Praca zdalna lekarzy – formalne zaplecze telekonsultacji

Lekarz pokazujący jak wyglądają zabezpieczenia podczas telekonsultacji.

Praca zdalna lekarzy – formalne zaplecze telekonsultacji

Telemedycyna udowadnia, że praca zdalna jest możliwa również w przypadku lekarzy. Aby jednak wizyta na odległość mogła się odbyć, konieczne jest wdrożenie odpowiednich procedur. O czym należy pamiętać, organizując zdalną pracę przychodni?

Telekonsultacje a tajemnica lekarska

Podstawowym obowiązkiem lekarza jest zachowanie tajemnicy informacji dotyczących pacjentów przyjmowanych w ramach wykonywania zawodu. Wynika to z etyki zawodowej lekarzy, a także przepisów. O tej powinności mówi art. 40 ust. 1 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Telekonsultacja czy też wizyta lekarska online jest świadczeniem równoprawnym do wizyt odbywanych w tradycyjnej formie. Podobnie jak w przypadku usługi medycznej wykonywanej w obecności pacjenta, musi być wykonywana zgodnie z obowiązującymi zasadami etyki lekarskiej, czyli m.in. z zachowaniem tajemnicy zawodowej.

Jak zachować tajemnicę lekarską podczas telewizyty?

Kluczowe będzie zapewnienie bezpiecznych kanałów komunikacji na linii pacjent-lekarz. Należy zadbać o to, by żadne informacje nie wydostały się poza krąg osób uprawnionych. Dlatego też podczas takiej wizyty lekarz powinien przebywać w ustronnym miejscu, gdzie nikt nie będzie mógł podsłuchać jego rozmowy.
Co więcej, bezpieczna musi być również linia telefoniczna lub komunikator, za pośrednictwem którego odbywa się połączenie. W ostatnim czasie głośno było na temat przypadków włamań na wideokonferencje realizowane za pośrednictwem popularnych narzędzi internetowych. Dlatego też do komunikacji z pacjentem powinno się używać tylko zaufanych kanałów, które mają stosowne zabezpieczenia.

Zdalna weryfikacja tożsamości pacjenta

W zwykłych warunkach weryfikacja tożsamości odbywa się poprzez okazanie dokumentu tożsamości. W przypadku telewizyty obecnie możliwa jest zdalna weryfikacja tożsamości bazująca na oświadczeniu pacjenta. Taka opcja w trakcie stanu epidemicznego aż do odwołania obowiązuje na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Pacjent podaje dane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub systemu łączności. W przypadku pacjentów, którzy byli już w placówce leczniczej, dane weryfikuje się na podstawie tych, które przekazali oni osobiście.

Prowadzenie dokumentacji medycznej

Teleporada jest równoznaczna z tradycyjną konsultacją medyczną. W związku z tym należy ją traktować tak samo również pod względem prowadzenia dokumentacji medycznej. Świadczenie telemedyczne powinno być udokumentowane. Obecnie nie ma jednak obowiązku nagrywania ani archiwizacji. Należy jednak sporządzić opis medyczny i notatkę, w której wskazana będzie forma udzielenia konsultacji, narzędzie, za pomocą którego się odbyła oraz czas jej trwania.

Pani doktor podczas telekonsultacji.

Procedury pracy zdalnej w placówce medycznej

Praca zdalna lekarzy i całej placówki medycznej powinna być zorganizowana w sposób przemyślany. Przede wszystkim należy zabezpieczyć obieg dokumentów. Pracownicy – nie tylko lekarze i pielęgniarki, ale też rejestratorzy medyczni mają styczność z danymi, które wymagają szczególnej ochrony.
Podczas pracy zdalnej placówka medyczna może borykać się z wieloma zagrożeniami. Bywa, że wynikają one z pracy na niezabezpieczonym sprzęcie lub sieci Wi-Fi, przesyłania informacji i dokumentacji medycznej kanałami, które nie spełniają określonych norm bezpieczeństw, a także nieprzestrzegania zasad poufności przez personel. Określenie procedur pracy zdalnej ma na celu zmniejszenie ryzyka tego typu zachowań.

Wybór sprzętu oraz narzędzi

Ustalony system powinien regulować to, za pośrednictwem jakich narzędzi będzie odbywała się praca. Dobrze, by był to sprzęt oraz oprogramowanie służbowe. Bezpłatne komunikatory i aplikacje pochodzące z nieznanych źródeł mogą być nie tylko zawodne, ale również niebezpieczne. Nie mając informacji na temat ich wiarygodności, sami nie możemy zagwarantować bezpieczeństwa naszych usług.
Warto rozważyć w tym zakresie rozwiązanie kompleksowe, takie jak system telemedyczny. Wybierając narzędzia dedykowane do użytku w placówkach medycznych, można być spokojnym o zgodność z wymaganiami.
Procedury pracy zdalnej powinny też uwzględniać kwestie przesyłania danych. Dobrze, by znalazły się w nich nawet tak szczegółowe informacje, jak np. sposób wysyłki i szyfrowania dokumentacji medycznej, a także sposoby zabezpieczania haseł.

Ustalenie procedur zachowania

Drugą ważną kwestią jest ustalenie, w jaki sposób reagować na określone zachowania pacjentów, a także w sytuacjach nadzwyczajnych.
Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na rzeczywistość przychodni. W wielu przypadkach równie wiele nowych tematów dostarczyła wprowadzana pospiesznie praca zdalna. Dlatego też bardzo ważne jest zadbanie o właściwą postawę personelu i merytoryczne przygotowanie go do pracy w nowych warunkach.
Takie przygotowanie jest szczególnie istotne w kontekście rejestratorów medycznych. To oni stanowią pierwszą linię w kontaktach z pacjentami – są więc odpowiedzialni nie tylko za wizerunek, ale również właściwy przepływ informacji w placówce.

Szkolenia dla podwyższenia jakości pracy zdalnej

Jeśli nie mamy wystarczającej wiedzy, by udzielić takich wskazówek samodzielnie, warto rozważyć szkolenia dla personelu medycznego i rejestratorów. Na rynku dostępne są już takie, które uwzględniają współczesne zagadnienia związane z pracą zdalną, zgodnością działań z RODO oraz postępowaniem z „trudnym” pacjentem.

Właściwe przygotowanie pracowników może mieć znaczący wpływ na odbiór placówki przez pacjentów. Ponadto pomoże zapobiec problemom takim jak wyciek dokumentów, czy niewłaściwe postępowanie w nietypowych sytuacjach.

Autor: Redakcja
|
Dodano: 16 czerwca 2020

Powiązane posty

Pani doktor witająca się się z pacjentem podczas telekonsultacji
Kategoria:

Komunikacja lekarza z pacjentem podczas telekonsultacji

Jak lekarz powinien rozpocząć telekonsultację z pacjentem? Jak powinna ona przebiegać? O czym w szczególności trzeba przypominać pacjentom w trakcie telekonsultacji? W jaki sposób do nich mówić? Przedstawiamy garść praktycznych porad dotyczących komunikacji lekarza z pacjentem w czasie telekonsultacji!
Autor: Redakcja
|
2020-07-03
Palec wskazujący wirtualny dzwoniący telefon
Kategoria:

Co tracisz, nie mierząc konwersji telefonicznych w swojej placówce medycznej?

Nie jest tajemnicą, że liczba odebranych połączeń przychodzących przekłada się na liczbę umówionych wizyt w placówce. W praktyce zwiększenie poziomu odbieralności nie zawsze jednak jest proste. Jak więc się do tego zabrać? Czym jest współczynnik konwersji telefonicznej i jak go analizować?
Autor: Redakcja
|
2020-07-03
Contact
Wypróbuj Medidesk
Bezpłatnie przez 14 dni!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

close
Potrzebujesz więcej informacji?
Oddzwonimy do Ciebie.


* pola wymagane

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

Zostaw numer,
oddzwonimy!
Zapytaj o wycenę







Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

* pola wymagane