Media społecznościowe stanowią ważną przestrzeń dla marketingu placówek medycznych. Nie sposób kwestionować tego potencjału. Nowoczesne placówki medyczne coraz chętniej wykorzystują swoje profile w social mediach do pozyskiwania nowych pacjentów i zwiększania zasięgu swojej marki. Oto porady, które możesz wykorzystać w praktyce!
Strategia nowoczesnej placówki medycznej w social mediach
Media społecznościowe skracają dystans między marką, a jej odbiorcami. Dzięki nim możemy nie tylko mówić o naszej placówce medycznej, ale też wchodzić w relacje z jej obecnymi i potencjalnymi pacjentami. Sprzedaż usług medycznych w social mediach wymaga znajomości nowych narzędzi, a także rozumienia mechanizmów, które nimi rządzą. Strategia placówki powinna być wypadkową wiedzy, analiz, a także wyczucia trendów w nowych kanałach społecznościowych. Zanim stworzymy content, warto odpowiedzieć sobie na pytania:
- kto jest odbiorcą naszych treści,
- jakie tematy możemy poruszyć,
- dlaczego te tematy są interesujące (jaką dają wartość użytkownikom),
- czy mamy w swoim zespole osoby, które są w stanie aktywnie i rzetelnie prowadzić profile społecznościowe,
- jakie są cele naszych działań w social mediach,
- i w jaki sposób możemy mierzyć ich skuteczność?
Jakie treści warto zamieszczać w mediach społecznościowych?
W zależności od wybranej platformy, treści w social mediach będą się od siebie nieco różnić. Warto jednak zaznaczyć, że 2022 r. znaczna część kluczowych serwisów kładzie coraz większy nacisk na content wideo. Nie są to jednak jedyne możliwości. W dalszym ciągu do dyspozycji mamy również zdjęcia i teksty. Profil w mediach społecznościowych może łączyć różne formy i treści. Możemy go wykorzystać m.in. do:
- prezentacji oferowanych przez nas usług,
- przedstawienia doświadczenia zespołu,
- budowania eksperckiego wizerunku (np. poprzez udostępnianie treści edukacyjnych),
- budowania wiarygodności (np. poprzez informowanie o wynikach pracy, czy nowych osiągnięciach i wyróżnieniach).
Co istotne, treści powinny być związane z branżą, spójne i interesujące. Skąd jednak mamy wiedzieć, że takie są? Najprostszym i najlepszym sposobem sprawdzenia jest śledzenie reakcji, pytań i komentarzy. Gdy są one liczne, pozytywne i związane z oferowanymi przez nas usługami, to znak, że nasz profil ma potencjał sprzedażowy.
Facebook, Instagram, TikTok – gdzie warto być?
Kanały społecznościowe różnią się od siebie sposobem komunikacji z odbiorcami. Nie musimy skupiać się na rozwijaniu profili we wszystkich kanałach jednocześnie. Poszczególnych mediów możemy używać do innych celów. Facebook jest uważany za podstawowy kanał społecznościowy. To tam bardzo często pacjenci zaglądają w celu uzyskania podstawowych informacji. Pod uwagę warto wziąć też fakt, że z tego medium korzystają odbiorcy w bardzo różnym wieku – również Ci najstarsi. Tego nie zawsze można powiedzieć o TikToku oraz Instagramie. Za pomocą tych kanałów dotrzemy szybciej do młodszych grup wiekowych. Korzystanie z nich często wymaga jednak większego zaangażowania i śledzenia aktualnych trendów społecznościowych oraz pomysłowości w tworzeniu kreacji. Wbrew pozorom coraz więcej nowoczesnych placówek medycznych z powodzeniem rozwija swoją społeczność w tych kanałach, dzięki czemu poszerza świadomość swoich marek i oferowanych usług.
Jak zwiększać zasięgi wpisów?
Algorytmy mediów społecznościowych zmuszają twórców do bycia na bieżąco z nowymi trendami. Zmienia się sposób, w jaki tworzymy content w social mediach. Dziś, by stworzyć viral, często musimy włożyć w to więcej czasu niż jeszcze kilka lat wcześniej. Efekty dobrej kreacji mogą być jednak bardzo dochodowe. Zdecydowanie warto śledzić nowości i zyskujące popularność formaty postów. Jednymi z powszechnie stosowanych metod szybkiego wzrostu jest real time marketing, podczas którego twórcy w social mediach odnoszą się do aktualnych zdarzeń – najczęściej w formie eksperckiego lub zabawnego komentarza. Innym sposobem zwiększenia zasięgów postów jest branie udziału w różnego rodzaju wyzwaniach. Dołączając do trendu, mamy szansę dotrzeć do nowych odbiorców, których interesuje dana tematyka.
Jak publikować w social mediach?
Rozwijając profil nowoczesnej placówki medycznej, musimy pamiętać o wymaganiach branży, w której na co dzień działamy. Oczekiwania społeczne wobec gabinetów i klinik medycyny są często większe niż wobec firm i instytucji z innych sektorów. Nawet w tak bezpośrednim środowisku, jakim są media społecznościowe, warto zachować profesjonalizm oraz spójność. Zarówno treść, jak i sposób, w jaki ją zamieszczamy, może świadczyć o fachowym i skrupulatnym podejściu firmy. W social mediach bardzo ważnym czynnikiem jest regularność zamieszczania postów. Warto planować i przygotowywać je z wyprzedzeniem. Dzięki temu mamy możliwość przemyślenia treści oraz dopracowania ich layoutu. Jednocześnie w razie braku okazji do działań RTM nigdy nie zabraknie nam tematów, które warto poruszyć. W skutecznym planowaniu pomoże nam analiza dotychczasowych zasięgów i reakcji naszej społeczności. Dzięki niej możemy wywnioskować, które tematy i formy bardziej interesują odbiorców, a które mniej.
Social media nowoczesnej placówki medycznej – samodzielnie czy z pomocą agencji?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto cofnąć się do początku. Przede wszystkim musimy ustalić, jakie mamy cele oraz możliwości. Jeśli dążymy do szybkiego wzrostu kanałów w mediach społecznościowych, musimy liczyć się z tym, że wymaga to pracy i zaangażowania. Media społecznościowe mogą okazać się rentownym kanałem pozyskiwania nowych pacjentów, co przekłada się na sprzedaż usług. Jeśli oczekujemy realnych efektów, ich rozwijanie nie powinno być jednak zajęciem dodatkowym, zleconym osobom bez potrzebnej wiedzy. Warto zastanowić się, czy w zespole placówki mamy osoby, które są w stanie poświęcić temu czas i mają predyspozycje do takich działań. Jeśli nie – taką pracę możemy zlecić specjalistom. Niezależnie od tego, jaką formę prowadzenia social mediów wybierzemy, niezwykle cenne będą jednak wnioski pozyskiwane z różnego rodzaju narzędzi analitycznych. Do tworzenia celnych postów i materiałów video doskonałą inspiracją jest nic innego jak same potrzeby pacjentów – ich pytania, wątpliwości oraz zachowanie online i w kontaktach z rejestracją medyczną.