Od pracowników rejestracji medycznej wymaga się obecnie zarówno konkretnych tzw. umiejętności twardych oraz doświadczenia zawodowego, jak i kompetencji miękkich, dotyczących np. komunikacji z pacjentem, zdolności sprzedażowych czy radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami.
Menedżer placówki medycznej musi pamiętać, że nawet jeśli zrekrutował do pracy w rejestracji – jego zdaniem – najlepszych pracowników, nie oznacza to, że może pozostawić ich samych sobie. Dbanie o rozwój pracowników, inwestowanie w nich oraz zapewnienie im możliwości podnoszenie kompetencji jest absolutną koniecznością. Dlaczego?
- Inwestycja w pracowników to tak naprawdę inwestowanie w placówkę oraz budowanie fundamentów pod jej sprawne, rentowne funkcjonowanie.
- Jeśli pracownik widzi, że jest dla placówki cenny, ma możliwość samorozwoju i podnoszenia kwalifikacji, z pewnością będzie bardziej lojalny i nie będzie rozważał zmiany pracy.
- Wymagania pacjentów dotyczące placówek ochrony zdrowia, również w zakresie obsługi przez rejestrację, są obecnie bardzo wysokie. Bez wykwalifikowanej, wyszkolonej w tej kwestii rejestracji, trudno o opinię profesjonalnej, otwartej na potrzeby pacjenta placówki.
Jakie kompetencje zawodowe powinna mieć rejestratorka medyczna?
W Polsce żadna wyższa uczelnia nie prowadzi jeszcze studiów dla przyszłych pracowników rejestracji placówek medycznych. Do wykonywania tego zawodu przygotowują jednak szkoły policealne i zawodowe, technika, a także różnego rodzaju placówki edukacyjne, oferujące w tym zakresie kursy.
Edukacja rejestratorek medycznych obejmuje takie zagadnienia, jak:
- zasady funkcjonowania ochrony zdrowia (ustawy i inne akty prawne, struktura systemu, źródła finansowania, ograny kontroli, współpraca z NFZ-em),
- zarządzanie i funkcjonowanie rejestracji (rola rejestracji w funkcjonowaniu placówki medycznej, wyposażenie rejestracji, zasady ochrony i przetwarzania danych osobowych, obsługa korespondencji),
- zasady sprawozdawczości (programy i systemy obsługujące świadczenia medyczne, rozliczenia z NFZ-em, wykonywanie raportów),
- prowadzenie dokumentacji medycznej (rodzaje dokumentów, zasady udostępniania, przetwarzania i archiwizacji dokumentacji medycznej, sporządzanie zaświadczeń, wypisów i odpisów),
- profesjonalna obsługa pacjenta (tajemnica zawodowa, kultura i etyka zawodowa, komunikacja z pacjentem, asertywność).
Oczywiście rekrutując pracownika rejestracji nie warto zamykać się jedynie na osoby wykształcone kierunkowo czy z dużym doświadczeniem zawodowym. Czasem warto dać szansę kandydatom wyróżniającym się wysokim poziomem tzw. kompetencji miękkich, takich jak empatia, komunikatywność, cierpliwość czy opanowanie, koniecznych w pracy rejestracji. Wiedzę stricte merytoryczną można uzupełnić, a cierpliwości jest się trudno nauczyć.
Szkolenia dla rejestracji – jakie kompetencje należy nieustannie podnosić?
Jak już wcześniej wspomniano, zrekrutowanie zespołu rejestracji medycznej – nawet składającego się z osób o kierunkowym wykształceniu i doświadczeniu zawodowym – nie oznacza, że menedżer może pozostawić go bez opieki. Ważnym elementem tej opieki jest umożliwienie rejestratorkom uczestnictwa w kursach i szkoleniach, które podniosą ich umiejętności oraz kompetencje.
W Medidesk zdajemy sobie sprawę, że wysoko wykwalifikowana rejestracja zapewnia sprawność pracy placówki, daje gwarancję najwyższej jakości obsługi pacjenta, wykonuje wszystkie zadania i wizerunkowe. Z naszego doświadczenia wziął się pomysł na przygotowanie autorskich szkoleń dla rejestratorek, umożliwiających poszerzenie wiedzy i umiejętności z obszarów kluczowych dla pracy rejestracji.
- Trudny pacjent – jest to szkolenie, dzięki któremu pracownicy rejestracji poznają sposoby skutecznej komunikacji z trudnymi pacjentami, uczą się asertywności oraz sposobów rozwiązywania konfliktów i sytuacji stresujących.
- Skuteczna rejestracja – jest to szkolenie ukierunkowane na rozwój umiejętności organizacyjnych oraz wspomagających codzienne funkcjonowanie rejestracji. Pozwala ono na poprawę efektywności oraz optymalizację czasu pracy.
- RODO bez tajemnic – uczestnicy tego szkolenia zyskują wiedzę dotyczącą prowadzenia, przetwarzania oraz udostępniania dokumentacji medycznej w świetle obowiązujących przepisów RODO.
- Skuteczna sprzedaż usług medycznych – w trakcie tego szkolenia pracownicy rejestracji zyskują wiedzę dotyczącą sprzedaży usług medycznych świadczonych w placówce.
Jak wybrać dobre szkolenie dla rejestracji medycznej?
Wybierając szkolenie dla rejestracji medycznej warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, dzięki którym przyniesie ono oczekiwane efekty. Po pierwsze – zakres i tematyka szkolenia powinny być dopasowane do specyfiki pracy rejestracji medycznej. Warto inwestować jedynie w takie szkolenia, które wniosą do pracy rejestracji konkretne nowe umiejętności i przyniosą określone efekty, np. w postaci zwiększenia liczby umówionych na wizytę pacjentów.
Bardzo ważna jest osoba prowadząca szkolenie – szkolenie nie jest wykładem, a trener nie jest wykładowcą. Podczas dobrego szkolenia teoria to jedynie niewielka część programu, a czasami nawet jej brak. Przykłady, case studies, ćwiczenia – praktyczne, aktywizujące uczestników formy szkolenia są o wiele bardziej efektywne i przekładają się na zdobywanie konkretnych umiejętności.
Jeżeli mamy do wyboru kilka podobnych kursów i szkoleń, warto porównać dotyczące ich opinie. Referencje od zadowolonych uczestników wcześniejszych szkoleń z pewnością są dużym atutem.
Szkolenia dla rejestracji – w czasie ogromnej rywalizacji na rynku ochrony zdrowia, zwłaszcza prywatnej – mogą być potężną przewagą konkurencyjną, więc warto w nie zainwestować. Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniami organizowanymi przez naszą firmę Medidesk, zajrzyj na stronę https://medidesk.pl/nasze-szkolenia/ i wypełnij formularz kontaktowy, a wyślemy Ci pełną ofertę szkoleniową. Zapraszamy!