Aplikacja do kompleksowej obsługi oraz analizy zgłoszeń pacjentów. Pozwala na efektywne zarządzanie placówką medyczną, monitoring wskaźników biznesowych i wszystkich kanałów marketingowych. Poznaj wszystkie funkcje.

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2

Możliwości

Eksport danychTrackowanie MarketingoweHistoria połączeńTagowanie i statusyIVRSoftphoneFormularze kontaktoweChat wewnętrznyChat zewnętrznyZarządzanie kontami pracownikówWgrywanie bazy pacjentówSMSy

Aplikacja do kompleksowej obsługi oraz analizy zgłoszeń pacjentów. Pozwala na efektywne zarządzanie placówką medyczną, monitoring wskaźników biznesowych i wszystkich kanałów marketingowych. Poznaj wszystkie funkcje.

Możliwości

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2Bot do odwoływania wizytBot do potwierdzania wizytBot do zamawiania receptBot do rezerwacji wizytBot medycyna pracyBot do ponawiania recept

Telefonia cyfrowa, czyli technologia opierająca się na przesyłaniu głosu przez internet. Jest to rozwiązanie coraz częściej wykorzystywane w codziennej pracy placówek medycznych.

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2

Aplikacja dedykowana placówkom medycznym i lekarzom, do realizacji bezpiecznych telekonsultacji za pośrednictwem czatu, rozmowy wideo lub audio.

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2

Chcesz zwiększyć sprzedaż usług medycznych? Chcesz poprawić jakość obsługi pacjenta w swojej placówce? Dowiedz się więcej o szkoleniach Medidesk.

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2
Cennik

Rozwiń kompetencje, podnieś kwalifikacje, odkryj nowe perspektywy rozwoju. Uzyskaj bezpłatny dostęp do materiałów, przydatnych każdemu managerowi zarządzającemu podmiotem medycznym.

Dowiedz się więcejGroup 6 Copy 2

platforma md edu

Konferencja AMOZ

Rozwiń kompetencje, podnieś kwalifikacje, odkryj nowe perspektywy rozwoju. Uzyskaj bezpłatny dostęp do materiałów, przydatnych każdemu managerowi zarządzającemu podmiotem medycznym.

Webinary

Rozwiń kompetencje, podnieś kwalifikacje, odkryj nowe perspektywy rozwoju. Uzyskaj bezpłatny dostęp do materiałów, przydatnych każdemu managerowi zarządzającemu podmiotem medycznym.

Szkolenia stacjonarne

Rozwiń kompetencje, podnieś kwalifikacje, odkryj nowe perspektywy rozwoju. Uzyskaj bezpłatny dostęp do materiałów, przydatnych każdemu managerowi zarządzającemu podmiotem medycznym.

Warsztaty online

Rozwiń kompetencje, podnieś kwalifikacje, odkryj nowe perspektywy rozwoju. Uzyskaj bezpłatny dostęp do materiałów, przydatnych każdemu managerowi zarządzającemu podmiotem medycznym.

Aplikacja do kompleksowej obsługi oraz analizy zgłoszeń pacjentów. Pozwala na efektywne zarządzanie placówką medyczną, monitoring wskaźników biznesowych i wszystkich kanałów marketingowych. Poznaj wszystkie funkcje.

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2

Możliwości

Eksport danychTrackowanie MarketingoweHistoria połączeńVoIPTagowanie i statusyIVRSoftphoneFormularze kontaktoweChat wewnętrznyChat zewnętrznyZarządzanie kontami pracownikówWgrywanie bazy pacjentówSMSy

Aplikacja do kompleksowej obsługi oraz analizy zgłoszeń pacjentów. Pozwala na efektywne zarządzanie placówką medyczną, monitoring wskaźników biznesowych i wszystkich kanałów marketingowych. Poznaj wszystkie funkcje.

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2

Możliwości

Eksport danychTrackowanie MarketingoweHistoria połączeńVoIPTagowanie i statusyIVRSoftphoneFormularze kontaktoweChat wewnętrznyChat zewnętrznyZarządzanie kontami pracownikówWgrywanie bazy pacjentówSMSy

Aplikacja do kompleksowej obsługi oraz analizy zgłoszeń pacjentów. Pozwala na efektywne zarządzanie placówką medyczną, monitoring wskaźników biznesowych i wszystkich kanałów marketingowych. Poznaj wszystkie funkcje.

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2

Możliwości

Eksport danychTrackowanie MarketingoweHistoria połączeńVoIPTagowanie i statusyIVRSoftphoneFormularze kontaktoweChat wewnętrznyChat zewnętrznyZarządzanie kontami pracownikówWgrywanie bazy pacjentówSMSy

Aplikacja do kompleksowej obsługi oraz analizy zgłoszeń pacjentów. Pozwala na efektywne zarządzanie placówką medyczną, monitoring wskaźników biznesowych i wszystkich kanałów marketingowych. Poznaj wszystkie funkcje.

Poznaj wszystkie funkcjeGroup 6 Copy 2

Możliwości

Eksport danychTrackowanie MarketingoweHistoria połączeńVoIPTagowanie i statusyIVRSoftphoneFormularze kontaktoweChat wewnętrznyChat zewnętrznyZarządzanie kontami pracownikówWgrywanie bazy pacjentówSMSy
Kontakt
icons8-enterZaloguj sięZobacz demo
Zobacz demo
Widok listy

Konflikty w zespole pracowników placówki medycznej – jak rozwiązywać?

Podobnie jak w każdy inny zespół, również pracowników placówek medycznych mogą spotkać sytuacje konfliktowe. To naturalne, choć niepożądane zjawisko, z którym warto umieć sobie radzić. Jest to jeden z elementów umiejętnego zarządzania przychodnią lub inną placówką medyczną. W artykule tłumaczymy, jakie mogą być źródła konfliktów i jak je rozwiązywać.

Skutki konfliktów w placówce medycznej

Konflikty to zjawisko niebezpieczne – szczególnie w środowisku osób pracujących w branży ochrony zdrowia. Mogą one wpływać nie tylko na atmosferę w pracy, ale w konsekwencji również na jej jakość. Są one często powodem spadku motywacji, a w ekstremalnych przypadkach nawet zwolnień.

Dobry manager placówki medycznej nie powinien bagatelizować sytuacji konfliktowych. Ich skutki mogą odbić się nie tylko na pracownikach, ale i całej przychodni. Ich następstwem mogą być problemy z ustalaniem grafików, obniżenie poziomu jakości obsługi pacjentów, utrata wykwalifikowanego personelu, a czasem nawet błędy lekarskie (np. w wyniku rozkojarzenia spowodowanego kłótnią).


Przyczyny konfliktów wśród pracowników ochrony zdrowia

Aby umiejętnie zapobiegać konfliktom, warto cofnąć się do ich źródeł. Istnieje wiele możliwych przyczyn trudnych sytuacji między personelem w placówce medycznej. Poniżej postaramy się rozpisać te, z którymi najczęściej mogą spotkać się osoby zarządzające przychodnią.

Rodzaje konfliktów w pracy:

  • Konflikt na tle współpracy – pojawia się, np. gdy jedna z osób w zespole zaczyna zaniedbywać swoje obowiązki, co rzutuje na resztę współpracowników.
  • Konflikt związany ze złą organizacją w placówce – najczęściej występuje między podwładnymi a osobą zarządzającą, ale może też mieć wpływ na relacje między osobami w jednym zespole. Punktem zapalnym mogą być np. braki kadrowe, zbyt duża liczba obowiązków, czy braki sprzętowe.
  • Konflikt interesów – który często bywa widoczny w placówkach finansowanych centralnie. Może wiązać się z konkurowaniem danych działów lub zespołów o ograniczoną ilość zasobów, czy dotacji.
  • Konflikty interpersonalne – czyli takie wynikające np. z różnicy charakterów. Mogą one powstawać w bardzo różnych okolicznościach, niezależnie od branży.


Rozwiązywanie konfliktów a zarządzanie przychodnią

Praca na rzecz zdrowej atmosfery w miejscu pracy to ważny element zarządzania placówką medyczną. Dobre relacje między współpracownikami mogą nie tylko wpływać na wyższą jakość pracy, ale też zmniejszać rotację osób zatrudnionych.


Rola managera placówki w trudnych sytuacjach

Osobą, której zadaniem jest czuwanie nad nastrojami zespołu pracowników, jest manager lub inna osoba zarządzająca przychodnią. W sytuacjach konfliktowych w miejscu pracy nie warto liczyć na to, że problem rozwiąże się sam. Manager powinien starać się reagować na bieżąco, a do sprawy podchodzić z wyrozumiałością i bez uprzedzeń.

Manager placówki medycznej, jako osoba ciesząca się autorytetem, może być mediatorem w konfliktach. Dotyczy to oczywiście sytuacji, gdy sam nie jest on stroną sporu. W praktyce managerowie najczęściej pośredniczą w przypadku konfliktów między członkami zespołu, którym zarządzają. Bardzo ważne jest przy tym to, by mediator był w tej sytuacji osobą nieopowiadającą się za żadną ze stron.


Strategie i zasady rozwiązywania konfliktów w pracy

Reagowanie na konflikty między pracownikami w placówce medycznej możemy podzielić na zapobieganie oraz łagodzenie konfliktów. Pierwsze z nich stosuje się, by zminimalizować szanse wystąpienia trudnych sytuacji. Drugie to działania, które należy podjąć, gdy konflikt staje się faktem.

Zapobieganie konfliktom

Z logicznego punktu widzenia, lepiej zapobiegać, niż łagodzić konflikt i zmagać się z jego skutkami. Dlatego też wielu managerów zarządzających przychodniami bądź innymi podmiotami ochrony zdrowia stara się zawczasu dbać o dobrą atmosferę pracy.

Można to robić np. poprzez:

  • ustalenie jasnych i sprawiedliwych procedur i zasad postępowania oraz bieżące egzekwowanie ich od wszystkich pracowników,
  • dbałość o równe obciążenie pracą wszystkich członków zespołu,
  •  zapewnienie możliwie jak najlepszych warunków pracy (zarówno technicznych, jak i tych dotyczących komfortu pracy),
  • dbałość o odpowiedni poziom równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (w miarę możliwości nieprzeciążanie pracowników zadaniami),
  • powstrzymywanie się od krytyki personalnej (w razie potrzeby wskazywanie błędów w pracy danej osoby, nie w jej charakterze, czy sposobie bycia),
  • powstrzymywanie się od publicznej krytyki błędów,
  • poszanowanie prywatności osób będących częścią zespołu,
  • gotowość do wysłuchania i udzielenia wsparcia pracownikom oraz informowanie ich o możliwości jego uzyskania.

Łagodzenie konfliktów

Co jednak kiedy mimo starań doszło do napięć między pracownikami? Wówczas pozostaje postarać się załagodzić konflikt i zapobiegać jego rozwojowi. W takiej sytuacji manager lub osoba zarządzająca przychodnią może zaproponować pomoc w wyjaśnieniu sytuacji bądź mediację w rozmowach.

Niezależnie od okoliczności, zwykle przyczyną konfliktu jest problem, który wymaga rozwiązania. Zadaniem mediatora jest ustalenie, z czego on wynika i co można zrobić, by usatysfakcjonować obie strony. Po zapoznaniu się z różnymi punktami widzenia na daną sytuację warto też uwrażliwić na nie osoby stojące w opozycji. W wielu przypadkach niezwykle pomocna jest po prostu wspólna analiza sytuacji, która wyjaśni podstawę i okoliczności zajścia będącego kością niezgody.

Jak radzić sobie z konfliktami pracowniczymi w placówce medycznej?

Kluczem do umiejętnego radzenia sobie z trudnościami jest odpowiednio wyszkolona kadra kierownicza lub manager podmiotu ochrony zdrowia. Osoby te powinny potrafić radzić sobie w nietypowych sytuacjach i mieć doświadczenie w pracy z ludźmi.

Oczywiście wiele zależy od indywidualnych predyspozycji danej osoby i jej charakteru. Niezwykle przydatne w takich sytuacjach mogą być jednak też wyćwiczone umiejętności, które można nabyć np. na szkoleniach z zarządzania.

Dlatego już dziś zachęcamy do zgłębienia wiedzy na temat mądrego kierowania przychodnią lub innym podmiotem medycznych. Można ją znaleźć w naszych artykułach, webinarach, a także w organizowanych przez nas szkoleniach dla właścicieli i managerów placówek.