Widok listy

Dofinansowania na nowe technologie w placówce medycznej – co warto wiedzieć?

 

Każdego dnia dobiegają naszych uszu informacje o kolejnych innowacjach. Nic w tym dziwnego – rozwój technologiczny ma się bardzo dobrze, podobnie jak nieustannie rozwijająca się sztuczna inteligencja i kwestią czasu pozostaje zaimplementowanie tych nowinek takrzę w branży medycznej. Warto mieć jednak świadomość tego, że istnieje szereg możliwości pozyskania przez placówki dofinansowania na nowe technologie, co pozwala im stać się bardziej konkurencyjnymi na lokalnym rynku. Temat ten został poruszony podczas minionej edycji Akademii Managera Ochrony Zdrowia, w ramach jednego z paneli dyskusyjnych. Rozmowę pilotował Dawid Sakowski (Medidesk), natomiast wśród uczestników dyskusji znaleźli się Karolina Wodzyńska (Comarch), Piotr Turek (Fundusze Wsparcia), Paweł Bożek (Radpoint) oraz Dariusz Hypś (Systegra). Przyjrzyjmy się bliżej wnioskom, jakie płynęły z tej dyskusji.

Jakie mamy możliwości pozyskania dofinansowania na nowe technologie?

Jednym ze źródeł pieniędzy bez wątpienia jest Unia Europejska, w ramach której dofinansowania dostępne są na trzy główne grupy projektów:

projekty badawczo rozwojowe na wdrażanie technologii cyfryzacji, związanych typowo z innowacją – należy wykazać innowację na skalę minimalnie kraju, bądź też skalę międzynarodową. Środki te charakteryzują się bardzo dużą kwotą do uzyskania. Możemy uzyskać do kilkunastu, a niekiedy i kilkadziesiąt milionów złotych. Co istotne, możemy sfinansować nie tylko samą technologie i procesy cyfryzacji, ale również komponenty wdrożeniowe nowych usług, nowych produktów, kupić hale produkcyjne – jest to bardzo   zaawansowany projekt.

rozwiązania cyfrowe – możemy za nie zakupić oprogramowania, licencje, aplikacje. Ten typ projektu jest zaplanowany na jesień 2023 roku. Polskie przedsiębiorstwa będą mogły pozyskać dofinansowanie rzędu 169 milionów złotych łącznie, z pułapem dofinansowania w wysokości 70% kwoty. Cała dokumentacja projektowa powinna być będzie na przełomie lipca i sierpnia 2023 roku.

środki na kompetencje –. czyli na doradztwa procesów cyfrowych, tworzenie strategii czy finansowanie szkolenia dla pracowników. Tutaj możemy sfinansować nawet 100% szkolenia z takiego unijnego dofinansowania.

Innym źródłem z którego możemy pozyskać środki na rozwój placówek medycznych jest: Krajowy Plan Odbudowy. Ruszył jesienią 2022 roku, kilka projektów zostało rozpoczętych – z tym, że dalej nie wiadomo, czy zostanie on sfinansowany z Unii Europejskiej, czy też będziemy musieli go pokryć z budżetu państwa.

Teraz w kontekście cyfryzacji od czerwca rozpoczyna się kolejny ciekawy projekt. Firmy mogą uzyskać do 15 milionów złotych właśnie na rozwój cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji. Możemy zakupić w tym przypadku usługi, oprogramowania, licencje, ale także sfinansować sztuczną inteligencję w naszej placówce.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać dofinansowanie?

Kryteria różnią się w zależności od miejsca, w którym funkcjonujemy, mogą się różnić nie tylko w danym regionie, ale też jeśli chodzi o nasz sektor. Niewątpliwie warunkiem jest fakt posiadania pewnych środków – bardzo rzadko można uzyskać 100% dofinansowania. Zazwyczaj firmy muszą ponieść wydatki rzędu 30%- 50% planowanych kosztów.

Często jest również tak, że pieniądze są refundowane. To znaczy przedsiębiorstwo musi ponieść pełen pakiet kosztów, a następnie otrzymuje określony procent refundacji. Kryteria otrzymania dofinansowania są nie uniwersalnie – nie można ich precyzyjnie zidentyfikować dlatego, że one są dostosowane do każdego projektu oddzielnie. Projekty posiadają specyfikę punktowania. Często jest tak, że projekt oceniany jest zero jedynkowo. Albo projekt zakwalifikuje nam się jako całość, albo zostanie odrzucony.

W jakich przypadkach nowe technologie mają wpływ na uzyskanie takiego dofinansowania?

Jeśli chodzi możliwości w zakresie pozyskania dofinansowania, może ono zostać wykorzystane na zakup wszystkiego rodzaju systemów CRM, RPM czy też systemów, wspierających cyfryzację. W gr wchodzą także dofinansowania do zakupu dowolnego rozwiązania, związanego z cyberbezpieczeństwem, ale może także kupić maszyny do bieżącego świadczenia usług.

Jakie wymogi powinna spełniać placówka, aby wdrożyć rozwiązania nowych technologii i cyfryzacji?  

Jeśli planujemy wdrożyć cyfryzację, dobrze jest rozpocząć od próby pozyskania tych środków. Oczywiście nigdy nie mamy 100% pewności,  że te środku pozyskamy – jednak jest to duża optymalizacja kosztów bieżycach dla przedsiębiorstwa. Dlatego najpierw powinniśmy  określić nasze potrzeby, związane z cyfryzacją czy też z potrzebami bieżącymi, a następnie znaleźć odpowiedni projekt i zaaplikować.

Trzeba także rozeznać się w rynku, żeby wiedzieć, jakie produkty będą dla nas „odpowiednie”, aby kupić to, co naprawdę będzie nam potrzebne. Musimy mieć świadomość tego, co chcemy udoskonalić, wdrożyć.

Wdrażanie nowych projektów musi być dwustronne. Jeżeli klient nie będzie chciał zmian, będą one trudne, nieowocne. Potrzebne jest zrozumienie od najwyższego szczebla w hierarchii przedsiębiorstwa, aż do najniższego szczebla, a także po stronie klienta. W przypadku pracowników pomocne mogą być dobre szkolenia. Są one bowiem niezwykle ważne na etapie wdrożenia, ponieważ dają zrozumienie personelowi, co tak naprawdę się zadzieje w tzw. momencie zero, kiedy uruchomimy system i nową usługę. Personel musi wiedzieć, co trzeba będzie następnie zrobić z pacjentem problemowym. Z tego powodu istotna jest jasna i zrozumiała dla wszystkich współpraca i komunikacja managerów placówki z personelem. Z kolei kiedy już wdrożymy system, istotne jest, żeby ciągle być w kontakcie – uczyć się, udoskonalać i rozwijać.

Najważniejsi są ludzie i znalezienie odpowiednich partnerów, którzy pomogą i/lub poniosą odpowiedzialność za część działań po wdrożeniu rozwiązań cyfrowych. Takim partnerem może być choćby Medidesk. Placówki potrzebują pewności, że wsparcie i consulting są na odpowiednim poziomie. Dział IT w poszczególnych placówkach musi mieć kompetentnego partnera do porozmawiania o nowych technologiach w razie potrzeby, a finalni użytkownicy – czyli cały personel medyczny w danym podmiocie – powinni mieć zapewnione profesjonalne szkolenia oraz narzędzia do pracy. które pomogą im dostosowywać się do wymagań dzisiejszego świata i tak naprawdę komfortowo pracować. Z tego powodu ważne jest, by działać wspólnie – poszukiwać partnerów biznesowych, choćby w ramach współpracy technologicznej, bo tak jest po prostu łatwiej pracować. To właśnie wtedy placówki mogą się dynamicznie rozwijać. a nie pozostawać w miejscu. Rozwój technologii na świecie zawsze będzie szybszy od naszego rozwoju, pozostaje kwestia tego, jak daleko w tyle będziemy pozostawać.

Czy w postępie cyfryzacji zmieni się rola personelu medycznego?

Nie ulega wątpliwości, że personel w placówce medycznej musi się nieustannie rozwijać. Jeśli personel będzie wyedukowany. wtedy nie będzie się bał nowej technologii. Postęp technologiczny może przykładowo doprowadzić do tego, że personel będzie bardziej koordynował pracę np. sztucznej inteligencji i oprogramowania, niż bezpośrednio wykonywał pracę. Radiolog czy diagnosta będzie raczej konsultował wynik badania i przygotowany opis.

Warto mieć także świadomość tego, że system Medidesk jest zintegrowany z systemem HIS. Co daje takie połączenie? Przede wszystkim wspólną bazę danych pacjentów. To z kolei pozwala na możliwość jednej rejestracji pacjenta, w jednym oknie na ekranie komputera, co znacznie ułatwia i usprawnia proces umawiania wizyt. Kolejny etap integracji to wdrożenie terminarza. Nieważne, gdzie umawiamy wizytę – czy w HIS, czy w aplikacji Medidesk – i w jednym. i w drugim systemie pojawi się ten pacjent i umówiona na określony dzień i godzinę wizyta. Pozwala to choćby uniknąć przypadkowych omyłek i niefortunnego umawiania dwóch pacjentów na tę samą porę.