Kategoria wpisu: Porady
Nie ulega wątpliwości, że marketing jest ważnym czynnikiem rozwoju placówek medycznych. Do promocji można użyć zarówno darmowych, jak i płatnych narzędzi. Podczas jednego z naszych ostaatnich webinaró uczestnicy mogli dowiedzieć się więcej na temat tych pierwszych narzędzi oraz do czego je wykorzystać. O nurtującym nas zagadnieniu opowiadała Anna Aleksandrowicz, specjalistka do spraw marketingu i Account Manager w MediaHealth, a wśród poruszanych tematów pojawiły się media społecznościowe, reklamy w Google oraz wizytówka w Google Moja Firma.
Ponieważ ludzie spędzają dużo czasu w mediach społecznościowych, warto wykorzystać je do codziennego budowania dobrego i bliskiego pacjentom wizerunku placówki. Skutecznym sposobem wykorzystania social mediów mogą być zatem nasze posty organiczne, czyli publikowane bezpośrednio, nie w formie kampanii reklamowej. Mogą one pełnić następujące funkcje:
Zasadniczo istnieje szereg rozmaitych rodzajów postów, jakie możemy publikować w mediach społecznościowych. To od nas zależy, których będzie więcej, z których zrezygnujemy oraz jakie jeszcze inne sposoby wykorzystania tego kanału komunikacji znajdziemy. Warto jednak zwrócić uwagę na następujące rodzaje postów:
Trzeba jednak uważać na wstawianie linków i przekierowywanie uwagi na inne medium. Media społecznościowe obcinają zasięgi – to znaczy zmniejszają liczbę osób, którym wyświetli się nasz post, jeśli w tym poście pojawia się link. Dane medium nie chce bowiem, by użytkownicy wychodzili z niego i wchodzili na inne strony. Czasem lepiej zamiast linku wrzucić jeszcze raz treść lub filmik, do którego kierowałby link.
W odróżnieniu od Facebooka, Instagram to nieco inne medium, które opiera się głównie na zdjęciach, a także na tzw. Storiesach i Rolkach, czyli krótkich filmikach. W przypadku chęci wykorzystania takiej formy kontaktu z pacjentami, warto postawić na poniższe rozwiązania:
Lepiej skupić się na jednym lub dwóch mediach społecznościowych, niż prowadzić – a raczej zaniedbywać – wszystkie. Do wyboru mamy przede wszystkim Facebook, Instagram, TikTok i kanał na YouTube, jednak warto rozważyć także takie platformy, jak LinkedIn – zależy, do kogo kierujemy naszą ofertę.
Nie ulega wątpliwości, że Google Ads jest płatnym narzędziem do reklamowania. Konto w serwisie należy zasilać na bieżąco budżetem reklamowym – im większy nasz wkład finansowy, tym reklama jest wyżej. Czasami dobrze skonfigurowana reklama może dać lepsze wyniki niż taka, w którą władowaliśmy więcej pieniędzy – dlatego trzeba dokładnie przygotować reklamę lub wybrać frazę, na którą jest znaczniej mniej reklam. Zdecydowany pacjent może wówczas łatwiej znaleźć reklamę.
Mamy jednak także inne, darmowe narzędzia Google, które pomagają w działaniach marketingowych, a wśród nich:
Za pomocą powyższych narzędzi możemy samemu polepszać wysokość naszej strony w wyszukiwarce Google. Jak to zrobić? Musimy zadbaj o wartościową treść na naszej stronie internetowej poprzez wpisy blogowe, a także wpisy w zakładkach typu „jak sobie radzić z daną przypadłością samemu”, a także teksty, opisujące więcej o danej chorobie.
Osobną kwestią, na która powinniśmy zwrócić uwagę, jest stworzenie Profilu Firmy w Google, czyli tzw. wizytówki, która takżę będzie przekierowywać do nas pacjentów. Co należy w niej zawrzeć?
Pamiętajmy jednak o tym, żeby wstawiać tylko najważniejsze informacje, a następnie odsyłać do naszej strony WWW. To tam pacjent powinien znaleźć szczegóły oraz więcej odpowiedzi na nurtujące go kwestie.
Elementem Profilu Firmy w Google są opinie od użytkowników/pacjentów. Bieżące odpowiadanie na nie jest z perspektywy marketingu niezwykle ważne! Co więcej, należy odpowiadać zarówno na opinie POZYTYWNE (podziękować za miłe słowo), jak i NEGATYWNE (wyjaśnić sytuację lub zdementować nieprawdziwe informacje).
Na negatywną opinię:
Panie X, dziękujemy za podzielenie się opinią. Przepraszamy za niedogodności, których Pan doświadczył podczas wizyty w naszym Szpitalu. Uwzględnimy Pana spostrzeżenia w celu poprawiania jakości naszych usług. Każda opinia jest dla nas ważna. Jeśli chciałby Pan porozmawiać o swoich odczuciach, to zapraszamy do kontaktu z Pełnomocnikiem Praw Pacjenta w Y. Numer kontaktowy odnajdzie Pan w zakładce Kontakt na stronie www: XYZ. Pozdrawiamy serdecznie, Zespół Y.
Na pozytywną opinię:
Pani Z, cieszymy się, że badanie minęło szybko i w dobrej atmosferze. Dziękujemy za opinię i zapraszamy ponownie! Pozdrawiamy serdecznie, Zespół Y.
Lub
Serdecznie dziękujemy za podzielenie się z nami swoją opinią na temat przebiegu konsultacji. Niezmiernie nam miło! Pozdrawiamy, Zespół Y.
Pozytywne opinie są niezwykle ważne. To właśnie duża liczba pozytywnych opinii wpływa na to, że potencjalni klienci, którzy sprawdzają opinie o placówce, zadzwonią do nas lub zrezygnują z kontaktu z naszą placówką.
Co zatem zrobić, aby te opinie pozyskać?