Automatyzacja w sektorze ochrony zdrowia postępuje. Nowe technologie coraz odważniej wkraczają na rynek usług leczniczych – i to już nie tylko pod postacią sprzętu, metod i narzędzi medycznych. Dziś coraz częściej pojawiają się też na płaszczyźnie obsługi pacjenta. Jednym z takich rozwiązań jest oprogramowanie MediBot, czyli asystent głosowy, który rewolucjonizuje pracę rejestracji.
Czym jest MediBot?
MediBot to rodzaj inteligentnego asystenta głosowego, z którym możemy połączyć się telefonicznie. Nie należy go jednak mylić z powszechnie spotykanym menu tonalnym. Tego typu rozwiązanie idzie o krok dalej. Oprogramowanie medyczne MediBot to voicebot oparty na technologii sztucznej inteligencji. Przetwarza on ludzką mowę i jest w stanie poprowadzić konwersację na podstawie skryptu. Co więcej, odpowiada na pytania, a z czasem uczy się coraz lepszej obsługi dzwoniących. Zdaniem ekspertów Medidesk jest w stanie przejąć znaczną część obowiązków pracowników rejestracji medycznej, zwalniając ich tym samym z odpowiadania na powtarzalne pytania, z którymi dzwonią pacjenci każdego dnia. Tym przyczynia się do podniesienia efektywności pracy, co przekłada się na lepszą obsługę pacjenta i wyższe dochody placówki.
Do czego można wykorzystać voicebota w placówce medycznej?
Z pomocą MediBota pacjent może załatwić podstawowe sprawy konkretnie i bez zbędnej zwłoki. W razie potrzeby połączenie jest przekierowywane do pracownika placówki medycznej. Zanim to jednak nastąpi, MediBot jest w stanie obsłużyć pacjenta w ramach:
- potwierdzenia lub odwołania wizyty,
- informacji o zbliżającej się teleporadzie,
- zamówienia recepty,
- zapisu na szczepienie czy badanie okresowe,
- odbioru wyników badań,
- ankiety zdrowotnej
i innych zadań, o których szerzej piszemy w artykule poświęconym wykorzystaniu oprogramowania medycznego MediBot.
Rozmowa pacjenta z botem
Mimo wielu zalet voicebotów, obawy niektórych managerów placówki budzi reakcja pacjentów. Niepotrzebnie. Wbrew pozorom wdrożone już przez ekspertów Medidesk MediBoty spotkały się z pozytywnym odbiorem. Wynika to z kilku przyczyn. Przede wszystkim automatyczny asystent głosowy jest zawsze dostępny, więc skraca czas oczekiwania na połączenie. Co więcej, zapewnia jednolitą obsługę dzwoniących. Zawsze jest jednakowo uprzejmy i pomocny. Nigdy nie jest zmęczony i konkretnie odpowiada na zadane pytania. Mówi wyraźnie – co jest ważne przede wszystkim w obsłudze osób starszych. Pozwala załatwić sprawę szybko i bez stresu, jaki niekiedy budzi rozmowa telefoniczna.
Czy wdrożenie voicebota w placówce się opłaca?
Wdrożenie voicebota w placówce to długoterminowa oszczędność. Automatyczny, inteligentny asystent jest w stanie obsłużyć wiele połączeń jednocześnie. Może pracować przez całą dobę. Dzięki temu żadne połączenie przychodzące nie zostaje bez odpowiedzi. Dodatkowo skraca się czas oczekiwania na połączenie. Voicebot zaoszczędza czas rejestratorów medycznych, którzy swój potencjał i umiejętności mogą wykorzystać w realizacji bardziej kreatywnych zadań. W ten sposób zostaje podniesiona jakość obsługi pacjenta, co przekłada się na wyższą konkurencyjność placówki na rynku. W efekcie praca MediBota przekłada się na dużo większą liczbę umówionych wizyt. To sprawia, że koszt jego wdrożenia w szybkim czasie może się zwrócić, a inwestycja jest opłacalna.
MediBot a bezpieczeństwo danych osobowych
Jednym z podstawowych zadań, do jakich możemy wykorzystać voicebota w placówce medycznej, jest zbieranie danych. Asystent głosowy przetwarza odpowiedzi pacjentów na tekst, potwierdza je i przesyła do pracowników rejestracji medycznej. Pobrać mogą je uprawnione do tego osoby. Ten sposób zbierania danych jest bezpieczny i zgodny z przepisami mówiącymi o ich ochronie. Wdrożone oprogramowanie medyczne MediBot jest wyposażone w stosowne zabezpieczenia. Voicebota możemy też wykorzystać do spełnienia obowiązków informacyjnych. Może on odczytać wymagane formuły, zaoszczędzając tym samym czas na linii rejestratorów medycznych.
Do czego NIE służą voiceboty?
Wbrew pozorom voiceboty nie mają na celu zastąpienia rejestratorów medycznych. Inteligentny asystent głosowy jest w stanie prowadzić jedynie schematyczne rozmowy. Odciąża pracę rejestracji w zakresie najprostszych, powtarzalnych zadań. Jednocześnie jest w stanie zebrać potrzebne dane od pacjentów i odczytać wymagane protokoły. W przypadku spraw wymagających większej kreatywności może przekierować połączenie do pracownika przychodni. To znacząco oszczędza czas człowieka pracującego na linii. Dzięki temu może on skupić się na rozwiązywaniu problemów wymagających myślenia abstrakcyjnego i empatii. MediBot nie ma też imitować rozmowy z człowiekiem. Jego głos celowo brzmi robotycznie. Wszystko po to, by osoba po drugiej stronie słuchawki miała świadomość, że rozmawia z automatem – nie pracownikiem przychodni.