1 lipca 2021 r. ruszyła wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej pomiędzy placówkami. Mimo wątpliwości NIL terminu nie przełożono. Eksperci branży studzą jednak entuzjazm. Jak mówią – nie wszystkie placówki są na to gotowe. Na czym polega wymiana EDM i jakie dokumenty obejmuje? Wyjaśniamy.
Rusza wymiana EDM, ale nie wszyscy są na to gotowi
Wokół terminu wprowadzenia obowiązku wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej krążyło ostatnio wiele wątpliwości. Szerokim echem odbiło się pismo wiceprezesa Naczelnej Rady Lekarskiej kierowane do Anny Goławskiej, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia. Mimo to termin nie został przesunięty w czasie. Od 1 lipca 2021 r. placówki medyczne powinny raportować określone dokumenty do Platformy P1 udostępnionej przez Centrum e-Zdrowia. Ustawodawcy nie umknął jednak fakt, że nie wszystkie podmioty są gotowe, by to robić. Dlatego wobec nich nie będą wyciągane konsekwencje. Po osiągnięciu gotowości powinny jednak sukcesywnie dołączać do systemu. Tylko jego powszechność gwarantuje poprawne działanie – ogólnodostępny dostęp do dokumentacji medycznej online.
Co wprowadzenie EDM oznacza dla lekarzy i pacjentów?
Cyfryzacja służby zdrowia ma na celu zmianę podejścia do dokumentacji medycznej. Kiedy zmiany będą już powszechne, zarówno uprawnione placówki, jak i sami pacjenci zyskają łatwy dostęp do danych – i to nie tylko tych z jednej, konkretnej placówki, w której aktualnie odbywa się konsultacja, czy badanie. Kwestia dokumentacji medycznej zostanie usystematyzowana. Powszechna wymiana EDM między placówkami jest korzystna dla obu zainteresowanych stron. Ułatwia konsultację między specjalistami i wspiera proces stawiania diagnozy. Lekarze zyskują możliwość sprawdzenia informacji z różnych źródeł i wgląd w historię choroby. W efekcie zyskuje na tym sam pacjent. Co więcej, dzięki nowym rozwiązaniom informatycznym, on również ma dostęp do dokumentacji online (w ramach Internetowego Konta Pacjenta).
Elektroniczna dokumentacja medyczna – jakie to dokumenty?
Obecnie wśród dokumentów EDM wyróżniamy:
- informację o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala,
- informację dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej bądź leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobach medycznych, w tym okresie ich stosowania i sposobie dawkowania oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych,
- kartę informacyjną z leczenia szpitalnego.
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniająca rozporządzenie w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej wprowadziła też kolejne rodzaje dokumentów:
- opis badań diagnostycznych,
- wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem.
Co więcej, do dokumentów EDM zaliczamy również e-receptę i e-skierowanie. Z zapowiedzi wynika, że zakres tego zbioru będzie w przyszłości nadal powiększany.
Jak działa system wymiany danych EDM?
Rozwiązanie udostępnione przez Centrum e-Zdrowia ma za zadanie umożliwić i usystematyzować wymianę informacji zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej. Obowiązek wymiany EDM między podmiotami obejmuje katalog 5. dokumentów medycznych. Co więcej, do Systemu P1 są raportowane wszystkie zdarzenia medyczne (np. pobyt w oddziale szpitalnym, porada, badanie). Wszystkie te informacje trafiają do repozytorium. Dzięki temu dany usługodawca lub instytucja będą mogły pobrać dane, niezależnie od tego, gdzie zostały one wytworzone. Do uzyskania takich informacji mają jednak dostęp tylko upoważnieni użytkownicy. System wymiany EDM wyposażony został w szereg stosownych zabezpieczeń, tak, by dokumenty nie wpadły w niepowołane ręce, bez autoryzacji.
A czy Twoja placówka jest gotowa na wymianę EDM?
Powszechny udział w wymianie EDM między placówkami jest tylko kwestią czasu. Rozwiązanie to ma wiele zalet, a jego celem jest usprawnienie i unowocześnienie pracy placówek. Podstawą udziału w tym przedsięwzięciu jest wdrożenie odpowiedniego systemu teleinformatycznego. Powinien on być kompatybilny z Platformą P1. Warto zwrócić uwagę na sposób przechowywania dokumentacji. W tym przypadku najbardziej odpowiedni będzie dostęp online. Wybór odpowiedniego oprogramowania powinien być przemyślany. Należy pamiętać, że wdrożenie systemu wiąże się z udostępnieniem wrażliwych danych pacjentów zewnętrznej firmie. Powinniśmy mieć zatem pewność co do zabezpieczeń i odpowiedniego funkcjonowania takiej usługi. Placówki mają do wyboru zarówno rozwiązania darmowe (Gabinet.gov.pl), jak i płatne – w chmurze lub w formie tradycyjnego oprogramowania.