E-recepta jest elementem składowym centralnego systemu informatycznego w ramach projektu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” (system P1).
Zasady działania tej części systemu są proste – od 8 stycznia 2020 r. – poza ściśle określonymi wyjątkami – w Polsce będą mogły być wystawiane oraz realizowane wyłącznie recepty w formie elektronicznej. Jak zapewniają organy odpowiedzialne za cyfryzację ochrony zdrowia w Polsce, w tym Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ), „główne cele systemu e-recepty to ułatwienie procesu realizacji recept, ograniczenie błędów, optymalizacja czasu po stronie lekarzy i farmaceutów i eliminacja problemu nieczytelnych i fałszywych recept”.
Latem 2019 r. do systemu e-recepty zostały podłączone wszystkie apteki oraz punkty apteczne działające w naszym kraju. Do końca grudnia br. czas na to mają placówki medyczne, bez względu na formę prawną swojego funkcjonowania. Jeśli tego nie zrobią, w praktyce stracą możliwości wystawiania recept, co znacząco utrudni dostęp do farmakoterapii wśród pacjentów.
Recepta online – jak podłączyć się do systemu?
Obowiązek podłączenia do systemu e-recepty dotyczy zarówno podmiotów leczniczych, jak i indywidualnych oraz grupowych praktyk lekarskich. Jak wygląda schemat podłączenia?
- Aby podłączyć się do systemu P1 (e-zdrowie) należy skorzystać z wniosku dostępnego na stronie internetowej https://rpwdl.csioz.gov.pl.
- Złożenie wniosku jest dostępne jedynie po zalogowaniu się na posiadane konto w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL).
- Po złożeniu wniosku i uzyskaniu dostępu do systemu należy zgłosić się do dostawcy oprogramowania medycznego i uzyskać moduł e-recepty.
Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia stara się na różny sposób pomagać osobom zarządzającym i menedżerom placówek medycznych w sprawnym podłączaniu do systemu e-recepty.
- Odpowiedni film instruktażowy dostępny jest na platformie YouTube.
- Na stronie internetowej CSIOZ znajduje się zakładka dotycząca recepty elektronicznej (znaleźć tam można m.in. najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi).
- Uruchomiono specjalną infolinię telefoniczną działającą 7 dni w tygodniu w godzinach 6:00-21:00 (tel. 19 457).
- Aktywna jest skrzynka mailowa, na którą można pisać wiadomości i zadawać pytania (adres e-recepta@csioz.gov.pl).
Bez wątpienia więc możliwości uzyskania pomocy i rozwiania różnego rodzaju wątpliwości jest wiele.
E-recepta – co będzie zawierać?
Recepta elektroniczna jest rewolucją nie tylko dla osób zarządzających placówkami ochrony zdrowia, ale również dla lekarzy. Jakie konkretnie elementy będą musiały się znaleźć na receptach online, by były kompletne, prawidłowe i zostały bez problemu zrealizowane?
- Dane osobowe pacjenta
Jest to imię i nazwisko, adres, identyfikator pacjenta (najczęściej numer PESEL), data urodzenia oraz kod uprawnień dodatkowych (jeśli dotyczy).
- Dane podmiotu, w którym została wystawiona e-recepta
W zależności od formy działania placówki i miejsca udzielania świadczenia może to być np. nazwa podmiotu wykonującego działalność leczniczą, adres miejsca udzielania świadczenia zdrowotnego, adres miejsca przyjmowania wezwań i miejsca przechowywania dokumentacji medycznej, numer telefonu dostępny w miejscu udzielania świadczenia, identyfikator miejsca udzielania świadczeń.
- Dane osoby wystawiającej receptę
Chodzi tu o imię lub imiona i nazwisko, kwalifikacje zawodowe (w tym tytuł zawodowy), identyfikator pracownika medycznego (najczęściej NPWZ), numer telefonu do bezpośredniego kontaktu, a także podpis elektroniczny osoby wystawiającej receptę albo osoby upoważnionej do wystawienia recepty.
- Dane przepisanego produktu
Jest to nazwa powszechnie stosowana lub nazwa handlowa produktu, postać, w jakiej produkt ma być wydany (jeżeli występuje w obrocie w więcej niż jednej postaci), dawka produktu, ilość produktu (szczególnie w przypadku leku recepturowego), sposób dawkowania produktu leczniczego albo sposób stosowania.
- Dane dodatkowe
Data wystawienia recepty, data realizacji recepty „od dnia” (jeżeli nie dotyczy — znak X), unikalny numer identyfikujący receptę (system nadaje go sam).
E-recepta jest podpisywana podpisem elektronicznym, czyli certyfikatem ZUS (tym samym, który służy do podpisywania e-ZLA), profilem zaufanym, podpisem osobistym w e-Dowodzie Osobistym lub podpisem kwalifikowanym.
Recepta elektroniczna z punktu widzenia pacjenta
E-recepta to oczywiście również zmiany z punktu widzenia pacjenta. Otóż na jednej e-recepcie znaleźć się będzie mógł tylko jeden lek – kilka e-recept zostanie ujętych w tzw. receptę zbiorczą. Każdą e-receptę, również objętą pakietem zbiorczym, będzie można zrealizować w innej aptece.
Wychodząc z gabinetu pacjent może otrzymać:
- SMS z 4-cyfrowym kodem – w aptece podaje kod i PESEL (swój lub osoby, dla której kupuje lek),
- e-mail z załączoną w PDF informacją o e-recepcie – farmaceuta zeskanuje kod z informacji z e-maila,
- wydruk informacyjny – recepta zostanie zrealizowana na jego podstawie.
Aby otrzymywać powiadomienia o receptach SMS-owo lub mailowo, pacjent musi zaznaczyć odpowiednią opcję na swoim Internetowym Koncie Pacjenta. IKP jest z kolei dostępne pod adresem pacjent.gov.pl, a do zalogowania się koniecznie jest posiadanie profilu zaufanego.
Jeśli jesteś lekarzem, właścicielem podmiotu medycznego i nie przygotowałeś się jeszcze do uruchomienia e-recepty, zapraszamy też do skorzystania z pomocy naszych ekspertów. Na stronie www.medidesk.pl/edm przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najpopularniejszych systemów do zarządzania Elektroniczną Dokumentacją Medyczną oraz wystawiania e-recept. Sprawdź, a w razie potrzeby skorzystaj z formularza kontaktowego i zadaj nam pytanie.
Jak widać, cyfryzacja ochrony zdrowia przyspiesza i mimo trudności, które może ze sobą początkowo nieść dla menedżerów, lekarzy i pacjentów, na pewno z czasem uprości funkcjonowanie całego systemu. Nowoczesne rozwiązania warto wprowadzać również w inne płaszczyzny działania placówki – np. do pracy rejestracji medycznej. Na naszej stronie znajdziesz propozycje rozwiązań, które uporządkują i usprawnią pracę rejestracji, przekładając się na wyniki finansowe placówki. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, zapraszamy do kontaktu.
BĄDŹ W KONTAKCIE
Masz pytania?
Skontaktuj się!
Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!
WEBINARY MEDIDESK
Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?
Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?