Widok listy

Jak zmieni się rejestracja medyczna po epidemii koronawirusa?

Zmiany dotyczące bezpieczeństwa w dobie pandemii

Jakie są zalecenia dla placówek medycznych?

W obliczu stanu epidemicznego Główny Inspektorat Sanitarny we współpracy z Ministerstwem Zdrowia wydał szereg zaleceń m.in. dotyczących pracy w przychodniach i gabinetach medycznych. Wprowadzony został specjalnie opracowany schemat postępowania w kontakcie z pacjentami potencjalnie zdrowymi i tymi, u których występuje podejrzenie zakażenia.

Zgodnie z zaleceniami podstawą w pracy rejestratora powinno być informowanie pacjentów o możliwości uzyskania teleporady zamiast fizycznej wizyty. Okazało się, że w niektórych przypadkach konsultacja na odległość może je z powodzeniem zastąpić.

Ograniczenie wizyt w placówkach

Kluczową kwestią jest zredukowanie liczby pacjentów odwiedzających placówki bezpośrednio. Takie wizyty w dużej mierze zostały obecnie ograniczone do tych faktycznie niezbędnych. Z pomocą technologii (teleporady, videorozmowy czy chatu) można odbyć część wizyt takich, jak np. konsultacje w trakcie leczenia, badania medycyny pracy, wystawianie niektórych recept, skierowań i zwolnień, czy konsultacje u części specjalistów.
Dzięki temu praca osób udzielających tych świadczeń może stać się częściowo zdalna. W ten sposób ogranicza się kontakt lekarzy i personelu z pacjentami.

Z kolei te wizyty i świadczenia, które muszą odbyć się w placówce, mogą być przeprowadzone w bardziej uporządkowanych i sterylnych warunkach.

Zabezpieczenie pracowników przychodni i gabinetów na miejscu

Nie wszystkie świadczenia mogą jednak być wykonywane na odległość. Dlatego zmiany musiały zajść również na terenie samych placówek medycznych.

Środki ostrożności, obok pacjentów, powinny służyć również pracownikom. To właśnie lekarze, pielęgniarki, pracownicy okołomedyczni i rejestratorzy mający kontakt z dużą liczbą osób, są najbardziej narażeni na zakażenie koronawirusem.

Zalecenia obejmujące przychodnie i gabinety medyczne dotyczą w tym zakresie:

  • zachowania dystansu społecznego tam, gdzie to tylko możliwe (np. między pacjentem a pracownikiem rejestracji – za pomocą wyznaczonych stref i osłon ze szkła lub tworzywa sztucznego),
  • ograniczenia liczby osób przebywających w pomieszczeniach (np. wyłączenia poczekalni, czy wprowadzania do budynku pacjentów pojedynczo),
  • stosowania na dużo większą skalę środków ochrony osobistej (maseczek, przyłbic, rękawiczek ochronnych, fartuchów, czepków, gogli i płynów odkażających),
  • częstej dezynfekcji miejsca pracy (klamek, blatów, lad, biurek, foteli, terminali płatniczych, a także narzędzi i sprzętu w pomieszczeniach),
  • wietrzenia pomieszczeń, w których przebywali pacjenci,
  • usunięcia zbędnych przedmiotów takich jak np. kąciki do zabaw dla dzieci, ulotki, gazety,
  • stosowania procedur takich jak mierzenie temperatury pacjentom, czy wpuszczanie ich do pomieszczeń w kontrolowany sposób,
  • stosowania określonych procedur w przypadku pojawienia się pacjenta spełniającego kryteria epidemiologiczne.


Zmiany wywołane koronawirusem, a praca rejestratorów medycznych

Rejestratorzy medyczni to osoby, które z zasady mają pierwszy kontakt z pacjentem – zarówno przez telefon, jak i bezpośrednio w placówce. W czasie pandemii koronawirusa to na nich spoczywa odpowiedzialność za informowanie o wdrożonych procedurach. W wielu przypadkach to również te osoby czuwają nad zapewnieniem płynnej i bezpiecznej obsługi pacjenta w przychodni.

Jak wygląda praca w rejestracji w dobie pandemii?

W związku z zaleceniami do obowiązków rejestratorów medycznych doszły te związane z informowaniem o możliwości odbycia telewizyty lub wizyty online, a także umawianie tego typu konsultacji i potwierdzanie wizyt. Do zadań tej osoby należy też przeprowadzenie z pacjentem wstępnej ankiety dotyczącej ryzyka zarażenia SARS CoV-2.

Na tym nie kończy się jednak rola rejestracji medycznej. Należy do niej kontakt z pacjentem również na terenie placówki. W dobie pandemii często będzie to wyjaśnianie, w jaki sposób będzie przebiegała wizyta i przeprowadzanie pacjentów przez procedury bezpieczeństwa (mierzenie temperatury, odkażanie dłoni). Rejestratorzy dbają też o dostarczanie i odbieranie koniecznej dokumentacji.

Jakie środki ochronne dotyczą rejestracji medycznej?

Recepcjonista powinien mieć zapewnioną odpowiednią odzież ochronną. Musi mieć też stały dostęp do płynu odkażającego do dezynfekcji rąk oraz przestrzeni wokół siebie. Warto zamontować również osłony ochronne (płyty pleksi) oraz oznaczyć miejsca, w obrębie których mogą poruszać się pacjenci.

Z uwagi na względy higieniczne pracownicy rejestracji, podobnie jak medycy, powinni unikać noszenia biżuterii (pierścionków, zegarków, bransoletek).

Radzenie sobie z pacjentami, którzy nie stosują się do procedur

Kontakt z tzw. trudnymi pacjentami to nic nowego w zawodzie rejestratora medycznego. Obecnie jednak mogą oni stanowić zagrożenie większe niż dotychczas.

Osoby pracujące w rejestracji powinny zostać przeszkolone w zakresie postępowania z pacjentami buntującymi się przeciwko zasadom przyjętym na czas pandemii. Zwrócenie uwagi i reagowanie w takiej sytuacji wymaga profesjonalizmu i wysokich umiejętności komunikacyjnych. Placówka medyczna powinna mieć zatem przygotowany schemat działania w takich sytuacjach.

Działania w przychodniach, a poczucie bezpieczeństwa

Nowe zasady mają na celu znaczne ograniczenie możliwości zakażenia. Ich stosowanie ma również zwiększyć komfort psychiczny zarówno pracowników, jak i pacjentów placówek medycznych.

Wizyta u lekarza nierzadko sama w sobie może wiązać się ze stresem. Obecna, wyjątkowa sytuacja może być powodem dodatkowego strachu i niepewności. Co więcej, teraz o swoje zdrowie niepokoją się również pracownicy rejestracji i medycy.

Restrykcyjne przestrzeganie zasad, wprowadzenie telemedycyny i duża dbałość o bezpieczeństwo są więc kluczowe dla placówki medycznej w czasie pandemii. To właśnie te działania pozwalają na względnie efektywne funkcjonowanie jednostek ochrony zdrowia w tej trudnej sytuacji.

Które zmiany w rejestracji medycznej zostaną z nami po zakończeniu pandemii?

Zgodnie z zapowiedzią ministra zdrowia, od 1 czerwca w niektórych szpitalach jednoimiennych zacznie być przywracany normalny tryb pracy. Nie oznacza to zniesienia restrykcji, jednak stanowi pierwszy sygnał, że sytuacja w służbie zdrowia powoli zaczyna się stabilizować.

W związku z tym nasuwa się pytanie o to, jak będzie wyglądała rzeczywistość usług medycznych po ustaniu stanu epidemicznego.

Pozytywne skutki zmian w placówkach medycznych

Niewątpliwie pozytywną zmianą jest zwiększenie świadomości na temat przestrzegania zasad higieny. Dbałość o zachowanie czystości to podstawa w przychodniach i gabinetach medycznych – i to nie tylko w gabinetach lekarskich. Elementy bezpieczeństwa takie jak możliwość dezynfekowania rąk przed wejściem czy szyba ochronna w rejestracji mogą więc sprawdzić się również po ustaniu zagrożenia epidemicznego.

Co więcej, pandemia postawiła personel przychodni przed wyzwaniem radzenia sobie w trudnych warunkach. Wiele placówek decyduje się więc na szkolenie rejestratorów medycznych z zakresu postępowania w nietypowych sytuacjach. Dzięki temu będą oni bardziej efektywni w przyszłości.

Innym skutkiem jest zmiana podejścia do wizyt u lekarza. Z badań przeprowadzonych w kwietniu i marcu przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat wynika, że konsultacje medyczne w formie telefonicznej lub online stały się najczęściej wybieraną formą świadczenia usług zdrowotnych[1]. To oznacza, że nawet po zniesieniu środków bezpieczeństwa prawdopodobnie więcej osób chętniej załatwi drobne sprawy u lekarza – na odległość.

Nowe technologie w organizacji usług medycznych

Wiele placówek, by sprostać zdalnym konsultacjom, wyposażyło się w nowoczesną infrastrukturę IT. To umożliwia im bezpieczne i wysokiej jakości videorozmowy, telekonsultacje, chat z pacjentami, przekazywanie dokumentacji i umawianie wizyt online.

Takie rozwiązania podwyższają jakość funkcjonowania lekarzy oraz rejestratorów medycznych i dają nowe możliwości pacjentom – i to nie tylko w czasie pandemii koronawirusa. Dzięki nim można m.in. usprawnić pracę recepcji (np. poprzez samodzielne umawianie wizyt online, czy zwiększenie przepustowości infolinii). Łatwiej też odwoływać badania lub informować o zmianach w grafikach lekarzy. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań będzie więc procentować również kiedy wizyty będą odbywać się w zwykłym trybie.

[1] https://www.biostat.com.pl/bezpieczenstwo-zdrowotne-podczas-koronawirusa.php

BĄDŹ W KONTAKCIE

Masz pytania?
Skontaktuj się!

Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!

Umów się na rozmowęGroup 6 Copy 2

WEBINARY MEDIDESK

Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?

Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?

  • Skutecznie rozwijaj swoją placówkę
  • Poznaj aktualne trendy obsługi klienta
  • Buduj dobre relacje z pacjentami
  • Wdrażaj procedury, które zwiększą Twoją sprzedaż
Zapisz się