Wróć do bloga

Kategoria wpisu: Dla Managera

Dla Managera Łukasz Grzanek | 2020-06-16

Praca zdalna lekarzy – formalne zaplecze telekonsultacji

Czas czytania: < 1 minuta
Praca zdalna lekarzy – formalne zaplecze telekonsultacji
Telemedycyna udowadnia, że praca zdalna jest możliwa również w przypadku lekarzy. Aby jednak wizyta na odległość mogła się odbyć, konieczne jest wdrożenie odpowiednich procedur. O czym należy pamiętać, organizując zdalną pracę przychodni?

Wypróbuj Medidesk bezpłatnie!

Telekonsultacje a tajemnica lekarska

Podstawowym obowiązkiem lekarza jest zachowanie tajemnicy informacji dotyczących pacjentów przyjmowanych w ramach wykonywania zawodu. Wynika to z etyki zawodowej lekarzy, a także przepisów. O tej powinności mówi art. 40 ust. 1 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Telekonsultacja czy też wizyta lekarska online jest świadczeniem równoprawnym do wizyt odbywanych w tradycyjnej formie. Podobnie jak w przypadku usługi medycznej wykonywanej w obecności pacjenta, musi być wykonywana zgodnie z obowiązującymi zasadami etyki lekarskiej, czyli m.in. z zachowaniem tajemnicy zawodowej.

Jak zachować tajemnicę lekarską podczas telewizyty?

Kluczowe będzie zapewnienie bezpiecznych kanałów komunikacji na linii pacjent-lekarz. Należy zadbać o to, by żadne informacje nie wydostały się poza krąg osób uprawnionych. Dlatego też podczas takiej wizyty lekarz powinien przebywać w ustronnym miejscu, gdzie nikt nie będzie mógł podsłuchać jego rozmowy.
Co więcej, bezpieczna musi być również linia telefoniczna lub komunikator, za pośrednictwem którego odbywa się połączenie. W ostatnim czasie głośno było na temat przypadków włamań na wideokonferencje realizowane za pośrednictwem popularnych narzędzi internetowych. Dlatego też do komunikacji z pacjentem powinno się używać tylko zaufanych kanałów, które mają stosowne zabezpieczenia.

Zdalna weryfikacja tożsamości pacjenta

W zwykłych warunkach weryfikacja tożsamości odbywa się poprzez okazanie dokumentu tożsamości. W przypadku telewizyty obecnie możliwa jest zdalna weryfikacja tożsamości bazująca na oświadczeniu pacjenta. Taka opcja w trakcie stanu epidemicznego aż do odwołania obowiązuje na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Pacjent podaje dane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub systemu łączności. W przypadku pacjentów, którzy byli już w placówce leczniczej, dane weryfikuje się na podstawie tych, które przekazali oni osobiście.

Prowadzenie dokumentacji medycznej

Teleporada jest równoznaczna z tradycyjną konsultacją medyczną. W związku z tym należy ją traktować tak samo również pod względem prowadzenia dokumentacji medycznej. Świadczenie telemedyczne powinno być udokumentowane. Obecnie nie ma jednak obowiązku nagrywania ani archiwizacji. Należy jednak sporządzić opis medyczny i notatkę, w której wskazana będzie forma udzielenia konsultacji, narzędzie, za pomocą którego się odbyła oraz czas jej trwania.

Pani doktor podczas telekonsultacji.

Procedury pracy zdalnej w placówce medycznej

Praca zdalna lekarzy i całej placówki medycznej powinna być zorganizowana w sposób przemyślany. Przede wszystkim należy zabezpieczyć obieg dokumentów. Pracownicy – nie tylko lekarze i pielęgniarki, ale też rejestratorzy medyczni mają styczność z danymi, które wymagają szczególnej ochrony.
Podczas pracy zdalnej placówka medyczna może borykać się z wieloma zagrożeniami. Bywa, że wynikają one z pracy na niezabezpieczonym sprzęcie lub sieci Wi-Fi, przesyłania informacji i dokumentacji medycznej kanałami, które nie spełniają określonych norm bezpieczeństw, a także nieprzestrzegania zasad poufności przez personel. Określenie procedur pracy zdalnej ma na celu zmniejszenie ryzyka tego typu zachowań.

Wybór sprzętu oraz narzędzi

Ustalony system powinien regulować to, za pośrednictwem jakich narzędzi będzie odbywała się praca. Dobrze, by był to sprzęt oraz oprogramowanie służbowe. Bezpłatne komunikatory i aplikacje pochodzące z nieznanych źródeł mogą być nie tylko zawodne, ale również niebezpieczne. Nie mając informacji na temat ich wiarygodności, sami nie możemy zagwarantować bezpieczeństwa naszych usług.
Warto rozważyć w tym zakresie rozwiązanie kompleksowe, takie jak system telemedyczny. Wybierając narzędzia dedykowane do użytku w placówkach medycznych, można być spokojnym o zgodność z wymaganiami.
Procedury pracy zdalnej powinny też uwzględniać kwestie przesyłania danych. Dobrze, by znalazły się w nich nawet tak szczegółowe informacje, jak np. sposób wysyłki i szyfrowania dokumentacji medycznej, a także sposoby zabezpieczania haseł.

Ustalenie procedur zachowania

Drugą ważną kwestią jest ustalenie, w jaki sposób reagować na określone zachowania pacjentów, a także w sytuacjach nadzwyczajnych.
Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na rzeczywistość przychodni. W wielu przypadkach równie wiele nowych tematów dostarczyła wprowadzana pospiesznie praca zdalna. Dlatego też bardzo ważne jest zadbanie o właściwą postawę personelu i merytoryczne przygotowanie go do pracy w nowych warunkach.
Takie przygotowanie jest szczególnie istotne w kontekście rejestratorów medycznych. To oni stanowią pierwszą linię w kontaktach z pacjentami – są więc odpowiedzialni nie tylko za wizerunek, ale również właściwy przepływ informacji w placówce.

Szkolenia dla podwyższenia jakości pracy zdalnej

Jeśli nie mamy wystarczającej wiedzy, by udzielić takich wskazówek samodzielnie, warto rozważyć szkolenia dla personelu medycznego i rejestratorów. Na rynku dostępne są już takie, które uwzględniają współczesne zagadnienia związane z pracą zdalną, zgodnością działań z RODO oraz postępowaniem z „trudnym” pacjentem.

Właściwe przygotowanie pracowników może mieć znaczący wpływ na odbiór placówki przez pacjentów. Ponadto pomoże zapobiec problemom takim jak wyciek dokumentów, czy niewłaściwe postępowanie w nietypowych sytuacjach.

Przetestuj Medidesk bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań

Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

Zostaw swoje dane, aby poznać ofertę Medidesk