdego dnia managerowie placówek medycznych. Przede wszystkim są to nieustannie zmieniające się oczekiwania pacjentów, którym trzeba sprostać. Mają oni coraz większa wiedzę, jeśli chodzi o ich prawa, ponadto sprawdzają w Internecie opinie na temat placówki i przyjmujących w niej lekarzy. Równocześnie manager musi brać pod uwagę nieustanną poprawę jakości świadczonych usług, dbanie o RODO, dbanie o jakość obsługi pacjentów, by nie uciekali do innych placówek – a wszystko to przy ograniczonym budżecie, jakim w danej chwili dysponuje.
Zarządzanie biznesem medycznym a zadania managera
W procesie zarządzania placówką medyczną wyróżnić można szereg rozmaitych zadań, jakie przypisywane są managerowi. Przede wszystkim jest to motywowanie do pracy – nie tylko siebie, ale także pozostałych pracowników. Do zadań managera należy także rekrutacja personelu – w tym medycznego, szkolenia pracowników, zapewnienie rejestracji medycznej odpowiednich warunków pracy i nadzór nad sprzętem medycznym. Ponadto manager ma także zadania, których nie widać na co dzień – musi dbać o wizerunek placówki, odpowiedni marketing danego podmiotu, operować budżetem placówki, a także usprawniać efektywność pracowników oraz zapewniać rozwój technologii, która usprawnia działanie wszystkich zatrudnionych osób. Wreszcie, to manager zajmuje się wszystkimi skargami i reklamacjami pacjentów i rozpatrując je, musi sprostać ich oczekiwaniom – czasem uzasadnionym, a czasem wygórowanym.
Jak wybrać kandydata na stanowisko managera w placówce?
Rekrutację osoby na stanowisko managera podmiotu leczniczego można przeprowadzić na dwa sposoby – jako rekrutację wewnętrzną lub zewnętrzną. W przypadku tego pierwszego wariantu zyskujemy przede wszystkim oszczędność czasu, koszt przeprowadzenia rekrutacji jest mały lub zerowy, mamy też pewność szybszego czasu wdrożenia pracownika, ponieważ znamy go od dawna, a on sam jest obeznany z procedurami stosowanymi w naszej placówce. Rozwiązanie to ma jednak także wady – przede wszystkim może wzbudzić zazdrość i potrzebę rywalizacji u pozostałych pracowników, trudniej też takiemu managerowi zbudować swój autorytet, bo ograniczają go relacje koleżeńskie w pracy. Wybierając managera poprzez rekrutację wewnętrzną zamykamy się też na nowe pomysły, które mógłby przynieść ktoś z zewnątrz.
W przypadku rekrutacji zewnętrznej z jednej strony otwieramy się na nowe pomysły i osoby, mamy także możliwość pozyskania świetnego specjalisty. Wybór taki gwarantuje nie tylko nowe możliwości dla naszej placówki, ale także brak stronniczości u nowego pracownika, łatwiej mu będzie także zbudować autorytet. Rozwiązanie to niesie za sobą także wady – przede wszystkim ryzyko pozyskania niewłaściwej osoby, jednak warto zwrócić uwagę także na długi czas rekrutacji i jej duży koszt, zwłaszcza w porównaniu z wyborem osoby spośród naszych obecnych pracowników.
Czy istnieje zatem krótki przepis na dobrą rekrutację? Warto mieć na uwadze pięć poniższych punktów:
- Zweryfikuj swoje potrzeby i cele – kogo szukasz i czy naprawdę chcesz kogoś zatrudnić.
- Przemyśl za i przeciw rekrutacji zewnętrznej i wewnętrznej.
- Jeśli zdecydujesz się na rekrutację zewnętrzną, pomyśl o zatrudnieniu dobrego rekrutera lub agencji rekrutacyjnej.
- Komunikuj się z rekruterem, określ swoje oczekiwania wobec przyszłego pracownika.
- Spośród przedstawionych kandydatur wybierz 3 kluczowe, które spełniają w największym stopniu Twoje wymagania i zaproś te osoby na rozmowę.
BĄDŹ W KONTAKCIE
Masz pytania?
Skontaktuj się!
Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!
WEBINARY MEDIDESK
Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?
Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?