Widok listy

Jak skuteczniej docierać do pacjentów? Elementy efektywnego audytu marketingowego

marketing medyczny

Nie ulega wątpliwości, że działania marketingowe nierzadko wpływają na losy placówki medycznej – pozwalają jej wyróżnić się na tle konkurencji, lub zginąć w tłumie podobnych podmiotów. Marketing to swoiste „być albo nie być”, cytując Hamleta – dlatego warto dołożyć starań o to, by jak najskuteczniej docierać do pacjentów: zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych. Czym się kierować w marketingu i w jaki sposób przeprowadzać skutecznie i efektywnie audyt naszych działań? Odpowiedzi na te pytania starał się podczas jednego z przeprowadzanych przez nas niedawno webinarów udzielić Wojtek Lewandowski, specjalista marketingu w branży ochrony zdrowia.

Od czego zacząć marketing swojej placówki medycznej?

W pierwszej kolejności istotne jest to, by zidentyfikować, jak działa placówka w chwili obecnej – zarówno, jeśli chodzi o działania marketingowe, ale tez pozyskiwanie i obsługę swoich pacjentów. Warto w tym przypadku zidentyfikować 5 kluczowych usług, oferowanych przez placówkę i sprawdzić, czy możemy zwiększyć ich wykonywanie – na przykład dokładając terminy wizyt u danych specjalistów. Istotne jest również przeanalizowanie biznesu, przykładowo wykonując analizę SWOT, ukazującą mocne i słabe strony działalności, której marketingiem zarządzamy. Analiza ta pozwala także spostrzec szanse i zagrożenia, związane z funkcjonowaniem danej placówki medycznej, co pozwoli nam podjąć o wiele lepsze, właściwe strategicznie działania marketingowe.

Warto także zweryfikować, jak ma działać nasza placówka w przyszłości – jakie usługi zamierzamy rozwijać, dlaczego właśnie one. Pod kątem marketingowym należ także zaplanować konkretny efekt, który chcemy osiągnąć w zdefiniowanym czasie. Konieczne jest także porównanie się z konkurencją, by mieć świadomość tego, czym wyróżniamy się na rynku na tle innych i dlaczego pacjenci wybierają właśnie nas, a nie konkurencyjne placówki. W kolejnym kroku warto prześledzić, kim są nasi pacjenci – zarówno ci, których jest najwięcej, jak i ci najbardziej przez nas pożądani.

Wreszcie – przygotowując się do audytu naszych działań marketingowych warto sprawdzić, jakimi narzędziami reklamowymi dysponujemy obecnie, jaki budżet możemy przeznaczyć na działania marketingowe oraz czy będziemy je wykonywać zasobami własnymi, czy korzystając z pomocy zewnętrznych agencji lub firm. Należy także prześledzić, czy rejestracja medyczna w naszej placówce jest przygotowana na przyjmowanie ruchu pacjentów z marketingu – to znaczy czy posiada odpowiednie narzędzia oraz na ile skuteczna jest komunikacja z rejestracją.

Jakich kanałów użyć do skutecznego marketingu?

Podstawowym kanałem marketingowym jest bez wątpienia strona internetowa placówki – dlatego warto upewnić się, jakie są możliwości kontaktu z placówką za jej pomocą: czy znajdziemy na niej dedykowane formularze kontaktowe? Należy także sprawdzać aktualność treści i rozbudowywać stale stronę o nowe artykuły. Innym kanałem, równie skutecznym w walce o pacjenta, są landing pages – w ich przypadku warto postawić na język korzyści. Rozwiązywać problemy pacjentów, pisać zrozumiale dla odbiorców i wyróżniać to, co dla nich istotne.

Bez wątpienia warto postawić na Google Ads – za pomocą reklam w wyszukiwarce można dać znać o sobie tym pacjentom, w którzy za pomocą Google szukają takich placówek, jak nasza. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że płacimy tylko za wyniki – to znaczy wówczas, gdy ktoś kliknie w reklamę, odwiedzi stronę internetową lub zadzwoni do naszej placówki. Drugą stroną medalu jest pozycjonowanie, czyli SEO – umieszczając odpowiednie treści dobrej jakości, aktualizując na bieżąco stronę internetową oraz stosując linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne możemy zadbać o to, by nasza placówka pokazywała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Nie należy zapominać o rosnących na popularności kanałach social media – warto jednak zastanowić się, do jakich działań je wykorzystać. Sprawdzają się bowiem nie tylko do informowania pacjentów, rozmawiania z nimi czy też sprzedawania usług – choćby za pomocą Facebook Ads, ale mogą być również doskonałym narzędziem do rekrutacji zespołu rejestratorów, pozyskiwania kadry lekarskiej czy też współpracy z partnerami. Zwieńczeniem narzędzi online mogą być Mapy Google – i umieszczenie na nich naszej placówki medycznej, wraz z godzinami otwarcia, zakresem usług i telefonem kontaktowym.

Monitorowanie efektów działań marketingowych

Audyt działań e-marketingowych pozwala ocenić skuteczność naszych działań w sieci, a zarazem wskazać możliwość zwiększenia ruchu na stronie internetowej naszej placówki. Dzięki tego typu diagnozie zyskujemy wiedzę o tym, jaka jest dostępność naszej marki w sieci, jakie są mocne i słabe strony prezentacji placówki online oraz z jakimi przeszkodami technicznymi może zetknąć się potencjalny użytkownik, trafiający na nasza placówkę w Internecie. Dobrze przeprowadzony audyt e-marketingu bierze pod uwagę takie aspekty, jak dostępność strony dla robotów Google, analizę treści na stronie pod kątem pozycjonowania, szybkość ładowania strony WWW placówki medycznej, dostępność tejże strony na smartfonach oraz bezpieczeństwo samej strony internetowej.

Nie warto tracić pieniędzy na nieefektywną promocję – dlatego konieczne jest analizowanie każdego kanału pozyskiwania pacjentów. Dobrze jest zadbać o odpowiednie narzędzia do śledzenia ruchu na naszej stronie, by być świadomym tego, gdzie i kiedy zaglądają nasi klienci oraz takie narzędzia do analizy, jak Google Analytics, Google Page Speed, Google Trends czy Senuto. Warto również skorzystać z oferowanego przez Medidesk bezpłatnego audytu marketingowego placówki medycznej.