Kategoria wpisu: Dla Managera
Aplikacje mobilne ułatwiają nam załatwianie codziennych spraw – również tych związanych ze zdrowiem. Rozwiązania mHealth zyskują na popularności w szybkim tempie. Czy jednak wszyscy za nim nadążają? Dlaczego warto inwestować w aplikacje zdrowotne i te do umawiania wizyt? Piszemy o tym w artykule.
mHealth – mobilne aplikacje zdrowotne
Określenie mHealth odnosi się do ogółu aplikacji medycznych i okołomedycznych. Wśród nich znajdą się więc zarówno:
Rozwiązania na telefon mogą mieć bardzo różne funkcje i dotyczyć zarówno ogólnej opieki medycznej, jak i konkretnych schorzeń lub profilaktyki prozdrowotnej.
Popularności rozwiązań mHealth nie warto lekceważyć. Podobnie jak inne dziedziny życia, również zdrowie chcemy mieć (dosłownie) pod ręką, na smartfonie. W duecie ze sprzętem medycznym jest to wygodna forma monitorowania wyników.
W przypadku placówek medycznych aplikacja oznacza łatwy sposób umawiania wizyt lekarskich, czy powiadamiania pacjentów o nadchodzących konsultacjach. Może też służyć do odbywania świadczeń telemedycznych (czatu z medykiem, czy videorozmowy).
Pandemia COVID-19 i związany z nią lockdown pokazały nam, jak wiele możliwości daje nowoczesna technologia. W sytuacji awaryjnej to na jej barki złożono podstawowy kontakt pacjenta z lekarzem (zalecenia GIS z marca 2020 r.).
To pokazuje, że prawdopodobnie w przyszłości coraz częściej będziemy sięgać po tego typu rozwiązania – i to nie tylko ze względu na koronawirusa. Obecnie coraz więcej chcemy załatwiać za pomocą smartfonów. Dotyczy to zarówno spraw zawodowych, jak i prywatnych. Warto więc zwracać uwagę na nowe trendy w dziedzinie technologii mobilnej i jej wykorzystywanie w branży medycznej.
Aplikacje mobilne w branży medycznej możemy podzielić na kilka grup. Jednym z podstawowych podziałów jest ten ze względu na użytkowników.
Na rynku narzędzi mobilnych możemy obecnie znaleźć wiele takich dedykowanych stricte medykom. Większość z nich służy do usprawniania ich pracy, pogłębiania wiedzy, a także dzielenia się nią z innymi.
Do ciekawych aplikacji dla lekarzy należą m.in. wyszukiwarki leków, biblioteki receptur, bazy chorób, fora do konsultowania schorzeń i trudnych przypadków, a także serwisy poświęcone wymianie doświadczeń, edukacji i nowinkom branżowym.
Również pacjenci mogą korzystać z wielu udogodnień w kwestiach dbałości o zdrowie. Do ich dyspozycji jest szereg aplikacji wspomagających świadomy tryb życia (programy ćwiczeń, diet, bazy wiedzy o składnikach odżywczych, liczniki kalorii, a nawet przypominajki o badaniach kontrolnych).
Są również narzędzia mobilne wspierające walkę z obecnymi schorzeniami. Część z nich współpracuje z urządzeniami medycznymi domowego użytku, np. glukometrem, czujnikiem stężenia glukozy, ciśnieniomierzem, czy pulsoksymetrem. Niektóre aplikacje są dedykowane osobom starszym np. te służące do przypominania o dziennej dawce leków lub zachęcające seniorów do aktywności – zarówno fizycznej, jak i psychicznej.
Wśród narzędzi medycznych na telefon należy też wspomnieć o aplikacjach do umawiania wizyt i obsługi pacjentów. Te rozwiązania służą zarówno chorym, jak i pracownikom placówek medycznych. Sprawiają, że obsługa może być wygodniejsza i bardziej praktyczna, a czasem nawet całkowicie zdalna.
Za pomocą aplikacji wiodących centrów medycznych możemy m.in.:
Jest jeszcze jedna gałąź aplikacji mHealth, o której warto wspomnieć. Okazała się ona szczególnie ważna podczas lockdownu związanego z koronawirusem. Chodzi tu oczywiście o aplikacje umożliwiające zdalne konsultacje lekarskie – telewizyty, videorozmowy oraz czat na żywo. Dzięki tym funkcjom wiele placówek mogło kontynuować swoją działalność mimo trudnej sytuacji.
Aplikacje do umawiania wizyt online oraz zdalnej obsługi pacjentów sprawdzają się więc podczas kryzysów. Mogą jednak usprawnić pracę placówki również na co dzień. Dzięki aplikacjom takim jak Medidesk możemy m.in.:
Lwia część obaw – zarówno ze strony pacjentów, jak i lekarzy, dotyczy kwestii bezpieczeństwa powierzanych danych i dokumentacji. Ważną kwestią jest też bariera technologiczna. O ile młode osoby chętniej przyswajają nowinki technologiczne, to dla starszych pacjentów i medyków może to być problem.
Ważne zatem, by w miarę możliwości, sięgać po rozwiązania zweryfikowane i proste w obsłudze. Należy sprawdzać, czy mają wymagane zabezpieczenia dotyczące przesyłania i przechowywania danych. Przed zakupem dobrze też przetestować interfejs, by sprawdzić, czy aplikacja jest intuicyjna.