Widok listy

Schemat wymiany i repozytorium EDM – jak to działa

elektroniczna dokumentacja medyczna

Wymóg obsługi elektronicznej dokumentacji medycznej przysparza wątpliwości kierownikom i innym pracownikom placówek. Pojawiły się nowe pojęcia takie jak repozytorium oraz schemat wymiany EDM. Co to właściwie znaczy? Na czym polega wymiana EDM i kto bierze w niej udział? Jakie obowiązki mają w tym zakresie gabinety medyczne? Odpowiedzi w artykule.

Schemat wymiany EDM – o co chodzi?

Zgodnie z zapowiedzią Naczelnej Rady Lekarskiej, jeszcze w tym roku czeka nas rozpoczęcie wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej. Jest to zdarzenie, do którego będzie dochodziło za pośrednictwem systemu gabinetowego używanego w placówce oraz platformy P1. Innymi słowy: chodzi o ciąg czynności, z którymi będzie musiało uporać się nasze oprogramowanie, by wykonać zadanie, jakim jest wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej. Nie należy ono do najłatwiejszych. Warto zauważyć, że dane w niej zawarte należą do szczególnie chronionych. W związku z tym program gabinetowy będzie musiał spełniać szereg wymagań, by móc uzyskać dostęp. Obowiązkiem placówki będzie wybór oprogramowania, które odpowiada tym oczekiwaniom.

[reklama id=”8674″]

Wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej – na czym polega?

Do wymiany EDM będzie dochodziło po to, by pacjent mógł skorzystać z prawa do dostępu do swojej dokumentacji medycznej poza przychodnią, w której została ona wytworzona. Do takiej sytuacji może dochodzić np. w trakcie wizyty u specjalisty. Proces ten będzie odbywał się w przestrzeni wirtualnej, a jego wykonawcą będzie oprogramowanie gabinetowe placówki. W praktyce uczestnikami wymiany EDM są natomiast:

  • pacjent,
  • placówka medyczna wysyłająca żądanie o dostęp,
  • System Informacji Medycznej
  • oraz Repozytorium placówki, w którym ta dokumentacja jest przechowywana.

Schemat wymiany EDM można przedstawić w następujących krokach:
Krok 1. Placówka, w której odbywa się wizyta, zażąda dostępu do repozytorium, w którym znajduje się dokumentacja. W tym celu zostanie wygenerowana wirtualna informacja do Systemu Informacji Medycznej.
Krok 2. System wyśle prośbę o autoryzację do pacjenta, którego dotyczy rzeczona dokumentacja. Forma tego zabezpieczenia nie jest na ten moment jeszcze szczegółowo określona.
Krok 3. Po udzieleniu zgody, żądająca placówka uzyska z SIM elektroniczną przepustkę potwierdzającą autoryzację pacjenta oraz zawierającą dokładną informację o miejscu, w którym dokumentacja jest przechowywana.
Krok 4. Z taką informacją możliwe będzie odszukanie w przestrzeni internetowej interesujących nas dokumentów. Program gabinetowy uzyska dostęp i znajdzie odpowiednie pliki, a następnie przekaże je wglądu w placówce, która wysłała żądanie.

elektroniczna dokumentacja medyczna

Repozytorium EDM – co to jest?

W związku z powyższym powstaje pytanie, czym jest repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej. Jak wskazuje nazwa, będzie to miejsce deponowania dokumentów – w tym wypadku elektronicznej dokumentacji medycznej. Co ważne, taka przestrzeń musi być uporządkowana i przystosowana do udostępniania plików na żądanie. Musi też mieć stosowne zabezpieczenia, które zapewnią ochronę przed dostaniem się danych pacjentów w ręce nieuprawnionych osób.
Repozytorium EDM może być zorganizowane:

  • na dysku komputera lub serwera należącego do gabinetu medycznego,
  • w chmurze programu gabinetowego,
  • w chmurze dedykowanej usługi repozytorium EDM,
  • na jednej z platform regionalnych gromadzących dane EDM.

Kto powinien organizować repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej?

Do posiadania repozytorium EDM będą zobligowane gabinety medyczne wytwarzające dokumenty elektronicznej dokumentacji medycznej. Forma jego organizacji będzie dowolna w zakresie wyżej wymienionych możliwości. Bardzo ważna jest tu jednak kwestia zabezpieczeń. Rozwiązanie, na które się zdecydujemy, będzie musiało spełniać w określone wymagania. Co więcej, repozytorium powinno być aktywne 24 godziny na dobę. Jego funkcją jest stałe zapewnianie dostępu do dokumentacji medycznej. W przypadku własnego zaplecza technicznego oznacza to stale włączony sprzęt podłączony do sieci. Gabinety, które nie mają takiej infrastruktury, mogą skorzystać z usług komercyjnych lub publicznych. Zgodnie z zapowiedzią Naczelnej Izby Lekarskiej, każda placówka powinna mieć zagwarantowaną możliwość deponowania dokumentacji na jednej z platform regionalnych.

 

Źródła:

https://nil.org.pl/dla-lekarzy/edm/5056-co-to-jest-repozytorium-edm-i-kto-powinien-je-organizowac

BĄDŹ W KONTAKCIE

Masz pytania?
Skontaktuj się!

Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!

Umów się na rozmowęGroup 6 Copy 2

WEBINARY MEDIDESK

Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?

Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?

  • Skutecznie rozwijaj swoją placówkę
  • Poznaj aktualne trendy obsługi klienta
  • Buduj dobre relacje z pacjentami
  • Wdrażaj procedury, które zwiększą Twoją sprzedaż
Zapisz się