Pozyskiwanie pacjentów to jedno z największych wyzwań, przed jakim stoi nowoczesna placówka medyczna. Sytuacja rynkowa zmienia się bardzo dynamicznie. Razem z nią również marketing medyczny. Znaczna część działań przeniosła się do internetu. Jakie są sprawdzone kanały pozyskiwania pacjentów w branży medycznej i medycyny estetycznej? Czy tradycyjne metody marketingu mają jeszcze sens? Na te pytania odpowiadali praktycy zarządzający podmiotami medycznymi – uczestnicy panelu AMOZ IV.
Pozyskiwanie pacjentów w branży medycznej – online czy offline?
Nie sposób przecenić roli kanałów internetowych w marketingu medycznym. Dziś w internecie trzeba już nie tylko istnieć, ale też umiejętnie wykorzystywać różne dostępne kanały komunikacji. Mimo dominacji online-u nie brakuje też zwolenników tradycyjnych metod marketingowych. Bywa, że są one wsparciem dla działań internetowych. Podczas IV konferencji AMOZ o swoich sprawdzonych sposobach pozyskiwania pacjentów online i offline opowiadali eksperci reprezentujący nowoczesne placówki medyczne: Monika Ryszkus – dyrektor zarządzający Vita-Medica, Franciszek Strzałkowski – założyciel Kliniki Strzałkowski, lekarz medycyny estetycznej, Lech Madej – dyrektor ds. Rozwoju przychodni Ars-Medica, a także Daniel Nowocin – doradca Zarządów Placówek Leczniczych, CEO Medidesk. W dalszej części artykułu przybliżymy niektóre z nich.
Strona internetowa
Nowoczesna i przemyślana strona internetowa to podstawa budowania marki w internecie. Przede wszystkim potwierdza ona wiarygodność placówki medycznej. Jest jej najważniejszą wizytówką online. Pomaga nam dotrzeć zarówno do tych pacjentów, którzy już wcześniej słyszeli o naszej marce, jak i nowych osób, które szukają specyficznych usług np. w danej lokalizacji. Strona internetowa placówki powinna informować zarówno o zakresie usług i o tym, jak i gdzie można z nich skorzystać. Z jej pomocą możemy dawać znać o wszelkich zmianach i nowościach, przyciągać nowe osoby atrakcyjną treścią (np. prowadząc bloga) lub przekierować ruch do oferty z reklam (np. w mediach społecznościowych).
Rola nowoczesnej, funkcjonalnej strony internetowej jest niepodważalna. Waga tego kanału była znana już wcześniej. Prawdziwy potencjał ujawnił się jednak w czasie lockdownu. Szacuje się, że w 2020 r. aż 76% właścicieli firm zainwestowało w przebudowę lub optymalizację strony internetowej1. Dla nowoczesnej placówki medycznej oznacza to lepsze możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego i online z pacjentem. Ten jest kluczowy dla umawiania wizyt, konsultacji i badań. Istnieje wiele rozwiązań umożliwiających szybki kontakt bezpośrednio ze strony internetowej. Może to być czat, formularz kontaktowy, przycisk „zadzwoń”, ale też opcja pozostawienia numeru, czy zapis do listy subskrypcyjnej. Warto sugerować i przypominać przeglądającym o możliwości kontaktu w kilku miejscach na stronie.
Media społecznościowe
W dobie pandemii wiele placówek zaczęło też aktywnie działać w mediach społecznościowych. Kanały takie, jak Facebook czy Instagram mogą być bardzo dobrym narzędziem kontaktowym oraz miejscem ogłaszania aktualności. Na tym jednak nie kończy się ich rola. Mogą też przyczynić się do wzmocnienia rozpoznawalności marki – dzięki poszerzaniu zasięgu poprzez angażujące treści lub reklamy. Jak podkreślali prelegenci konferencji AMOZ, warto wybrać media dostosowane do grupy wiekowej, do której chcemy dotrzeć. Placówki medyczne kierujące ofertę do starszych odbiorców powinny skupić działania przede wszystkim na Facebooku. Wśród młodszej grupy odbiorców pod uwagę należy wziąć Instagram oraz TikTok. Jak zauważają eksperci – w długofalowej perspektywie osoby, które są jeszcze poza naszą grupą wiekową, za kilka lat mogą stać się naszymi pacjentami – dzięki budowaniu rozpoznawalności marki zawczasu.
Ulotki i billboardy
A jak do tego mają się tradycyjne formy marketingu? Ulotki i billboardy, czyli formy drukowane również mają potencjał w pozyskiwaniu pacjentów dla placówek medycznych. Wiele zależy od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć – np. gdy są to osoby starsze lub osoby z lokalnej społeczności. Tradycyjny marketing może znacząco wesprzeć działania w internecie. Pozwala dotrzeć też tam, gdzie nie zawsze dosięga zasięg online. Zaletą drukowanych plakatów i ulotek jest ich fizyczna forma. Jeśli działamy lokalnie, swoje materiały reklamowe możemy udostępniać w innych okolicznych lokalach usługowych – np. w ramach barteru. W ten sposób nowoczesna placówka medyczna może zbudować nie tylko zasięg i potencjał marketingowy, ale też wartościowe relacje w lokalnym środowisku.
Telewizja, radio i prasa
Tradycyjne formy PR i marketingu to również obecność w telewizji, radiu i prasie. Reklamy w tych mediach nie należą do tanich. Mogą jednak znacznie poszerzyć świadomość marki. Płatny marketing to jednak tylko jeden ze sposobów na zaistnienie w tradycyjnych kanałach. Doceniając wiedzę i autorytet naszych pracowników, możemy wspierać budowanie ich eksperckiego wizerunku. Lekarz obecny w mediach to doskonała wizytówka placówki medycznej. Świetnym rozwiązaniem jest np. prowadzenie programów edukacyjnych. W ten sposób placówka zyskuje nie tylko rozgłos, ale również wiarygodność. Odpowiadając na pytania pacjentów, interesujemy ich i potwierdzamy kompetencje naszych specjalistów – i to jeszcze zanim zdecydują się na wizytę w placówce.