Widok listy

Jak wykorzystać Tik Toka i Instagrama do promocji placówki medycznej? Część 2: Praktyka

marketing medyczny

Znając już teoretyczne podejście do Instagrama i Tiktoka – zarówno charakterystykę tych różniących się od siebie serwisów społecznościowych, jak i najważniejsze punkty ich regulaminów, zazwyczaj przechodzimy do głównego punktu: działania na polu marketingowym. Jakie sposoby docierania do klientów – zarówno płatne, jak i bezpłatne – warto brać pod uwagę, organizując kampanię reklamową placówki medycznej w social mediach? W jaki sposób dotrzeć do młodego pokolenia Millenialsów i tzw. Generacji Z? Odpowiedzi na te pytania podczas zorganizowanego przez nas webinaru udzieliła Dominika Rabczuk z agencji marketingowej Marafiki.

Dobre praktyki, które pomogą zdobyć followersów na Instagramie

Istnieje kilka dobrych praktyk, kórych stosowanie z pewnością przyczyni się do zwiększenia naszej widoczności w serwisie Instagram, ponieważ pozwoli nam pozyskać tzw. followersów, czyli osoby obserwujące profil naszej placówki medycznej. Są nimi:

  1. Używanie najnowszych funkcji – Reels, widgety, formaty grafik i wideo.
  2. Estetyczny wygląd profilu.
  3. Regularne publikowanie.
  4. Odpowiednie zestawy hashtagów.
  5. Interakcje z użytkownikami.

Przyjrzyjmy się im nieco bliżej:

Używanie najnowszych funkcji

Korzystanie z tzw. Reels, czyli robienie rolek – krótkich filmików, angażowanie poprzez widgety, a także korzystanie z wszystkich dostępnych formatów grafiku i wideo – stosowanie różnych, nie tylko kwadratowych zdjęć wpływa pozytywnie na postrzeganie naszego profilu.

Estetyczny wygląd profilu

Właściciel profilu, by przyciągać i zachęcać użytkowników do pozostania i polubienia profilu, powinien zadbać o spójny wygląd. Konieczna jest zatem uporządkowana tablica z najnowszymi postami. Co więcej, konsekwencja sprawia, że użytkownicy wiedzą, czego się spodziewać i biorą za normę publikowane przez nas treści.

Regularne publikowanie

Nie ma jednej, właściwej odpowiedzi na pytanie, jak często publikować treści w mediach społecznościowych, takich jak Instagram. Dużo ważniejsza jest konsekwentna regularność. Dobrze jest wrzucać coś 1-2 razy w tygodniu – jest to znacznie lepsze niż zalewanie użytkowników treścią na profilu, a następnie robienie długich przerw.

Odpowiednie zestawy hashtagów

– Stosowanie maksymalnej liczby hashtagów (czyli 30, szczególnie na samym początku).

– Wybór najlepszych hasztagów do postów, które publikujemy.

– Unikanie hasztagów z milionem wyświetleń, ponieważ nasz post może zginąć tam w zalewie wielu postów.

– Hasztagi należy dobierać w taki sposób, by w naszej puli znalazły się tagi z różną ilością wyświetleń (zarówno bardziej, jak i mniej popularne).

– Należy uważać na podejrzane hasztagi, które mogą być kontrowersyjne i w ramach których mogą pojawiać się podejrzane treści, szczególnie w przypadku medycyny estetycznej.

Interakcje z użytkownikami

– Im więcej dzieje się na profilu, tym jest on wyżej w wynikach, a tym samym – tym chętniej pokazywany jest przez algorytm kolejnym użytkownikom.

– Należy odpowiadać na wszystkie komentarze, budując z użytkownikami relacje.

– Dobrze jest zadawać pytania i zachęcać do dyskusji, a następnie ją moderować.

– Social media właśnie po to są, by poprzez interakcje z użytkownikami zamienić ich w naszych klientów, czyli w tym przypadku: nowych pacjentów.

TikTok – jak bezpłatnie zwiększyć liczbę followersów?

W przypadku TikToka także można wskazać na szereg dobrych praktyk, którymi powinniśmy się kierować podczas przygotowywania treści na profil naszej placówki medycznej. Co zatem powinniśmy brać pod uwagę, by liczba obserwujących nasz profil zaczęła rosnąć? Przede wszystkim:

  1. Nagrywanie do trendujących dźwięków.
  2. Regularne, częste publikowanie.
  3. Dobre światło i nagrywany dźwięk.
  4. Autentyczność i interakcja z fanami.

Przyjrzyjmy się tym praktykom nieco bliżej:

Nagrywanie do trendujących dźwięków

– używanie do filmików muzyki, której używają inni, takiej, która jest w trendach,

– nawet małe konto, stosując tę metodę, ma szanse wyświetlić się wielu użytkownikom,

– trzeba dobrze przemyśleć, by do muzyki dobrać odpowiedni tekst, scenę, pomysł na nagranie.

Regularne, częste publikowanie

– Im częściej, tym lepiej (pamiętając, rzecz jasna, o odpowiedniej jakości),

– na TikToku częstotliwość ma większe znaczenie niż regularność,

– częstość pojawiania się publikacji zwiększa szanse naszego klipu na stanie się viralem (filmikiem, który będzie często podawany dalej).

Dobre światło i nagrywany dźwięk

– wyraźne jasny obraz zwiększa naszą szansę na kliknięcie przez użytkowników,

– zbyt głośny dźwięk może zniechęcić użytkowników do odtworzenia filmu do końca (a także do sprawdzenia innych naszych klipów),

– dobre wrażenie wizualne decyduje o tym, czy użytkownicy zechcą oglądać nasze produkcje.

Autentyczność i interakcja z fanami

– otwartość,

– odpowiadanie na interakcje obserwujących,

– pisanie szczerze,

– odesłanie do innego specjalisty, jeśli taka jest najlepsza droga dla pacjenta.

Płatne działania na Instagramie

Rzecz jasna, poza organicznym, bezpłatnym pozyskiwaniem obserwujących, niekiedy warto postawić na konkretną kampanię reklamową, a co za tym idzie – podjąć płatne działania. W przypadku Instagrama opcji jest kilka.

Pierwsza z nich to promocja naszego profilu jako część złożonej strategii social media, a tym samym promocja naszego contentu w Facebook / Instagram Ads, za pomocą Menedżera Reklam. Innym rozwiązaniem, jakie warto rozważyć, jest promowanie wybranych postów – w tym przypadku z jednym, konkretnym celem: albo zależy nam na większej liczbie odwiedzin w profilu (klikając w reklamę, użytkownik trafia na nasz profil), albo na większej liczbie odwiedzin witryny (naszej strony WWW), bądź też chcemy otrzymać więcej wiadomości od przyszłych klientów.

Trzecim rozwiązaniem jest współpraca z influencerami. W takim przypadku zyskujemy oznaczanie naszego profilu przez konta, które mają dużą liczbę obserwujących, co z kolei prowadzi nie tylko do dotarcia do wielkiej grupy ludzi, ale także do zwiększenia naszych zasięgów. Warto jednak mieć na uwadze dwa czynniki – po pierwsze trzeba dobrać osobę, która będzie nas dobrze reprezentować i która pasuje do naszej marki. Po drugie zaś, konieczne jest prześwietlenie influencera i jego grupy odbiorców – a tym samym sprawdzenie, czy jego odbiorcy mogą w ogóle zostać naszymi klientami.

Warte uwagi działania płatne na TikToku

Także w przypadku serwisu TikTok w grę wchodzą płatne rozwiązania, pozwalające zwiększyć nasze zasięgi, a tym samym przyczynić się do wzrostu liczby osób, obserwujących nasz profil. Co ciekawe, marka wcale nie musi mieć profilu na TikToku, by wystartować z płatnymi działaniami na tej platformie. Dobrze jest jednak mieć swój tiktokowy profil, jeśli chcemy reklamować się w tym medium. Powód jest prosty – dzięki temu zainteresowana osoba będzie mogła sprawdzić sobie placówkę bezpośrednio na TikToku.

Minimalny budżet kampanii na TikToku to 80 zł / dzień. Jest to minimalna kwota, ustalona przez serwis społecznościowy i widnieje w jego regulaminie. Podobnie jak w przypadku Instagrama, także i tutaj możemy jednak postawić na współpracę z influencerami – i znów, należy dobrać odpowiednią osobę, która będzie nas reprezentować w zadowalający nas sposób.

Jak skutecznie dotrzeć z ofertą do Millenialsów i Gen Z – nowe pokolenia klientów

Celując z działaniami marketingowymi w ludzi młodych, warto w pierwszej kolejności zrobić research ich potrzeb, obaw, wątpliwości, a następnie zaproponować rozwiązania. Młodzi ludzie mają inne dolegliwości, cechuje ich siedzący tryb życia (można więc zachęcić ich do ruchu), mają tzw. smartfonowe szyje (stąd konieczna jest edukacja, profilaktyka), potrafią też sprawdzić w sieci informacje i poddać je w wątpliwość. Proponując coś młodym ludziom musimy być transparentni i precyzyjni, dokładni i konkretni. Nasze niedociągnięcie, brak profesjonalizmu może się szybko zemścić w postaci złych opinii i negatywnych komentarzy.

Warto także uzupełniać braki w wiedzy odbiorców – znaczna ich część nie dowiedziała się w szkole za wiele o zdrowiu, funkcjonowaniu organizmu. Warto zatem oswajać trudne tematy, pokazać przystępne, ludzkie podejście, profesjonalizm i miłą atmosferę. Wykorzystać tematy tabu zdrowia psychicznego i fizycznego.

Kolejną opcją jest postawienie na profilaktykę – oba te pokolenia są zabiegane i przyzwyczajone do robienia wszystkiego online. Warto przypominać im o profilaktyce zdrowia, np. poprzez edukowanie i informowanie o jej ważności.

Wreszcie, młodzi bardzo ufają swoim idolom – jeśli ktoś dla nich ważny powie, że aparat ortodontyczny jest fajny, a monodiety niefajne, to aparat zacznie być atrakcyjny, a monodiety szkodliwe. Należy jednak ostrożnie nawiązywać takie współprace z idolami, regulować je umowami, zrobić dogłębny research.

O czym warto pamiętać prowadząc profil placówki medycznej na Instagramie lub TikToku?

Podsumowując warto zapamiętać pięć porad, które z pewnością przyczynią się do wzrostu popularności naszego profilu, a tym samym pozwolą nam pozyskać nowych klientów poprzez serwisy społecznościowe:

  1. Zadbaj o estetyczny wygląd profilu.
  2. Zaplanuj działania, bądź sumienny i konsekwentny.
  3. Obserwuj trendy i sprawdzaj, które z nich nadadzą się do prezentacji Twojej oferty. Lepiej prezentować ją rzadziej, ale profesjonalnie niż częściej, ale w marnej jakości.
  4. Wyznacz zespół, który zajmie się tworzeniem contentu lub zatrudnij dedykowanego specjalistę. Brak systematyczności nie będzie wpływał dobrze na wizerunek placówki, dlatego najlepiej, aby była to osoba odpowiedzialna wyłącznie za to.
  5. Pamiętaj o interakcji z obserwatorami.