Widok listy

Jak mądrze wykorzystywać darmowe narzędzia do promocji placówki medycznej?

Nie ulega wątpliwości, że marketing jest ważnym czynnikiem rozwoju placówek medycznych. Do promocji można użyć zarówno darmowych, jak i płatnych narzędzi. Podczas jednego z naszych ostaatnich webinaró uczestnicy mogli dowiedzieć się więcej na temat tych pierwszych narzędzi oraz do czego je wykorzystać. O nurtującym nas zagadnieniu opowiadała Anna Aleksandrowicz, specjalistka do spraw marketingu i Account Manager w MediaHealth, a wśród poruszanych tematów pojawiły się media społecznościowe, reklamy w Google oraz wizytówka w Google Moja Firma.

Sprawdzone sposoby na duże zasięgi postów medycznych w mediach społecznościowych

Ponieważ ludzie spędzają dużo czasu w mediach społecznościowych, warto wykorzystać je do codziennego budowania dobrego i bliskiego pacjentom wizerunku placówki. Skutecznym sposobem wykorzystania social mediów mogą być zatem nasze posty organiczne, czyli publikowane bezpośrednio, nie w formie kampanii reklamowej. Mogą one pełnić następujące funkcje:

  • informacyjna – możliwość informowania o godzinach otwarcia, jakie usługi oferujemy etc.,
  • wizerunkowa – prezentacja placówki i specjalistów, którzy w niej przyjmują, jak wygląda placówka, jaki ma sprzęt,
  • edukacyjna – edukowanie klientów w dziedzinie, jaką zajmuje się placówka, opis choroby, którą pomożemy wyleczyć lub usługi, jaką oferujemy pacjentom,
  • relacyjna – budowanie więzi z klientem, przyzwyczajanie go do siebie.

Zasadniczo istnieje szereg rozmaitych rodzajów postów, jakie możemy publikować w mediach społecznościowych. To od nas zależy, których będzie więcej, z których zrezygnujemy oraz jakie jeszcze inne sposoby wykorzystania tego kanału komunikacji znajdziemy. Warto jednak zwrócić uwagę na następujące rodzaje postów:

  • opis usługi;
  • opis choroby, przypadłości, objawów itp.;
  • zdjęcia z placówki;
  • zdjęcia personelu, uśmiechnięty zespół;
  • opis i zdjęcie lekarza;
  • pytania i odpowiedzi (najczęściej pojawiające się pytania pacjentów wraz z odpowiedziami);
  • zachęcenie do podzielenia się swoim przypadkiem (zadawać pytania, stosować call do action);
  • dni tematyczne (zdrowotne, ale też nietypowe dni, Dzień Babci, Dzień Kobiet itp.);
  • ciekawostki medyczne.

Trzeba jednak uważać na wstawianie linków i przekierowywanie uwagi na inne medium. Media społecznościowe obcinają zasięgi – to znaczy zmniejszają liczbę osób, którym wyświetli się nasz post, jeśli w tym poście pojawia się link. Dane medium nie chce bowiem, by użytkownicy wychodzili z niego i wchodzili na inne strony. Czasem lepiej zamiast linku wrzucić jeszcze raz treść lub filmik, do którego kierowałby link.

Przykłady tematów na posty organiczne

  • Post na temat postanowień noworocznych – zachęcenie do badań profilaktycznych w Nowym Roku.
  • Opinie pacjentów z Google – ładna grafika z opinią i podziękowanie;
  • Nasi specjaliści – zdjęcie z przedstawieniem konkretnego lekarza, jego doświadczeniem, wykształceniem.
  • 4 lutego – Międzynarodowy Dzień Walki z Rakiem, post informacyjny, zachęcający do badań profilaktycznych.
  • Dieta przy chorobie Hashimoto.
  • Jak wygląda zabieg artroskopii kolana?
  • Dlaczego warto nas wybrać? / Co nas wyróżnia?
  • Konkurs: Ile zabiegów wykonaliśmy w minionym roku/miesiącu? (należy pamiętać o regulaminie, wskazującym jaka jest nagroda i ile czasu trwa konkurs).

Jak działać na Instagramie?

W odróżnieniu od Facebooka, Instagram to nieco inne medium, które opiera się głównie na zdjęciach, a także na tzw. Storiesach i Rolkach, czyli krótkich filmikach. W przypadku chęci wykorzystania takiej formy kontaktu z pacjentami, warto postawić na poniższe rozwiązania:

  • Rolki z oprowadzania po placówce (jak wygląda nasza placówka, jaki ma sprzęt).
  • Rolki z ciekawostkami medycznymi (szczegóły, dotyczące danej choroby, zawodu, badania medyczne).
  • Post i rolka o tym, jak leczyć dany przypadek schorzenia.
  • FAQ z lekarzem na żywo (w formie Q&A czyli sesji pytań i odpowiedzi lub jako nagranie, na którym lekarz odpowiada na wrześniej wybrane przez prowadzącego/narratora pytania).

Lepiej skupić się na jednym lub dwóch mediach społecznościowych, niż prowadzić – a raczej zaniedbywać – wszystkie. Do wyboru mamy przede wszystkim Facebook, Instagram, TikTok i kanał na YouTube, jednak warto rozważyć także takie platformy, jak LinkedIn – zależy, do kogo kierujemy naszą ofertę.

Czy w Google można reklamować się za darmo?

Nie ulega wątpliwości, że Google Ads jest płatnym narzędziem do reklamowania. Konto w serwisie należy zasilać na bieżąco budżetem reklamowym – im większy nasz wkład finansowy, tym reklama jest wyżej. Czasami dobrze skonfigurowana reklama może dać lepsze wyniki niż taka, w którą władowaliśmy więcej pieniędzy – dlatego trzeba dokładnie przygotować reklamę lub wybrać frazę, na którą jest znaczniej mniej reklam. Zdecydowany pacjent może wówczas łatwiej znaleźć reklamę.

Mamy jednak także inne, darmowe narzędzia Google, które pomagają w działaniach marketingowych, a wśród nich:

  • Google Moja Firma (inaczej zwana wizytówką w Google),
  • Google Analytics (można podpiąć stronę pod statystyki, aby wiedzieć, ilu klientów było na stronie, czego szukali, z jakich miejsc w kraju wchodzili, czy korzystają z komputera czy z komórki etc.),
  • Google Search Console (narzędzie pod kątem pozycjonowania, wskazujące nam, co wpisują użytkownicy, gdzie wchodzą, szybkość ładowania strony itp.),
  • Google Trends (narzędzie do obserwowania, jakie frazy są wyszukiwane, by pod ich kątem dobierać wpisy blogowe, czy też w celu sprawdzenia, jak nasi użytkownicy poruszają się po stronie).

Za pomocą powyższych narzędzi możemy samemu polepszać wysokość naszej strony w wyszukiwarce Google. Jak to zrobić? Musimy zadbaj o wartościową treść na naszej stronie internetowej poprzez wpisy blogowe, a także wpisy w zakładkach typu „jak sobie radzić z daną przypadłością samemu”, a także teksty, opisujące więcej o danej chorobie.

Wizytówka w Google – Profil Firmy

Osobną kwestią, na która powinniśmy zwrócić uwagę, jest stworzenie Profilu Firmy w Google, czyli tzw. wizytówki, która takżę będzie przekierowywać do nas pacjentów. Co należy w niej zawrzeć?

  • Musimy zadbać o uzupełnienie wszystkich informacji: godziny otwarcia, telefonu, strony WWW, zakresu usług;
  • Dodać produkty ze zdjęciami czy grafikami (lub grafiki, wskazujące na oferowane przez nas usługi);
  • Przydzielić produkty/usługi do odpowiednich kategorii;
  • Dodawać aktualności (np. promocje, pamiętać tez o zmianach godzin otwarcia);
  • Podpiąć system do umawiania wizyt (przekierować do systemu, za pośrednictwem którego pacjent umówi się na wizytę);
  • Dodać indywidualny numer telefonu do wizytówki, żeby wiedzieć, ile osób trafiło do nas właśnie dzięki wizytówce.

Pamiętajmy jednak o tym, żeby wstawiać tylko najważniejsze informacje, a następnie odsyłać do naszej strony WWW. To tam pacjent powinien znaleźć szczegóły oraz więcej odpowiedzi na nurtujące go kwestie.

Cenniejsze niczym złoto. Jak pozyskiwać pozytywne opinie na temat placówki?

Elementem Profilu Firmy w Google są opinie od użytkowników/pacjentów. Bieżące odpowiadanie na nie jest z perspektywy marketingu niezwykle ważne! Co więcej, należy odpowiadać zarówno na opinie POZYTYWNE (podziękować za miłe słowo), jak i NEGATYWNE (wyjaśnić sytuację lub zdementować nieprawdziwe informacje).

Przykłady odpowiedzi na opinie

Na negatywną opinię:

Panie X, dziękujemy za podzielenie się opinią. Przepraszamy za niedogodności, których Pan doświadczył podczas wizyty w naszym Szpitalu. Uwzględnimy Pana spostrzeżenia w celu poprawiania jakości naszych usług. Każda opinia jest dla nas ważna. Jeśli chciałby Pan porozmawiać o swoich odczuciach, to zapraszamy do kontaktu z Pełnomocnikiem Praw Pacjenta w Y. Numer kontaktowy odnajdzie Pan w zakładce Kontakt na stronie www: XYZ. Pozdrawiamy serdecznie, Zespół Y.

Na pozytywną opinię:

Pani Z, cieszymy się, że badanie minęło szybko i w dobrej atmosferze. Dziękujemy za opinię i zapraszamy ponownie! Pozdrawiamy serdecznie, Zespół Y.

Lub

Serdecznie dziękujemy za podzielenie się z nami swoją opinią na temat przebiegu konsultacji. Niezmiernie nam miło! Pozdrawiamy, Zespół Y.

Jak pozyskać opinie do wizytówki google?:

Pozytywne opinie są niezwykle ważne. To właśnie duża liczba pozytywnych opinii wpływa na to, że potencjalni klienci, którzy sprawdzają opinie o placówce, zadzwonią do nas lub zrezygnują z kontaktu z naszą placówką.

Co zatem zrobić, aby te opinie pozyskać?

  • Umieścić informację na drzwiach wyjściowych placówki o możliwości wstawienia opinii z prośbą o dokonanie tego.
  • Wygenerować QR kod i umieścić go na drzwiach lub na ulotkach przy wejściu do placówki.
  • Oferować zniżki lub promocje dla osób, które umieściły opinię.
  • Wysłać wiadomość SMS po wizycie z prośbą o wystawienie opinii, wraz z linkiem do wizytówki naszej placówki.
  • Zaoferować pracownikom premię za pozytywne opinie o placówce.