Kategoria wpisu: Dla Managera
Manager w placówce medycznej ma do spełnienia wiele zadań. Jednym z nich jest lub może być pełnienie roli coacha dla pracowników. Jakie cechy i kompetencje powinien posiadać dobry lider, zarządzający podmiotem medycznym? Jaki jest klucz do sprawnego łagodzenia sytuacji konfliktowych w placówce? Jak prowadzić asertywną i jednocześnie wspierającą komunikację z personelem placówki? Tego wszystkiego podczas jednego z naszych webinarów mogliśmy dowiedzieć się od Urszuli Łaskawiec – Trenera Umiejętności Miękkich z 15-letnim doświadczeniem zawodowym.
Coaching jest procesem, który ma pomóc ludziom w osiąganiu lepszych wyników działań, a zarazem wydobywać z nich to, co najlepsze. W następstwie coaching pomaga przepracowywać te rzeczy. które możemy w życiu zawodowym lub prywatnym ulepszyć. Coaching to przede praca własna. To wspieranie i bycie lustrem dla klienta. Zadawanie pytań, których klient samodzielnie by sobie nie zadał, żeby zmienić coś w jego procesie postrzegania, postawie.
ICF Polska (International Coach Federation Polska) definiuje coaching jako towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Celem coachingu jest odblokowanie potencjału danej osoby w celu maksymalizacji jej samej lub jej dokonań i działań. Jest raczej pomaganiem w uczeniu się, a nie nauczaniem. Co więcej, coaching pomaga doskonalić umiejętności, przekraczać własne ograniczenia i bariery dzięki indywidualnemu podejściu. Pozwala tym samym realizować cele i stawać się coraz lepszym.
W kontekście coachingu warto zapamiętać kilka następujących prawd:
Wyróżnić można kilka podstawowych typów coachingu. Część z nich może znaleźć zastosowanie w działaniach, prowadzonych przez managera placówki medycznej, część – pracownik powinien przepracować poza obszarem swoich obowiązków służbowych.
W kontekście coachingu warto przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jakie są role managera. To właśnie one niejako wskazują kierunek, w jakim powinien zmierzać manager, będąc równocześnie coachem dla swoich pracowników. Do ról managera zaliczamy między innymi:
Istnieje szereg metod coachingowych , które mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez managerów placówek medycznych. Najczęściej stosowanymi w takim przypadku metodami są metoda GROW, strategia Walta Disneya, sposoby myślenia wg Edwarda de Bono oraz tzw. 7 typów rozmów według metody „Mistrzowski Coaching”. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.
Nazwa tej metody stanowi akronim od pierwszych liter czterech aspektów, na jakie powinniśmy zwrócić uwagę jako coach:
To jedna z najpopularniejszych metod, stosunkowo łatwa do zaimplementowania. W pierwszej kolejności określamy cel, następnie badamy aktualną rzeczywistość i stan obecny, po czym rozpoznajemy możliwości i podejmujemy decyzje, jak zadziałać. Pozostaje nam wówczas tylko ustalić plan i wykonać pierwszy krok.
Należy pamiętać o tym, że zmiana nie nastąpi, dopóki nie dokonamy wyboru i nie zaczniemy działać według ustalonego planu. Metoda GROW nadaje się także do pracy własnej. Każde spotkanie lub przejście przez system GROW kończy się pytaniem: co zamierzasz teraz z tym zrobić?
Metoda ta polega na przyglądaniu się danemu zagadnieniu z trzech punków widzenia.
Analizując dane zagadnienie, najlepiej zacząć od roli marzyciela, następnie stając się realistą, a na końcu krytykiem. Co istotne, różnym osobom warto dać różne role, dzięki czemu każdy wniesie zupełnie inne postrzeganie danej sytuacji. Jest to metoda do pracy własnej w formie pisemnej, stosowana przede wszystkim przed dokonaniem jakiegoś ważnego wyboru.
Zwana także metodą 6 kapeluszy, metoda ta stanowi kolejne rozwiązanie, jakie możemy brać pod uwagę jako manager – coach. Idea kapeluszy odnosi się do sposobów myślenia. Owe kapelusze to umowne atrybuty, których zadaniem jest wyróżnienie danego poglądu i skupienie się na danym typie myślenia. I tak:
Wyżej wymienione metody pomogą sprawić, że wasz zespół spojrzy z innej perspektywy na zmiany, które was czekają. Pomagają one znieść klapki z oczu, aby z wąskiego gardła i zapętlania wejść w inne postawy. Metody te można z powodzeniem ze sobą łączyć, a wszystkie nadają się do pracy.
Choć nie każdy może być coachem, warto pamiętać o tym, że każdy może korzystać z metod coachingowych. Nie każdy ma predyspozycje, żeby przeprowadzić proces coachingowy, ale istnieje szereg metod, które można włączyć do swojego sposobu zarządzania i pracy, w tym także pracy nad sobą. Należy pamiętać o tym, aby przejść przez wszystkie kroki danej metody – wykorzystywać ją całkowicie, a nie połowicznie.
Inną metodą, na którą warto zwrócić uwagę, jest metoda siedmiu typów rozmów. Kształtują się one następująco:
Co istotne, coaching to proces, który powinien się odbywać regularnie co półtora lub co dwa tygodnie.
Nie ulega wątpliwości, że manager placówki medycznej sięga po coaching przede wszystkim w sytuacji, gdy w jego zespole zaczynają pojawiać się konflikty. Warto wówczas podejść do takiego problemu w sposób usystematyzowany, nie działając pochopnie, lecz według ściśle określonego wzorca:
Najważniejsze w konflikcie jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie punkty zapalne doprowadziły do konfliktu. To właśnie dlatego warto spotkać się z każdym indywidualnie. Nie etykietujemy pracowników (używając zwrotów „ty zawsze”, „ty nigdy” etc.). Zrozumienie danej osoby i jej punktu widzenia nie oznacza, że ja pochwalam to, co ty zrobiłaś.
W przypadku konfliktów w zespole warto pamiętać także o tym, by nie być czarno-białym. Konieczna jest przy tym świadomość tego, że każdy uważa, że to on ma rację. Warto starać się odnaleźć punkty wspólne, oddzielając człowieka od problemu. Największe problemy z tego typu sytuacjami mają te osoby, które nie zostały przygotowane do roli managera – postawiono je w roli przełożonych, jednak nie korzystają one z wyżej wymienionych metod lub ich po prostu nie znają.