Widok listy

Krajowy Fundusz Szkoleniowy dla firm i placówek medycznych

Praca w placówkach medycznych to nieustanne zmiany, rozwój i dążenie do progresu na wielu płaszczyznach. Rozwój placówki można uzyskać różnymi sposobami – jednym z nich są szkolenia i właśnie temu sposobowi przyjrzymy się dziś nieco bliżej. Krajowy Fundusz Szkoleniowy to jeden z niewielu ogólnodostępnych projektów, dedykowanych zarówno dla placówek publicznych, jak i prywatnych. Podczas jednego z minionych webinarów, który przeprowadziła Katarzyna Nowacka, a jej gościem był Piotr Turek, temat ten został poddany szerszej dyskusji. Podczas prezentacji poruszone zostały między innymi kwestie grupy docelowej szkoleń, dokumentacji projektowej, procedury uzyskania dofinansowania. Omówione został także cele całego projektu czyli kompetencje branżowe, umożliwiające uzyskanie dofinansowania na poziomie nawet 100%. Przyjrzyjmy się zatem pokrótce informacjom, które został przedstawione podczas webinaru. 

Jakie są cele i znaczenie Krajowego Funduszu Szkoleniowego?

Projekt szkoleń dedykowany jest zarówno dla placówek publicznych, jak i dla podmiotów prywatnych. Jedyne ograniczenie stanowi wielkość placówki, a ściślej liczba zatrudnianych pracowników oraz sposób ich zatrudnienia. Placówki ubiegające się o dofinansowanie w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego muszą bowiem spełniać następujące warunki:

  • być MŚP(mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa), tj. zatrudniać do 250 pracowników
  • uczestnicy szkolenia z placówki muszą posiadać umowę o pracę w tejże placówce.

Jeśli chcielibyśmy wyodrębnić pracowników, którzy mogą wziąć udział w projekcie z danej placówki pod względem kwalifikacji to każda osoba, która posiada umowę o pracę na minimum pół etatu może wziąć udział w projekcie. Oprócz tego, aby starać się o dofinansowanie w Krajowym Funduszu Szkoleniowym, placówka musi posiadać główną siedzibę na terenie kraju. Oznacza to, że firmy zagraniczne z placówkami w Polsce, których główna siedziba mieści się za granicą, nie mogą brać udziału.

Jeśli jednak siedziba firmy mieści się w Polsce, to bez względu na to, w jakim powiecie czy województwie mieści się placówka, może ona ubiegać się o dofinansowanie do Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy – korzyści i możliwości rozwoju

Bez wątpienia jedną z głównych korzyści, związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym, jest kwestia finansowa. Jeżeli chodzi o wartość pieniężną, jaką można uzyskać w ramach dofinansowania z KFS, wynosi ona:   

  • średnio 6000 zł za PESEL (tj. na pojedynczego pracownika, ale wartość ta zależy od województwa),
  • średnio do 100 tys. zł na dany podmiot medyczny,
  • mikroprzedsiębiorstwa otrzymują 100% wartości dofinansowania (są nimi placówki zatrudniające do 10 pracowników na umowę o pracę),
  • małe oraz średnie firmy zyskują 80% wartości dofinansowania (są to placówki, które zatrudniają powyżej 10 pracowników na umowę o pracę).

KFS nie posiada systemu refundacji (bez zamrożenia środków). W Krajowym Funduszu Szkoleniowym występuje bowiem tzw. system dotacyjny. Beneficjent, jakim jest dana placówka medyczna, otrzymuje na swoje konto środki, którymi opłaca szkolenie. Tym samym nie trzeba ponosić kosztów z góry, licząc na ich zwrot, tylko najpierw odbywa się szkolenie, za które następnie płacimy pieniędzmi z dofinansowania, ewentualnie dopłacić brakującą resztę w przypadku dofinansowania w wysokości 80%. To korzystne dla placówek rozwiązanie, ponieważ albo nie płacą nic (w przypadku 100% dofinansowania), albo płacą zaledwie za 20 procent wartości szkolenia. 

Po przyznaniu dofinansowania, dana placówka otrzymuje środki z odpowiedniego dla niej urzędu bezpośrednio na konto placówki, dzięki czemu bez problemu może pokryć za ich pomocą fakturę za odbyte szkolenie lub dużą jej część. W tym modelu rozliczeniowym placówka medyczna nie przystępuje do żadnego szkolenia, nie mając gwarancji przyznania dofinansowania na jego realizację. To bardzo komfortowy tryb, w którym nie trzeba się obawiać poniesienia kosztów, które nie zostaną choć częściowo zwrócone.

Jakie są kryteria kwalifikacyjne?

Jeśli chodzi o terminy wnioskowania o środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, to są one zależne od regionu. Najwcześniej finansami w tej kwestii gospodaruje województwo śląskie, które zaczyna rozdzielać środki już na początku roku, w styczniu. Bardzo ważna jest świadomość tego, że w każdym regionie nabór występuje jedynie raz do roku. Terminy naboru zazwyczaj mają miejsce od stycznia do maja. Co więcej, w danym roku nie ma możliwości ubiegania się o złożenia dokumentacji i aplikowanie więcej niż raz.

Procedura otrzymania środków z dofinansowania podzielona jest na kilka etapów i tak, występują one po sobie w podanej niżej kolejności:

  1. Diagnoza wewnętrznych kompetencji – analiza tego, w jakich aspektach warto pozyskać dofinansowanie, jakie kompetencje należy zwiększyć w zespole w danej placówce medycznej.
  2. Wybór szkoleń oraz tworzenie dokumentacji – najpierw należy wybrać szkolenie, a następnie stworzyć do niego całą dokumentację projektową, która zawiera często kilkadziesiąt stron. Nie możemy najpierw pozyskać dofinansowania, a potem wybrać szkolenia. Przystępując do aplikacji musimy mieć wybrane konkretne szkolenie.
  3. Aplikowanie – wtedy, kiedy nabór się otwiera, składamy wcześniej przygotowaną dokumentację. Po czasie rozpatrzenia wszystkich aplikacji otrzymujemy wyniki i informację o ewentualnym zakwalifikowaniu do szkolenia.
  4. Realizacja szkolenia w 2024 roku – wybór dowolnego terminu, który jest ograniczony do końca roku kalendarzowego. Jest to jest termin bezwzględny, w którym ubiega liśmy się o dofinansowanie do szkoleń. Wstępny termin można zmodyfikować, precyzyjny termin można przesunąć – musi jednak zmieścić się w roku kalendarzowym 2024.
  5. Procedura aplikowania do firm świadczących usługi szkoleniowe – należy wybrać placówki szkoleniowe, posiadające odpowiednie certyfikaty i wpisy do rejestru. Placówka świadcząca usługi szkoleniowe musi spełniać szereg wymagań unijnych, posiadając certyfikaty i być wpisana do odpowiednich rejestrów. Nie może to być dowolnie wybrana placówka.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy – priorytety i szkolenia

Krajowy Fundusz Szkoleniowy kieruje się pewnymi priorytetami. Priorytetów jest wiele, jednak są dwa, które mogą być sprecyzowane przez każdą placówkę i brane pod uwagę przez wszystkie placówki medyczne. Inne możliwe priorytety są bardziej warunkowe, co oznacza, że trzeba spełniać kilka warunków, by się o nie ubiegać. Najbardziej uniwersalne priorytety to:  

  1. Barometry zawodowe (trzy zawody, które mogą brać udział w szkoleniu),
  2. Kompetencje cyfrowe.

Jeśli chodzi o szkolenia branżowe, w grę wchodzą trzy następujące grupy pracowników:

  1. Lekarze,
  2. Pielęgniarki,
  3. Fizjoterapeuci.

Lekarze i pielęgniarki są obecnie zawodami deficytowymi we wszystkich województwach, dlatego mają pierwszeństwo w otrzymaniu tych środków z dofinansowania. Można o szkolenia na te stanowiska aplikować w każdym regionie i województwie. Natomiast trzecią grupą zawodową w sektorze zdrowia są fizjoterapeuci. W ich przypadku można aplikować tylko w wybranym regionie. Jest to powiązane z deficytami w danym regionie i koniecznością wykwalifikowania tej części kadry. Można to sprawdzić właśnie poprzez poprzez tzw. barometr zawodowy, analizując deficyty w 2024 roku i znajdując tam odpowiedź na pytanie, w którym regionie jest deficyt i gdzie można się ubiegać o dofinansowanie. 

Grupą wykluczoną z barometrów zawodowych i szkoleń branżowych są, jak można zauważyć, pracownicy recepcji. Oni jednak mogą się ubiegać o szkolenia w ramach kompetencji cyfrowych.

Czym są kompetencje cyfrowe? Możemy je podzielić na następujące podkategorie:

  • Typowe kompetencje cyfrowe – takie, jak nauka programów, obsługa takich narzędzi, jak Microsoft Word, Excel, program do kontaktu z klientem, oprogramowanie do zarządzania placówką medyczną.
  • Szkolenia dedykowane dla rejestratorek – dołączenie szkoleń cyfrowych z obsługi klienta.
  • Zarządzanie połączone z kompetencjami cyfrowymi – szkolenie nastawione na wdrażanie nowych systemów ZRM, CRP.
  • Cyberbezpieczeństwo – rozwój kompetencji, usługi doradcze, ale bez zakupu urządzeń i programów.

Aplikować na szkolenia w ramach kompetencji cyfrowych mogą wszyscy pracownicy, bez względu na to, jakie stanowisko zajmują w danym podmiocie leczniczym.

Jak aplikować o dofinansowanie z Krajowego Funduszu Szkoleniowego?

Aby aplikować o dofinansowanie z KFS, należy złożyć odpowiednią dokumentację.  Dokumenty, które muszą się znaleźć w dokumentacji do aplikacji o dofinansowanie do Krajowego Funduszu Szkoleniowego to”

  1. Wniosek / Formularz główny.
  2. Oświadczenie o pomocy de minimis.
  3. Formularz informacji o pomocy de minimis.
  4. Tabela uczestników (informacje o tym, jakie stanowisko chcemy rozwinąć).
  5. Dokumenty firm szkoleniowych (certyfikaty jakości firm szkoleniowych, z których usług chcemy skorzystać, aby przedstawić Funduszowi, w jakiej placówce chcemy przeprowadzić szkolenie i wskazać, czy posiada ona odpowiednie kompetencje).

Aby dane przedsiębiorstwo było uznane za firmę, która może realizować szkolenia dofinansowywane w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego, podmiot ten musi być wpisany do RIS-u, czyli Rejestru Instytucji Szkoleniowych.