Wróć do bloga

Kategoria wpisu: Nowości

Gabinet online 2021 – co czeka placówki medyczne w nowym roku?

Czas czytania: < 1 minuta
Gabinet online 2021 – co czeka placówki medyczne w nowym roku?

E-rewolucja w placówkach 2021

Pandemia COVID-19 pokazała, jak ważne są rozwiązania systemowe w służbie zdrowia. Cyfryzacja postępuje i jest to dobra wiadomość zarówno dla placówek, jak i pacjentów. Dzięki zmianom e-komunikacja w systemie ochrony zdrowia ma być bardziej efektywna i przejrzysta. Część z nich już nastąpiła, część dokona się na przestrzeni 2021 r. Już teraz wdrażane są narzędzia dla e-dokumentacji wytwarzanej i przekazywanej między placówkami. Przewidziano też rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo oraz komfort korzystania z e-usług zdrowotnych. Za kwestiami technicznymi idą również nowe obowiązki uregulowane w prawie. Placówki, które jeszcze tego nie zrobiły, będą musiały dostosować się do nowych warunków już na początku stycznia.

E-recepta

Pierwszym „namacalnym” znakiem e-rewolucji w systemie zdrowia było wprowadzenie e-recept. Zaczęły one funkcjonować już w 2019 r., natomiast obowiązek wystawiania ich w tej formie wszedł w życie rok temu, 8 stycznia 2020 r. Obecnie pacjent zamiast tradycyjnej, odręcznie zapisanej kartki otrzymuje wydruk lub e-receptę drogą elektroniczną – wiadomość e-mail lub SMS. Aby ją zrealizować, musi podać farmaceucie 4-cyfrowy kod oraz swój PESEL (w przypadku formy SMS) lub kod kreskowy widniejący w załączniku wiadomości e-mail, lub na wydruku. Każda e-recepta zawiera jeden lek. Dzięki temu pacjent może wykupić leki w różnych aptekach lub w odstępie czasowym. Możliwość uzyskania recepty w formie elektronicznej, bez potrzeby fizycznej wizyty w placówce, okazała się bardzo przydatna w obliczu zagrożenia epidemicznego.

E-skierowanie

Kolejny etap na drodze do gabinetu online to e-skierowania. Niektóre z nich już dziś możemy otrzymać w formie elektronicznej. Nie jest to jeszcze powszechne rozwiązanie, jednak już wkrótce się to zmieni. Obecnie skierowania funkcjonują w trzech formach: tradycyjnej, elektronicznej (tylko na niektóre, określone świadczenia) oraz mieszanej. 8 stycznia 2021 r. w życie wchodzi przepis, zgodnie z którym wszystkie skierowania będą wystawiane w postaci elektronicznej. Lekarz będzie mógł taki dokument podpisać za pomocą e-ZLA, profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub e-dowodem. Podobnie, jak e-receptę, e-skierowanie pacjent otrzyma w formie wydruku informacyjnego, wiadomości SMS lub wiadomości e-mail z załącznikiem PDF.

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Od 1 lipca 2021 r. zacznie obowiązywać wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej i informacji o zdarzeniach medycznych. W wyniku tych zmian placówki mają mieć ułatwiony dostęp do danych na temat historii choroby i leczenia pacjenta. Jednocześnie dokumentacja taka będzie lepiej zabezpieczona przed dostaniem się w niepowołane ręce. Wymiana będzie odbywać się w systemie P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych). W ramach elektronicznej dokumentacji medycznej przetwarzanej w tym obiegu znajdą się: e-recepty, e-skierowania, informacje wystawiane w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala, karty informacyjne z leczenia szpitalnego, informacje dla lekarza kierującego pacjenta do poradni lub na leczenie, a także opisy badań diagnostycznych.

E-rejestracja, e-wizyty i IKP

Kolejnym krokiem na drodze rozwoju narzędzi gabinetu online jest wdrożenie nowych usług umożliwiających rejestrację i przeprowadzanie wizyt online w placówkach polskiej służby zdrowia. Dzięki temu pacjent będzie mógł umówić wizytę, a także ją odbyć, za pośrednictwem internetu. Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia w wywiadzie dla „Menedżera Zdrowia” zdradza, że to możliwe, by te usługi były gotowe już pod koniec 2021 r. Kolejną ważną kwestią jest dostęp do informacji na temat e-dokumentów i składek, a także możliwość załatwiania formalności przez internet. Już dziś pacjenci mają możliwość zalogowania się do Internetowego Konta Pacjenta poprzez stronę pacjent.gov.pl. Za pośrednictwem aplikacji można m.in. sprawdzić swoje e-recepty, przejrzeć historię wizyt w placówkach oraz sprawdzić wynik testu na koronawirusa.

gabinet online

Gabinet online 2021 – korzyści

Rozwój e-rozwiązań dedykowanych polskiej służbie zdrowia ma zwiększyć dostępność publicznych usług medycznych – zarówno podczas pandemii, jak i w przyszłości. Powszechność nowoczesnych narzędzi to szereg korzyści zarówno dla placówek, jak i pacjentów. Jak zostało wspomniane wyżej, nowe rozwiązania mają na celu usprawnienie przepływu informacji i poprawę bezpieczeństwa. Dzięki temu cały system będzie mógł funkcjonować sprawniej i efektywniej, co w praktyce może przekładać się na podwyższenie jakości usług medycznych i obsługi pacjentów.

Co w praktyce zyskują pacjenci?

Wśród „namacalnych” korzyści nowych rozwiązań należy wymienić przede wszystkim ułatwienia związane z dostarczaniem dokumentów. Po wdrożeniu wszystkich zapowiedzianych rozwiązań pacjent będzie mógł m.in.:

  • odebrać receptę zdalnie (znaczne ułatwienie np. w przypadku pacjentów przewlekle chorych),
    zdalnie dostarczyć skierowanie (np. telefonicznie),
  • zyskać przejrzystą informację o dawkowaniu leków (informacja o recepcie),
  • wykupić każdy lek osobno, w innej aptece, bez konieczności uzyskania odpisu recepty,
    śledzić historię leczenia w IKP.

Co więcej, rozwiązania te minimalizują ryzyko wystąpienia problemów takich, jak:

  • zgubienie recepty lub skierowania (informacje na temat wystawienia tych dokumentów będą widoczne w systemie internetowym),
  • nieczytelna recepta (np. w wyniku niedbałego pisma lekarza),
  • nieczytelne informacje na temat dawkowania leków (pomylenie dawki),
  • omyłkowe wydanie innego leku, niż zalecony (trudne do rozczytania nazwy na recepcie).

E-zmiany w placówkach medycznych – czy jest się czego bać?

Szybkie tempo zmian i rewolucja w stronę gabinetu online może budzić niepokój wśród niektórych pacjentów. Szczególnie narażone są osoby starsze, które rzadziej korzystają z narzędzi internetowych. W praktyce jednak największe zmiany w funkcjonowaniu czekają placówki, nie pacjentów. To tam trwają przygotowania do wdrażania się w nowy system – nowe zasady i infrastrukturę IT. Z perspektywy pacjenta zmiany mają polegać głównie na usprawnieniu procesu leczenia i ułatwieniach w dostępie do dokumentów. Wiele placówek już dziś szkoli personel pod kątem udzielania informacji świadczeniobiorcom i pomagania im w dostosowaniu się do zmian.

Przetestuj Medidesk bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań

    Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

      Zostaw swoje dane, aby poznać ofertę Medidesk