Internet stanowi rentowne źródło pozyskiwania pacjentów. Dlatego coraz więcej placówek medycznych decyduje się zainwestować w pozycjonowanie swoich stron internetowych. SEO w branży medycznej różni się od klasycznego podejścia do optymalizacji stron internetowych. Z tego poradnika dowiesz się, o czym zdecydowanie należy pamiętać w marketingu medycznym online.
Czym właściwie jest SEO?
Każdy, kto prowadzi działania w internecie prędzej czy później będzie musiał zgłębić to pojęcie. SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja strony internetowej dla wyszukiwarki) bardzo często stanowi podstawę marketingu online. Jest to zbiór działań służących podnoszeniu pozycji strony w rankingu wyszukiwania. Mają one na celu zwiększenie jej widoczności dla potencjalnych klientów i innych osób zainteresowanych jej treścią. Specjaliści SEO optymalizują jej treść, strukturę i powiązania. To wszystko pod kątem słów kluczowych – haseł, pod którymi danych usług mogą szukać w wyszukiwarce potencjalni klienci. Wbrew pozorom SEO odgrywa bardzo ważną funkcję w marketingu medycznym.
Dlaczego warto pozycjonować stronę placówki medycznej?
Wyszukiwarki internetowe są uniwersalnym źródłem informacji. Znaczny odsetek osób zaczyna poszukiwanie usług i produktów właśnie za pośrednictwem tego narzędzia. To dotyczy również potencjalnych pacjentów placówek medycznych. Odpowiednia pozycja w wynikach wyszukiwania pozwala nam do nich dotrzeć. I to dokładnie w momencie, gdy są oni zainteresowani skorzystaniem z naszych usług. Optymalizacja strony internetowej ma na celu zwiększenie ruchu na stronie, a w dalszej perspektywie – przyrost rozpoznawalności placówki i zainteresowania jej ofertą. Dobrze widoczna strona internetowa to również świetne narzędzie podtrzymywania relacji z aktualnymi pacjentami przychodni czy gabinetu medycznego.
Klasyczne SEO a SEO dla placówek medycznych
Marketing medyczny różni się od klasycznego podejścia. Ma on swoje ograniczenia oraz specyfikę. To dotyczy również kwestii optymalizacji strony internetowej pod kątem wyników wyszukiwania. Ograniczenia dotyczą przede wszystkim treści reklamowych. Tak samo, jak w przypadku innych działań marketingowych, również na stronie www nie powinny znajdować się m.in. treści jawnie nakłaniające do skorzystania ze świadczeń medycznych, obietnice efektów, czy gwarancje skuteczności. To jednak nie wszystko, o czym musimy pamiętać, pozycjonując stronę internetową placówki. Strony związane z branżą medyczną oraz sektorem prawa i finansów muszą sprostać bardziej restrykcyjnym wymaganiom niż inne. Znaczący wpływ na pozycjonowanie takich serwisów miała wprowadzona przez Google w 2018 r. klasyfikacja YMYL. Za jej sprawą podejście marketingu medycznego online musiało ulec zmianie.
Klasyfikacja YMYL
Strony sklasyfikowane przez Google jako YMYL („Your Money Your Life” – „Twoje pieniądze, Twoje życie”) to witryny, które dotykają szczególnie ważnych dla każdego człowieka kwestii. Chodzi tu o zdrowie, tryb życia, pieniądze, decyzje biznesowe, a także ważne informacje z kraju i świata. Aktualizacja miała na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników, zapobieganie rozpowszechnianiu fake newsów i niezweryfikowanych informacji oraz ochronę przed wyłudzeniem pieniędzy. Jej celem jest podwyższenie standardów treści stron internetowych, których tematyka dotyka tych delikatnych kwestii. Zaktualizowany algorytm wyszukiwarki lepiej ocenia strony o rzetelnych informacjach pochodzących ze zweryfikowanych źródeł lub od osób cieszących się autorytetem w branży. Nie bez znaczenia jest też historia witryny oraz jej aspekty techniczne.
Na co zwrócić uwagę w pozycjonowaniu placówki medycznej w 2022 r.?
Klasyfikacja YMYL na nowo zdefiniowała podejście do pozycjonowania i marketingu medycznego stron internetowych. Witryny z branży medycznej muszą teraz zwrócić uwagę na jeszcze więcej czynników, by zostać uznane za atrakcyjne i autorytatywne. Wśród nich są takie kwestie jak: wiarygodność, rzeczowe, praktyczne treści oraz łatwy dostęp do tego, co może interesować użytkownika. Im więcej tych czynników weźmiemy pod uwagę, tym większa szansa, że wyniki naszych kampani SEO przyniosą realne efekty.
Wiarygodność
Kluczowe dla witryn typu YMYL są wysokiej jakości, wiarygodne treści. Wszelkie publikacje powinny stanowić realną wartość dla użytkownika. Wyszukiwarka Google ocenia to na wiele sposobów. Jednym z nich jest autor artykułu lub posta. W przypadku stron YMYL powinna to być osoba o potwierdzonych kompetencjach do udzielania się w poruszanym temacie. Algorytm wyszukiwarki jest w stanie ocenić autorytet danego specjalisty na podstawie liczby publikacji podpisanych jego nazwiskiem w internecie, a także informacji na temat jego doświadczenia, certyfikatów i kompetencji. Uznany autor to jednak nie wszystko. Na wiarygodność strony mogą wpłynąć również odsyłacze z oraz do stron rządowych, czy publikacji naukowych. Niezwykle ważna będzie struktura linków z wysokiej jakości, branżowych stron zapleczowych.
Praktyczne informacje
Strona internetowa to miejsce, do którego trafiają potencjalni pacjenci w poszukiwaniu konkretnych informacji. Troszcząc się o SEO dla placówki medycznej, nie możemy zapominać o tym, by tych treści im dostarczyć. Przede wszystkim będzie to numer telefonu, dokładny adres, wskazówki dojazdu, a także formularz kontaktowy lub czat online. Łatwość dotarcia do tych informacji jest kluczowa w marketingu medycznym. Na stronie placówki warto również zamieszczać przydatne treści dotyczące oferty i jej szczegółów. Dobrą praktyką zarówno pod kątem zwiększenia atrakcyjności witryny, jak i wpływu na SEO jest zamieszczanie krótkich filmów np. z prezentacją oferty lub objaśniających w przystępny sposób szczegóły danego zabiegu bądź sposobu przygotowania się do niego. Publikując treści na stronie placówki medycznej, warto też dbać o ich cykliczność oraz bieżącą aktualizację.
Dostępność
Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google z ostatnich lat w dużej mierze skupiają się na przejrzystości i łatwości obsługi witryny. W 2022 r. i z pewnością w latach kolejnych bardzo ważnym czynnikiem dla SEO będzie responsywność – dopasowanie strony do urządzeń mobilnych. Warto zadbać o dobre doświadczenia użytkownika podczas korzystania ze strony. To zwiększa naszą wiarygodność i buduje zaufanie do placówki. Innymi ważnymi kwestiami są też: szybkie ładowanie podstron, łatwa nawigacja pomiędzy stronami, obecność opinii użytkowników (zarówno na stronie, jak i w serwisach agregujących opinie, czy w na profilu firmowym Google), a także obecność zweryfikowanych metod płatności – jeśli za pośrednictwem naszej witryny oferujemy zakup produktów czy usług.
Korzyści, które można osiągnąć dzięki inwestycji w SEO
Bezpośrednim celem pozycjonowania jest poprawa widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania na dane frazy. Inwestycja w dobre SEO przynosi jednak o wiele więcej korzyści. Omówiona wyżej klasyfikacja YMYL zmusza niejako właścicieli stron placówek medycznych do podnoszenia ich jakości. To pozytywnie wpływa na m.in. na budowanie autorytetu placówki oraz związanych z nią lekarzy i ekspertów – a więc i zwiększenie zaufania do marki i oferowanych przez nią usług. Dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych możemy trafić do potencjalnych pacjentów dokładnie w momencie, gdy są oni zdecydowani skorzystać z danej usługi/leczenia. Wysoka rozpoznawalność naszej marki medycznej oraz wiarygodność udostępnianych przez nią treści może realnie wpływać na decyzje zakupowe tych użytkowników.