Dopracowana wizytówka w mapach Google może być jednym z najbardziej efektywnych kanałów pozyskiwania nowych pacjentów. Wiele placówek już dziś wykorzystuje ten potencjał. Jaką rolę może pełnić wizytówka w Google Maps w marketingu podmiotu medycznego? Jak ją zbudować i co zrobić, by wypełniła się samymi dobrymi opiniami? Podpowiadamy.
Wizytówka w mapach Google – na czym to polega?
Wizytówka w Google Maps to doskonałe narzędzie docierania do nowych, lokalnych pacjentów. Dzięki niej możemy trafić do osób, które jeszcze nas nie znają, a szukają usług takich jak nasze – i to w naszej okolicy. Za jej sprawą pacjent może wyrobić sobie o nas zdanie, zanim jeszcze trafi na stronę internetową placówki lub na jej profile społecznościowe. Często jest ona miejscem pierwszego kontaktu klienta z marką.
Zasadniczą zaletą wizytówki firmowej w mapach Google jest to, że już samo jej stworzenie może podnieść naszą wiarygodność i widoczność w internecie. Dotrą do niej pacjenci szukający oferty w konkretnej okolicy. Wizytówka może jednak dużo więcej. Część nowoczesnych placówek medycznych traktuje ją jako narzędzie realnie wspierające marketing medyczny. Tego, w jaki sposób można ją wykorzystać, dowiesz się w dalszej części artykułu.
Jak wpłynąć na widoczność placówki w Google Maps?
Na pozycję wizytówki w Google Maps wpływ ma szereg różnych czynników. Większość z nich dotyczy stopnia uzupełnienia profilu firmowego (danych kontaktowych, zdjęć, odsyłaczy, czy dodatkowych informacji), a także liczby opinii pacjentów i ich jakości (pozytywne, negatywne, dodane przez wiarygodnych użytkowników). Warto jednak zauważyć, że w przypadku strony firmowej nie bez znaczenia są również czynniki zewnętrzne – przede wszystkim strona internetowa placówki i jej jakość oraz szeroko pojęta popularność marki w internecie. Tworząc wizytówkę firmy w Google, warto podać jak najwięcej rzetelnych informacji przydatnych dla pacjentów. Należy jednak pamiętać, że budowanie marki to interdyscyplinarny proces. Chcąc pozycjonować wizytówkę w mapach Google, nie możemy zapominać o kompleksowym podejściu do kreowania wizerunku w internecie.
Wizytówka kliniki w Google – dlaczego warto ją mieć?
Skoro sama, nawet kompleksowo uzupełniona wizytówka nie gwarantuje natychmiastowych wyników, to czy w ogóle opłaca się ją tworzyć? Eksperci Medidesk odpowiadają na to – „tak”! Strona firmowa w Google to szereg możliwości i warto próbować je wykorzystać. Przede wszystkim umożliwia osadzenie wizytówki na mapie, co pozwala dotrzeć do osób wyszukujących usługi lokalne. Co więcej, w jej ramach możemy zamieścić szereg informacji oraz elementów determinujących użytkownika do działania: od opisu oferty i usług, przez cennik, aż do aktywnego numeru telefonu i linku do rezerwacji wizyty online. Na potrzeby wizytówki warto ustawić odrębny numer telefonu lub przekierowanie – tak, by później móc mierzyć jej efektywność. Warto pamiętać, że informacje o cenach, adresie i dane kontaktowe należy na bieżąco aktualizować. Im bardziej rzetelnie przedstawimy placówkę, tym korzystniej dla jej wizerunku i jakości marketingu medycznego.
Jak pozyskiwać opinie w wizytówce Google Maps?
Na odbiór marki duży wpływ mają również opinie użytkowników. To one bardzo często są czynnikiem determinującym wybór konkretnej placówki medycznej. Siła poleceń na Google Maps potrafi być ogromna. Niestety jeszcze większą moc może mieć recenzja negatywna. Dlatego dobrą praktyką jest zachęcanie do wystawiania opinii, ale także odpowiadanie na nie. W przypadku tych pozytywnych – możemy podziękować. Gdy trafi się negatywna – warto wyjaśnić jej przyczynę. Zazwyczaj jest to najlepszy sposób na ratowanie wizerunku i zapobieganie eskalacji konfliktu. Pamiętajmy, że pacjent ma prawo być niezadowolony z usługi z wielu różnych powodów – i zdarza się to nawet w najlepszych placówkach. Warto od razu je zgłębić, wyjaśnić nieporozumienie, a w przypadku problemu – zaproponować rozwiązanie.
Jak jednak w ogóle nakłonić pacjenta, by wystawił komentarz? Najlepiej – najprościej – poprosić o to zaraz po udanej wizycie. Warto zachęcać szczególnie tych, którzy są widocznie zadowoleni z uzyskanej usługi. W ich przypadku szansa na uzyskanie pozytywnego komentarza wzrasta. Możemy również przypomnieć pacjentowi o opinii smsem lub mailem. Należy to jednak robić w sposób nienachalny i co ważne – za jego zgodą. Innym sposobem wykorzystywanym przez nowoczesne placówki medyczne może być umieszczenie zachęty w formie pisemnej w widocznym miejscu w przychodni. Jedną z opcji jest udostępnienie kodu QR z linkiem prowadzącym bezpośrednio do naszej wizytówki w Google Maps.
Dobre i złe praktyki pozyskiwania opinii w Internecie
Sposobów na pozyskanie opinii jest wiele. Nie wszystkie są jednak tak samo skuteczne. Co więcej, niektóre z nich mogą być też nieetyczne, a nawet szkodliwe. Nie od dziś wiadomo, że najlepszym sposobem pozyskiwania pozytywnych opinii jest wykonywanie usług, z których nasi pacjenci będą wychodzili zadowoleni. Drogi na skróty mogą nas wyprowadzić na manowce. Zamieszczanie recenzji z fikcyjnych kont często jest nie tylko nie fair, ale również nieskuteczne. Współczesne algorytmy nierzadko są w stanie odróżnić realnych użytkowników od tych tworzonych tylko w celu uzyskania opinii. Co więcej, nie powinniśmy też bagatelizować inteligencji naszych odbiorców. Oni również mogą zorientować się, że recenzje nie są prawdziwe. To z kolei negatywnie odbija się na wizerunku przychodni. W nowoczesnej placówce medycznej warto pozyskiwać realne opinie zadowolonych pacjentów – poprzez zachęty i możliwe ułatwianie im całego procesu dodawania recenzji.