Millenialsi to pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku (w krajach Zachodu mniej więcej miedzy 1980 a 1999 rokiem, w Polsce – między 1984 a 1997 rokiem). Określa się ich również mianem pokolenia cyfrowego oraz pokolenia Y. W krajach Europy Zachodniej millenialsi nie pamiętają czasów tzw. zimnej wojny między USA a ZSRR, w naszym kraju – nie pamiętają okresu PRL-u.
Pokolenie Y charakteryzuje się określonymi cechami dotyczącymi codziennego życia, pracy, funkcjonowania w społeczeństwie i ogólnego postrzegania świata. W każdej dziedzinie millenialsi bardzo chętnie korzystają z nowoczesnych technologii i cyfrowych mediów.
Millenialsi przykładają olbrzymią uwagę do jakości życia, ale jednocześnie elastyczności oraz swobody – w życiu zawodowym nie przywiązują się na długo do jednego miejsca pracy, są pewni siebie. Dorastanie w erze kapitalizmu oraz wolnego rynku ma wpływ na ich podejście do zakupów oraz ogólnego wydawania pieniędzy – nie są przesadnie oszczędni, chętnie w siebie inwestują, ale jednocześnie wydając pieniądze oczekują wysokiej jakości obsługi. Cechuje ich również ogólna dbałość o swoje zdrowie oraz zdrowy styl życia – millenialsi nie unikają lekarzy, chętnie poddają się badaniom profilaktycznym, starają się zdrowo odżywiać i uprawiać sport.
Millenialsi jako pacjenci
Jak już wcześniej wspomniano, millenialsi bez problemu orientują się w rzeczywistości cyfrowej. Internet, urządzenia mobilne, nowoczesne technologie w każdym aspekcie życia – to ich codzienność. Dlatego pokolenie to oczekuje od placówek medycznych kompleksowej obecności oraz dostępu online – chcą szybko i łatwo umawiać oraz odwoływać wizyty przez Internet, odbierać wyniki badań, a nawet wirtualnie kontaktować się z lekarzami. To właśnie oni są główną grupą zainteresowaną usługami telemedycyny.
Osoby zarządzające placówkami medycznymi powinny pamiętać, że millenialsi nie należą do grupy zbyt cierpliwej i wyrozumiałej, zwłaszcza jeśli chodzi o usługi. Jedno małe niedociągnięcie czy negatywne doświadczenie związane z placówką może sprawić, że pacjent z pokolenia Y zacznie szukać innego gabinetu. Z drugiej strony, millenialsi to pacjenci dysponujący z reguły większymi pieniędzmi niż poprzednie pokolenie i nie mający problemu z ich wydawaniem, także na ochronę zdrowia.
Jak przyciągnąć millenialsa do placówki medycznej?
Bez wątpienia warto skupić się na millenialsach jako na odbiorcach usług medycznych. Jak jednak konkretnie to zrobić?
- Placówka otwarta na millenialsów musi być cyfrowa, przynajmniej na tyle, na ile pozwalają jej warunki. Podstawą jest strona internetowa, nowoczesne drogi komunikacji, a także obecność w social mediach.
- Millenialsi są pokoleniem, które chętnie korzysta z opinii internautów, szuka potwierdzenia jakości usług wśród innych klientów itp. Zadbaj o to, by zbudować wśród swojej placówki społeczność pozytywnych, zadowolonych pacjentów, będących jej najlepszymi ambasadorami.
- Jak już wcześniej wspomniano, pokolenie Y nie należy do zbyt cierpliwych. Jeśli millenials w miarę sprawnie nie dodzwoni się do placówki albo pracownik rejestracji do niego nie oddzwoni, z pewnością zrezygnuje z zapisania się na wizytę. Dlatego warto inwestować w narzędzia usprawniające pracę rejestracji, takie jak nasza aplikacja Medidesk.
- Bez względu na to, jak duża jest Twoja placówka, warto świadczyć przynajmniej część usług drogą online. Może to być np. opcja zapisywania się na wizytę przez stronę internetową, kontakt z rejestracją przez Messengera, możliwość mailowego odbioru wyników badań.
Millenialsi już teraz są grupą pacjentów bardzo ważną dla branży medycznej, a za 10-20 lat będzie ona zdecydowanie najważniejsza. Dlatego warto otwierać się na jej potrzeby – jeśli chcesz wiedzieć, jak usprawnić ich kontakt z placówką przy pomocy aplikacji Medidesk, skontaktuj się z nami! Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!