W środę (29.10) w siedzibie Rzecznika Praw Pacjenta odbyła się inauguracja czwartej edycji ogólnopolskiej kampanii społecznej „#Odwołuję #NieBlokuję”, której celem jest zwiększanie świadomości wśród pacjentów o znaczeniu odwoływania wizyt, na których pacjent, z różnych powodów, nie może się pojawić.
Ta ogólnopolska inicjatywa, integrująca całe środowisko ochrony zdrowia, została powołana, aby budować w społeczeństwie świadomość, że odwołanie wizyty, na której nie możemy się zjawić, realnie skraca kolejki i zwiększa dostęp do świadczeń zdrowotnych. Tegoroczna odsłona akcentuje także konieczność wcześniejszego odwoływania terminów oraz rolę centralnej e-rejestracji w skróceniu kolejek do specjalistów.
Centralna e-rejestracja – nowy etap cyfryzacji systemu
Czwarta edycja kampanii zbiega się z końcem pilotażu centralnej e-rejestracji, która ma usprawnić proces zapisu i odwoływania wizyt. Nowy system umożliwia pacjentom samodzielne zarządzanie terminami – a zwolnione miejsca natychmiast trafiają do innych oczekujących.
System pilnuje za pacjenta „miejsca w kolejce”, a gdy tylko pojawi się termin odpowiadający jego wymaganiom (kryteriom wskazanym przez pacjenta), pacjent zostanie automatycznie zapisany na wizytę. Otrzyma wówczas powiadomienie z systemu e-zdrowia. Centralna e-rejestracja obejmuje AOS – kardiologię oraz profilaktykę (cytologię, mammografię). Do tej pory za pośrednictwem centralnej e-rejestracji umówiono już ponad milion wizyt. Spośród wszystkich anulowanych wizyt, pacjenci samodzielnie przez SMS, IKP i mojeIKP odwołali ponad 19,5 proc., a dzięki systemowi ponad połowa wizyt trafiła do innych oczekujących pacjentów.
Wspólny cel: mniej pustych okienek, więcej dostępnych wizyt
Problem nieodwoływanych wizyt („no-show”) wciąż generuje znaczne straty czasowe i finansowe. Często przyczyną jest utrudniony kontakt z placówką lub zbyt późne jej poinformowanie o absencji na wizycie (np. na kilka godzin przed wizytą), co najczęściej uniemożliwia przekazanie terminu wizyty kolejnej osobie. Efekt jest systemowy: puste okienka w grafikach lekarzy, dłuższe kolejki, marnowane zasoby. Kampania w 4. edycji łączy apel o odwoływanie z wyprzedzeniem z edukacją na temat prostych kanałów rezygnacji dostępnych dla pacjentów. Przesłanie tegorocznej edycji jest proste i praktyczne: odwołujmy wcześniej, używajmy kanałów, które nie wymagają dodzwaniania się do rejestracji, pozwalajmy systemowi natychmiast przepisać wizytę.
Wspólna odpowiedzialność za dostęp do leczenia
Podczas konferencji w siedzibie Rzecznika Praw Pacjenta o wpływie centralnej e-rejestracji na system ochrony zdrowia, jej realnych efektach i wyzwaniach, rozmawiali m.in. Bartosz Chmielowiec – Rzecznik Praw Pacjenta, Wojciech Demediuk z Ministerstwa Zdrowia, Filip Urbański z Narodowego Funduszu Zdrowia, Klaudiusz Komor z Naczelnej Rady Lekarskiej, Michał Rybak z LUX MED, Urszula Szybowicz z Fundacji Nie Widać Po Mnie, dr hab. n. med. Jacek Kowalczyk ze Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Aleksandra Wnuk z Longevity+.
Głos zabrał również prezes NFZ, Filip Nowak, który podkreślił znaczenie prostych i dostępnych form kontaktu z placówkami:
„W codziennym pośpiechu nikt nie ma czasu na długie oczekiwanie przy telefonie czy skomplikowane procedury odwoływania wizyt. Naszym wspólnym zadaniem – świadczeniodawców, Ministerstwa Zdrowia i NFZ – jest stworzenie systemu rejestracji, który działa sprawnie i realnie ułatwia pacjentom kontakt z opieką”.
Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP i inicjator kampanii, przypomniał, że w ramach akcji #Odwołuję #NieBlokuję powstały konkretne narzędzia wspierające placówki i pacjentów, takie jak Karty Dobrych Praktyk czy Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt. Jak zaznaczył, inwestycja w organizację procesów i współpracę międzysektorową przynosi wymierne efekty dla całego systemu ochrony zdrowia.
Z kolei Bartosz Chmielowiec zwrócił uwagę, że placówki medyczne, gospodarując środkami publicznymi, powinny szczególnie dbać o efektywność i jakość obsługi pacjentów:
„Sprawna rejestracja, możliwość dodzwonienia się do placówki i empatyczna obsługa pacjenta to fundament dobrze działającego systemu” – podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta.
Medidesk w akcji od samego początku
Medidesk od początku kampanii aktywnie wspiera działania promujące odpowiedzialną postawę pacjentów oraz efektywną komunikację pomiędzy placówkami a pacjentami. Wspólnie z organizatorami i partnerami akcji pomagamy budować świadomość, jak ważne jest wcześniejsze odwołanie wizyty, która nie może się odbyć. Nasze rozwiązania technologiczne na co dzień wspierają setki placówek w usprawnianiu kontaktu z pacjentami – również w procesie rezygnacji i odwoływania terminów.
Medidesk jako partner wspierający z dumą wspiera tę ideę, pomagając placówkom medycznym w efektywnym zarządzaniu procesem rejestracji i komunikacji z pacjentem.
Więcej informacji o kampanii: www.odwolujenieblokuje.pl



