Formy komunikacji placówki z pacjentem poza drogą telefoniczną

Formy komunikacji placówki z pacjentem poza drogą telefoniczną

Jeszcze niedawno formy komunikowania się placówki medycznej z pacjentem były dwie. Rozmowa podczas osobistej wizyty w przychodni czy szpitalu albo kontakt telefoniczny. Teraz możliwości są dużo większe – daje je przede wszystkim Internet oraz rozwój nowoczesnych technologii.

Placówki medyczne, zwłaszcza w sektorze prywatnym, traktowane są już jak podmioty rynkowe. Ty samym muszą być ukierunkowane na potrzeby i oczekiwania  pacjentów, a także przygotowane do walki konkurencyjnej czy otwarte na nowe technologie. W tej ostatniej kwestii zawiera się m.in. umożliwienie pacjentowi kontaktowania i komunikowania się z placówką nie tylko podczas wizyty w jej siedzibie czy przez telefon, ale także na różne inne sposoby. Jakie zatem formy komunikacji z pacjentem – poza drogą telefoniczną – może wdrożyć przychodnia, klinika lub szpital?

Wiadomości e-mail

Maile są najbardziej znaną formą komunikacji za pośrednictwem Internetu. W przypadku komunikacji między placówką medyczną a pacjentem mogą pełnić rozmaite funkcje. Za ich pośrednictwem można potwierdzać pacjentowi termin wizyty, informować o jej odwołaniu, dostępnych już wynikach przeprowadzonych badań, godzinach pracy placówki itp.

Część maili – dotycząca np. potwierdzenia terminu wizyty – może być wysyłana do pacjentów automatycznie, poprzez dedykowane placówkom oprogramowanie (dzieje się tak zwłaszcza w przypadkach przychodni, które prowadzą elektroniczne systemy rejestracji – wówczas po wykonaniu określonego działania system wysyła do pacjenta wiadomość z potwierdzeniem). Czasami jednak maile wysyła i odpisuje na nie dedykowany temu pracownik – rejestratorka medyczna, opiekun pacjenta itp. Jest to niezwykle ważne gdyż zapytania mailowe pozostawione bez odpowiedzi są bardzo często stratą dla placówki.

Formularze kontaktowe

Formularze kontaktowe na stronach internetowych odgrywają bardzo ważną rolę. W przypadku serwisów placówek medycznych pozwalają przede wszystkim na wygodny i szybki kontakt między pacjentem, a przychodnią.

Wydawać by się mogło, że kwestia zaprojektowania dobrego formularza jest banalna – wystarczy kilka pól, przycisk zatwierdzający i to wszystko. Otóż nic bardziej mylnego! Stworzenie skutecznego formularza kontaktowego na stronie internetowej wymaga zastanowienia się nad tym, jaki ma być jego główny cel, w jaki sposób zaprojektować go, by był szybki i prosty w obsłudze, a także jakich informacji powinien dostarczać osobom zarządzającym placówką. Menedżerowie chcą często poprzez formularze gromadzić przydatne dane o pacjentach, ci z kolei oczekują formularza z niewielką liczbą pól, szybkiego do wypełnienia. Dlatego tak ważne jest znalezienie złotego środka. Dodatkowo formularze są świetną alternatywą gdy linia telefoniczna jest oblegana. Jednak podobnie jak w przypadku korespondencji mailowej – należy pamiętać, aby jak najszybciej na nie zareagować.

Czat dla przychodni

Coraz częściej spotykaną metodą komunikacji na stronach internetowych – również placówek medycznych – są czaty, czyli dostępne na stronie okienko komunikatora. O czym warto pamiętać projektując takie rozwiązanie dla przychodni czy kliniki? Pojawiające się na stronie okienko czatu musi być natychmiast widoczne, ale również nie powinno zbytnio zasłaniać treści witryny – najczęściej umieszcza się je więc w prawym dolnym rogu. Zazwyczaj wyróżnia się też dużą, widoczną czcionką oraz zdjęciem rozmówcy (pracownika placówki), które nadaje internetowemu komunikatorowi bardziej „ludzki” charakter, podkreślając, że po drugiej stronie na pytania odpowiada żywy człowiek, nie maszyna.

Wbrew pozorom, rozmowy na firmowym czacie nie są prostą sprawą. Konsultant zawsze powinien się przedstawić oraz starać się prowadzić rozmowę w sposób naturalny, nawet jeśli w pewnych kwestiach podpiera się skryptami. Wypowiedzi powinny składać się z pełnych zdań, być poprawne pod względem stylistycznym, interpunkcyjnym oraz ortograficznym. Warto pamiętać, że czat to również pewnego rodzaju wizytówka przychodni, więc zasady kultury i etykiety językowe są tam obowiązkowe!

Messenger

Messenger to narzędzie komunikacji dostępne dla użytkowników Facebooka, umożliwiające prowadzenie korespondencji indywidualnej oraz grupowej. Olbrzymią zaletą Messengera, zwłaszcza dla firm – w tym oczywiście placówek medycznych – jest możliwość zainstalowania w nich chatbotów, czyli wirtualnych asystentów, które same odpowiadają na najprostsze i najczęściej zadawane przez pacjentów pytania, np. gdzie znajduje się przychodnia, w jakich godzinach pracuje, ile kosztuje wizyta. W przypadku pytania, na które chatbot nie umie odpowiedzieć, rozmowa jest przekierowywana do pracownika odpowiedzialnego za kontakt z pacjentami.

W przypadku Messengera ważna jest szybkość reakcji. Oczywiście nikt nie będzie odpowiadać na zadane przez pacjenta pytania o 1 w nocy, ale w godzinach pracy placówki należy dbać, by odpowiedź na pierwsze pytanie padła jak najszybciej. Dzięki temu większa jest szansa, że pacjent się nie rozmyśli i skorzysta z konkretnej usługi.

Warto pamiętać, że istnieją narzędzia pozwalające w jednym miejscu gromadzić, integrować i analizować kontakty z pacjentami nawiązywane poprzez różne źródła. Możliwość taką daje nasza aplikacja Medidesk – z jednego poziomu da się dzięki niej zarządzać m.in. komunikacją przez telefon, formularz na stronie WWW czy e-mailem. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie inne praktyczne funkcjonalności ma Medidesk, skontaktuj się z nami -> https://medidesk.pl/kontakt/. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!

Autor: Redakcja
|
Dodano: 6 maja 2019

Powiązane posty

up-selling w placówce medycznej

Up-selling w placówce medycznej – jak robić to skutecznie?

Up-selling, zwany również sprzedażą uzupełniającą, to jedna z technik sprzedażowych, polegająca na oferowaniu klientom towarów/usług/rozwiązań droższych niż te, których dotychczas używali i te, którymi są pierwotnie zainteresowani. Co ważne, up-selling może być z powodzeniem stosowany również w placówkach medycznych.
Autor: Redakcja
|
2019-10-16

Jakie funkcje pełni rejestracja w sprawnym działaniu placówki medycznej?

Ile razy zdarzyło nam się bezskutecznie dzwonić do placówki medycznej, by ustalić termin pilnej wizyty? Obsługując pacjenta, rejestracja medyczna nie potrafiła pogodzić grafiku lekarza z naszym kalendarzem, a w sytuacji, gdy lekarz nie pojawił się w pracy, nie zostaliśmy poinformowani? To tylko namiastka z codziennych scenariuszy na co dzień dotykających pacjentów, którzy chcą dostać się na wizytę do specjalisty. Jaką funkcję pełni rejestracja w sprawnym działaniu placówki medycznej?
Autor: Redakcja
|
2019-09-25
Contact
Wypróbuj Medidesk
Bezpłatnie przez 14 dni!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

close
Potrzebujesz więcej informacji?
Oddzwonimy do Ciebie.


Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

Zostaw numer,
oddzwonimy!
Zapytaj o wycenę







Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/