Kategoria wpisu: Porady
Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach promocja placówki medycznej odbywa się za pomocą różnorodnych kanałów marketingowych, w tym – w znacznej części – online. Tym samym manager podmiotu leczniczego lub osoba odpowiedzialna za działania marketingowe chcąc, nie chcąc, musi zwrócić uwagę na rosnącą popularność mediów społecznościowych, takich jak Instagram czy TikTok. Jak jednak zabrać się do tego we właściwy sposób? Co powinniśmy wiedzieć o charakterystyce tych serwisów? Odpowiedzi na te pytania podczas naszego webinaru udzielała Dominika Rabczuk z agencji marketingowej Marafiki.
Zanim zaczniemy publikować na Instagramie lub TikToku, warto zrozumieć, czym cechują się te dwa serwisy, a także jakie są parametry publikowanych na nich treści.
Instagram to medium społecznościowe, za pośrednictwem którego możliwe jest publikowanie zdjęć i grafik, a także krótkich materiałów wideo.
Publikowane przez nas w serwisie Instagram grafiki powinny mieć najlepiej rozdzielczość 1080 x 1350 pikseli dla portretu, 1080 x 1080 pikseli dla standardowego, kwadratowego zdjęcia lub grafiki w poście, bądź też 1080 x 566 piksel iw przypadku szerokiej grafiki. Jeśli chodzi o wideo, sugerowana rozdzielczość to 1080 x 1920 pikseli, a maksymalny rozmiar pliku to 4 GB. Co jednak niezwykle ważne – maksymalna długość filmu to 3 minuty (w przypadku publikacji w IGTV), a rekomendowana długość filmu – 30 sekund.
Nie bez znaczenia w serwisie Instagram są hashtagi, czyli konkretne frazy czy słowa kluczowe, związane z publikowaną przez nas treścią. Maksymalnie post na Instagramie może zawierać 30 hashtagów. Sugeruje się, by dodawać je bezpośrednio w treści posta, ponieważ umieszczenie ich w komentarzu do naszego wpisu generuje zasięgi gorsze o od 3% do nawet 5%. Tym, co jeszcze wyróżnia Instagram, jest bogata biblioteka efektów i dźwięków, a także interaktywne widżety w Instagram Stories, takie jak możliwość dodawania linku, ankiety, quizu, odliczania do określonej chwili (np. dnia otwartego w naszym gabinecie).
W przypadku TikToka mamy do czynienia z nieco nowszym medium społecznościowym, które z kolei nastawione jest wyłącznie na krótkie filmy, przyciągające uwagę odbiorców. Publikowane przez nas filmy powinny mieć proporcje 9:16, by wypełniały cały ekran telefonu, znaczenie ma także długość zamieszczanych produkcji. Choć maksymalna długość filmu wynosi 3 minuty, rekomendowane jest publikowanie filmików o długości około 15 sekund. Powód jest prosty – wynika to z podejścia i przyzwyczajenia odbiorców do krótkich komunikatów.
Choć do niedawna opis filmu na TikToku mógł wynosić zaledwie 300 znaków, od września 2022 wraz z aktualizacją jego objętość wzrosła do 2200 znaków. Podobnie, jak na Instagramie, możliwe jest dodanie hashtagów pod treścią, jednak zwyczajowo powinno ich być od 6 do 8. Także TikTok oferuje bogatą bibliotekę efektów i dźwięków, co z pewnością ułatwia tworzenie nowych treści.
Co istotne z naszej perspektywy, zarówno Instagram, jak i TikTok stanowią doskonałe miejsca do promocji placówki medycznej przed szeroką publicznością, a obecność w tych serwisach społecznościowych niesie ze sobą wiele korzyści:
Przymierzając się do działania marketingowego na Instagramie, warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych wniosków, wysuwających się z lektury regulaminu tego serwisu społecznościowego:
Cały regulamin Instagrama można przeczytać pod tym linkiem.
Także w przypadku TikToka warto zwrócić uwagę na to, czym warto kierować się podczas przygotowywania oraz publikowania treści w tym serwisie społecznościowym, by uniknąć złamania regulaminu lub narażenia się na inne konsekwencje. I tak:
Cały regulamin TikToka można przeczytać pod tym linkiem.
Znając już teorię związaną z funkcjonowaniem w obu serwisach społęcznościowych, można przejść o krok dalej – założyć konto na Instagramie i TikToku, a następnie przekonać się z drugiej części naszego poradnika, w jaki sposób można skutecznie – zarówno w sposób płatny, jak i bezpłatnie – pozyskiwać odbiorców oraz jakimi dobrymi praktykami się kierować podczas działań marketingowych w social mediach.