Kategoria wpisu: Dla Managera
Praca w rejestracji medycznej wymaga wielu kompetencji miękkich. Jedną z nich jest odporność na stres. W tej pracy liczą się nie tylko wrodzone predyspozycje, ale też odpowiednie przygotowanie. Jak o odporność na stres wśród pracowników może zadbać kierownik rejestracji medycznej? Czy istnieją techniki i narzędzia, które mogą ich wspomóc?
W pracy z pacjentami trudne sytuacje nie należą do rzadkości. Dlatego też pracownicy rejestracji powinni umieć sobie z nimi radzić. Ważną rolę grają oczywiście wrodzone predyspozycje. Niemniej jednak nie zawsze są one najważniejsze. Wiele kompetencji z powodzeniem można rozwijać, a umiejętności – umacniać. Na wysoką odporność na stres wpływ mają również dobrze wypracowane kompetencje miękkie – np. poprzez szkolenia i kursy. Bardzo ważnym czynnikiem jest też pewność siebie danej osoby w relacjach interpersonalnych – zarówno tych zawodowych, jak i prywatnych. Nie można zapominać też o komforcie psychicznym w pracy. Pewność siebie świetnie wzmacnia poczucie sprawczości i zaufania ze strony przełożonych – nawet w sprawach z pozoru tak błahych, jak wpływ na układanie grafiku czy drobne zmiany w organizacji pracy.
Dobry rejestrator medyczny to taki, który dobrze czuje się w swojej pracy. Nie chodzi o to, by odnaleźć osobę o najwyższych kompetencjach, ale taką, która odnajdzie się w warunkach pracy rejestracji. W znalezieniu idealnego pracownika bardzo pomocne są testy osobowościowe. Niestety takie rozwiązanie jest często kosztowne i czasochłonne. Niemniej jednak już na poziomie rozmowy kwalifikacyjnej możemy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Niektórymi z nich są mowa ciała, sposób wypowiedzi i poziom ekstrawertyzmu. Samo spotkanie rekrutacyjne jest stresującą sytuacją dla wielu osób. Dlatego już podczas jej trwania możemy wybadać, jak w takich warunkach radzi sobie kandydat. Warto zwrócić uwagę na ton wypowiedzi, czy sposób opowiadania o osiągnięciach. Kierownik rejestracji medycznej obecny podczas rekrutacji może też zapytać o sposoby radzenia sobie w przykładowej sytuacji. Uwagę rekrutera powinny też przykuć też takie niuanse jak np. zainteresowanie kandydata sportami lub innymi aktywnościami wymagającymi odporności psychicznej.
Poza stresem związanym z obsługą pacjentów jest coś jeszcze. Wbrew pozorom, jednym z ważniejszych czynników jest postawa managera bądź kierownika rejestracji medycznej. Ta może być zarówno budująca, jak i toksyczna. W zespole zajmującym się obsługą pacjenta bardzo ważne jest wsparcie przełożonego. Jeśli pracownicy go nie odczuwają, może pojawić się poczucie niepewności i lekceważenia. Brak odpowiedniej komunikacji, zainteresowania potrzebami zespołu, jak i poszczególnych osób, a wreszcie publiczne wytykanie błędów lub okazywanie wyższości ze strony managera – to prosta droga do obniżenia poziomu efektywności i utraty pracowników. Dobra postawa wymaga jednak wiele energii. Manager rejestracji medycznej w pierwszej kolejności powinien zwrócić uwagę na swoje własne potrzeby. Dopiero wypoczęty i ze świeżym podejściem jest w stanie zarządzać innymi z uwagą i zaangażowaniem.
Jak zostało powiedziane wyżej, bardzo ważna jest postawa kierownika rejestracji medycznej. Dobry manager zespołu może wpływać na poziom stresu wśród pracowników poprzez ich docenianie, szacunek, a nawet zwykłą rozmowę. Kluczowe jest dostrzeganie potrzeb drugiej osoby i okazywanie jej zainteresowania. Ważne, by stworzyć atmosferę pracy, w której nikt nie czuje się lekceważony i jednocześnie ma świadomość przysługujących mu praw. W tym zawodzie bardzo ważne jest też zaufanie i wsparcie. To jest ważne szczególnie w sytuacjach konfliktowych z tzw. trudnym pacjentem. Manager placówki medycznej nie powinien zawsze bezwzględnie stawać po stronie roszczeniowego klienta – szczególnie gdy ten zachowuje się niestosownie. Bez względu na wynik rozmowy, pracownik powinien mieć poczucie, że manager rozstrzygnie sytuację w sposób sprawiedliwy, a w razie potrzeby – udzieli mu wsparcia.
Do obniżenia poziomu stresu może się też przyczynić technologia. Bez wątpienia ma ona wpływ na komfort i efektywność w pracy. Przede wszystkim, warto zadbać o nowoczesny, funkcjonalny i małoawaryjny sprzęt. Wbrew pozorom nawet drobne niedogodności technologiczne, takie jak powolne łącze lub przestarzała drukarka potrafią wytrącić z równowagi w stresującej sytuacji. Kolejnym krokiem jest minimalizowanie chaosu – poprzez opracowanie procedur, jasny podział obowiązków i zapewnienie oprogramowania, które nadąży za systemem pracy. Nie bez znaczenia jest też łatwy dostęp do wszelkich potrzebnych danych i narzędzi. Dobre przygotowanie wzmaga pewność siebie podczas pracy. W budowaniu takiej postawy pomagają też szkolenia branżowe – zarówno te zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Popularnym sposobem na poprawę efektywności zespołu jest grupowe przesłuchiwanie i analizowanie treści rozmów. W przypadku pozytywnych przykładów – warto doceniać wysiłek pracowników. Uwaga jednak na stygmatyzację i wytykanie błędów. Negatywne przykłady dobrze zanonimizować i skupić się na wyciąganiu wniosków, zamiast wskazywaniu potknięć.