Widok listy

Landing page, czyli skuteczna strona sprzedażowa usług medycznych cz. 2

W pierwszej części artykułu tłumaczyliśmy, czym jest landing page oraz dlaczego warto posługiwać się nim w działaniach marketingowych placówek medycznych. Dziś omówimy, jak go poprawnie stworzyć, a następnie sprawdzić, czy działa.

Landing page placówki medycznej – najważniejsze zasady

Jak zostało wspomniane w poprzedniej części, na landing page składają się trzy elementy. Jako że stanowią podstawę budowania skutecznej strony sprzedażowej, warto jeszcze raz je wymienić. Są to:

  • cel działania strony,
  • odpowiednia treść,
  • oprawa wizualna.

Pracę nad tworzeniem landing page należy zacząć od określenia przycisku Call To Action (np. „kup”, „zarejestruj”, „zapisz się”, „pobierz” itd.). Kiedy wiadomo już, czy celem jest np. sprzedaż usług, pozyskanie danych kontaktowych, czy pozyskanie zapisów na wizyty lekarskie, możemy skupić się na odpowiednim przekazie. Służy do tego tekst i grafika.

Skuteczne treści dla landing page

Aby zrealizować cel, nie wystarczy jednak sam zamysł. Trzeba jeszcze przedstawić ofertę w taki sposób, by odbiorca chciał z niej skorzystać. Treść musi być spójna z tym, co zachęciło go do kliknięcia reklamy przekierowującej na landing page.

Jak wynika z doświadczenia ekspertów Medidesk, przeciętnie odbiorca poświęca jedynie 10 sekund, by ocenić, czy treść landing page go interesuje, czy nie. Jeśli odpowiedź będzie negatywna, zamknie on stronę i na nią nie wróci. Dlatego ważne jest, by przekaz był klarowny. Jak to zrobić, by był również skuteczny?


Postaw na język korzyści

Język korzyści to nic innego, jak wskazywanie, co odbiorca zyska. Zamiast wymieniać funkcje danej usługi, mówimy więc, jak skorzystanie z niej na niego wpłynie. Bardziej od tego, że proces rejestracji do specjalisty przebiega sprawnie, interesuje go, że nie będzie musiał czekać w długiej kolejce.

Jeszcze ciekawsze będzie to, że jest to jedyna placówka w okolicy, w której może to zrobić online. W ten sposób podkreśla się wyjątkowość oferty. To, że dzieje się tak za sprawą nowoczesnego oprogramowania dla medycyny również jest ważne, ale niekoniecznie ciekawe dla potencjalnego pacjenta.

Rozwiązuj problemy

Potencjalny pacjent nie klika reklamy dlatego, że ciekawi go działalność placówki. Zwykle ma on w danej chwili palącą potrzebę lub problem, np. ból pleców. Komunikat reklamowy o skutecznym masażu rehabilitacyjnym to obietnica, która zachęca go do kliknięcia. Landing page to natomiast instrukcja, jak ten problem może rozwiązać – np. zapisując się na wizytę w placówce.

Pisz zrozumiale dla odbiorcy

Nie wystarczy tylko mówić. Trzeba to jeszcze robić tak, by nas rozumiano. Tworząc landing page, warto wiedzieć, kto będzie jego odbiorcą. Na tej podstawie można ocenić, jakiego języka użyć, by najlepiej przedstawić to, co chcemy przekazać.

Landing page skierowany do osób młodych i aktywnych w internecie tworzy się inaczej niż ten, dedykowany seniorom. Będzie on zawierał więcej współczesnego słownictwa i opcji takich jak odnośniki do aplikacji mobilnej, czy mediów społecznościowych. Strona dla osób starszych wymaga większej dbałości przy objaśnianiu niektórych mechanizmów technologicznych. Powinna też być wolna od zbędnych rozpraszaczy.

Layout, czyli jak landing page powinien wyglądać

Tekst to jednak nie wszystko, na co trzeba zwrócić uwagę. Równie ważna jest warstwa wizualna landing page. Podobnie, jak w kwestii treści tekstowej, również grafiki warto dobierać, przestrzegając kilku zasad.

Pilnuj spójności

Spójny design to w marketingu bardzo ważna kwestia. Na jego podstawie buduje się rozpoznawalność marek – w tym również podmiotów medycznych. Spójne muszą być więc też elementy kampanii, takie jak reklama i landing page.

Strona lądowania powinna nawiązywać graficznie do źródła (reklamy). W innym przypadku odbiorca może czuć się zdezorientowany. Klikając odnośnik, spodziewa się kontynuacji poruszonego tematu, a nie jego zmiany. Jeśli landing page będzie wizualnie różnił się od znanej mu już koncepcji, może potraktować link jako błędne przekierowanie i je wyłączyć.

Dbaj o przejrzystość i nie przesadzaj

Żyjemy w rzeczywistości natłoku informacyjnego. Dlatego design dąży do prostoty. Powszechnie uważa się, że używanie więcej niż trzech kolorów layoutu wprowadza chaos i zaburza przekaz informacji. Tymczasem taka liczba kolorów jest całkowicie wystarczająca, by podkreślić to, co ważne i zaznaczyć aktywne pola interfejsu. Zbyt wiele barw i elementów rzadko kiedy przemawia na korzyść – częściej po prostu wprowadza zamieszanie.

Zamieszczaj autentyczne zdjęcia

Zdjęcia to ważny element stron internetowych. Ważne, by pochodziły z odpowiednich źródeł, np. z darmowych lub płatnych stocków. Jeszcze lepiej, by były własne. Jeśli mamy możliwość zamieszczenia dobrej jakości zdjęć placówki i personelu – nie bójmy się ich wykorzystywać. Tego typu materiały wspierają autentyczny i profesjonalny wizerunek placówki. Jest to szczególnie istotne w przypadku podmiotów medycznych.

Wzmacniaj tekst grafiką

Nawet najlepiej napisany tekst nigdy nie będzie tak atrakcyjny w odbiorze, jak grafika. Dlatego też specjaliści w dziedzinie marketingu często wykorzystują obrazy, by wzmocnić przekaz słowny. Najczęściej robią to za pomocą infografik (obrazów przedstawiających wizualnie dane lub tłumaczących skomplikowane zagadnienie, np. działanie oprogramowania dla medycyny), adekwatnych ikon czy zdjęć.

Co wzmacnia przekaz jeszcze lepiej niż grafika? Odpowiedź jest prosta – wiele grafik. Najlepiej ruchomych, w formie video.

Wyróżniaj to, co ważne

Tekst landing page możemy uatrakcyjnić, stosując pogrubienia czy zmianę koloru. Warto jednak pamiętać, by – jak zostało wspomniane wyżej – nie przesadzić z ich liczbą. Najważniejszym elementem takiej strony jest jednak CTA, czyli przycisk Call To Action. Jego kolor powinien kontrastować z tekstem informacyjnym i innymi kolorami użytymi w ramach strony.


Elementy landing page, czyli z czego składa się strona

Landing page jest stroną internetową o specyficznej, lecz prostej konstrukcji. Zazwyczaj składa się z kilku elementów umieszczonych jeden nad drugim. Należą do nich najczęściej:

  • nagłówki – H1, H2, H3 itd. Różnią się one od siebie wagą – H1 to zwykle tytuł landing page, natomiast H2 – tytuły poszczególnych sekcji, H3 – podtytuły itd. Wizualnie odznaczają się wielkością fontu i pogrubieniem. Mają one rolę informacyjną, a także znaczenie w kwestiach pozycjonowania strony,
  • zdjęcia – mogą tworzyć odrębny element kompozycji lub się w nią wpisywać. Ich rolą jest urozmaicenie treści tekstowej, jej wzmocnienie, a także podniesienie walorów estetycznych,
  • sekcje tekstowe – mogą być w formie tekstu ciągłego lub podpunktów. W przypadku landing page częściej stosuje się tę drugą formę lub obie – naprzemiennie,
  • dowody społeczne (opinie) – służą utwierdzeniu przekonania, że oferta jest atrakcyjna, a oferujący ją podmiot – godny zaufania. Warto jednak zwrócić uwagę, by opinie były autentyczne,
  •  CTA – przycisk wezwania do działania („kup”, „wyślij”, „zapisz się”, „zarejestruj się”, „zadzwoń” itp.). Jego kliknięcie prowadzi do konwersji (osiągnięcia celu),
  • formularz kontaktowy – w zależności od tego, jaki jest cel landing page, może być związany z Call To Action lub po prostu umożliwiać zadawanie ewentualnych pytań.

Elementy wymagane

Landing page, również ten dotyczący usług medycznych, powinien zawierać elementy świadczące o bezpieczeństwie korzystania z witryny oraz oferty. Należą do nich:

  • polityka prywatności,
  • polityka cookies,
  • wymagane zgody w formularzu (podczas przesyłania danych),
  • regulamin oferty.

Warto również zwrócić uwagę, że w obecnych czasach landing page zdecydowanie powinien być responsywny (przystosowany zarówno do full screenu, jak i przeglądania na urządzeniu mobilnym).

Mierzenie efektywności landing page 

Stworzenie landing page to jednak nie koniec. Warto sprawdzić, jak działa i jakie przynosi efekty. Dzięki temu możemy na bieżąco korygować jego funkcjonowanie lub uniknąć popełnianych błędów w przyszłości. Pozwala to też wysnuć wnioski na temat działań, które przynoszą najlepsze efekty.

Do oceniania efektów kampanii marketingowych niezbędne są statystyki. Możemy je gromadzić na wiele sposobów. Ważne, by odnosiły się one do realnych danych dotyczących źródeł pochodzenia ruchu. Efektywność landing page placówki medycznej najczęściej analizuje się za pomocą programów analitycznych lub specjalistycznego oprogramowania dla medycyny.

Oprogramowanie dla medycyny – jak może pomóc?

Programy IT do obsługi placówek medycznych mogą być rozbudowane o funkcje marketingowe. Tak jest w przypadku aplikacji Medidesk. Znajdziemy w niej przydatne funkcje dla managera – w tym statystyki dotyczące wygenerowanego ruchu.

Aplikacja Medidesk umożliwia także sprawdzanie efektywności w przypadku, gdy celem jest telefoniczna rejestracja wizyty. W funkcjach przeznaczonych dla rejestratorów znajdziemy możliwość sprawdzenia źródła przekierowania dla danego połączenia. Dzięki temu możemy zobaczyć, ilu dzwoniących wykonało telefon bezpośrednio za pomocą Call To Action.

Kompleksowe oprogramowanie dla medycyny Medidesk zapewnia też wiele innych, przydatnych funkcji – również z marketingowego punktu widzenia. Zachęcamy do kontaktu z naszymi konsultantami i przetestowania aplikacji we własnej placówce.