Widok listy

Pozyskuj pacjentów niewielkim kosztem! Skuteczna strona internetowa placówki medycznej

Strona internetowa to świetny kanał sprzedaży usług. Mając jasno sprecyzowane cele, jesteśmy w stanie przekształcić nasze miejsce w sieci w doskonałe narzędzie, które przysłuży się placówce i jej pacjentom. Jak to zrobić? O czym należy pamiętać, projektując stronę internetową nowoczesnej placówki medycznej? Przeczytaj!

Strona internetowa nowoczesnej placówki medycznej – od czego zacząć?

Przede wszystkim od ustalenia głównego celu strony internetowej. Czy ma pełnić wyłącznie funkcję wizytówki? A może z jej pomocą chcemy sprzedawać? Określenie celu to punkt wyjściowy do planowania poszczególnych elementów strony. Od tego będą zależały nasze późniejsze potrzeby, a także koszty poniesione na start i te, które będziemy ponosić w przyszłości. Pierwsza decyzja dotyczy wyboru platformy, w ramach której powstanie strona. Możemy skorzystać z popularnych systemów do zarządzania treścią lub zdecydować się na CMS skonstruowany indywidualnie. Pierwsze rozwiązania gwarantują dużą swobodę w zarządzaniu stroną internetową, natomiast drugie – umożliwiają znacznie większą dowolność i możliwość wprowadzania niestandardowych rozwiązań. Warto jednak w miarę możliwości określić je już na początku projektowania strony internetowej. Należy pamiętać, że proste rozwiązania zazwyczaj sprawdzają się na początku, jednak mogą być poważnym ograniczeniem dla rozwoju platformy w przyszłości.

Niezbędne elementy skutecznej strony internetowej w branży medycznej

Istnieją elementy strony, które doskonale sprawdzą się w przypadku niemal każdej strony placówki medycznej. Będą to przede wszystkim wszystkie informacje i rozwiązania umożliwiające i przyspieszające kontakt z przychodnią. Cenne będą również elementy wzbudzające zaufanie. By zwiększyć skuteczność strony internetowej, warto na niej umieścić:

  • dane do szybkiego kontaktu – przede wszystkim numer telefonu umożliwiający natychmiastowe wykonanie połączenia,
  • adres e-mail lub formularz kontaktowy,
  • adres placówki wraz z mapką dojazdu,
  • widget czatu online,
  • informacje o ofercie i cenach,
  • podstrony poświęcone usługom bądź specjalizacjom,
  • wszelkiego rodzaju certyfikaty, wyróżnienia, tytuły naukowe, czy dyplomy,
  • podstrony dedykowane poszczególnym specjalistom współpracującym z placówką,
  • odnośniki do mediów społecznościowych,
  • sekcje z opiniami pacjentów,
  • kalendarz do umawiania wizyt online.

Nowoczesna strona www – innowacyjność czy klasyka?

Zasięgając porad o tworzeniu strony internetowej w 2022 r., z pewnością dowiemy się, że witryna powinna być nowoczesna. Co to jednak dokładnie oznacza? Wbrew pozorom – nie zawsze innowacyjność i nieszablonowy design. Strona placówki medycznej powinna być zaprojektowana z myślą o pacjentach – ich potrzebach i przyzwyczajeniach. Kluczowa jest zatem funkcjonalność. Najnowsze trendy UX i UI stawiają na intuicyjność i łatwość w obsłudze. Dlatego w podstawowych kwestiach (np. rozmieszczenie elementów menu, wyszukiwarki, kluczowych informacji) warto postawić na klasyczne i przewidywalne rozwiązania. Nie oznacza to jednak, że musimy rezygnować z eleganckiego i współczesnego layoutu. Warto czerpać z trendów w designie www. Te zresztą wspierają dążenie do przejrzystości i czytelności. Wybierając podwykonawców, warto stawiać na tych, którzy w swojej pracy kierują się dobrymi praktykami projektowania i są na bieżąco z aktualnymi nowinkami technologicznymi i estetycznymi.

O czym jeszcze warto pamiętać, projektując stronę internetową?

Nowoczesna strona internetowa placówki medyczna to taka, którą z powodzeniem możemy wyświetlić na każdym urządzeniu. Skupiając się na layoucie strony w wersji podstawowej, często zapominamy o wersji mobilnej (czyli tej przystosowanej do przeglądania na smartfonach i tabletach). Tymczasem, jak pokazują statystyki wielu placówek medycznych, użytkowników urządzeń mobilnych systematycznie przybywa. Bywa, że pacjentów logujących się z telefonów jest znacznie więcej niż tych, odwiedzających stronę z poziomu ekranu komputera. Mając to na uwadze, powinniśmy szczególnie zadbać o responsywność naszej witryny. Strona powinna dopasowywać się do rozdzielczości różnych urządzeń, a przy tym pozostawać czytelna, użyteczna i estetyczna. Warto poświęcić czas na testowanie strony w różnych wersjach. Pamiętajmy, że dla wielu naszych potencjalnych pacjentów strona wyświetlona na smartfonie może być jedynym miejscem obcowania z naszą placówką.

Funkcjonalność – jak zaprezentować usługi i specjalizacje lekarskie?

Opis usług i specjalizacji może stanowić serce witryny. Dobrze zaprezentowana oferta ma przede wszystkim zachęcić do korzystania z usług – ale na tym nie kończy się jej rola. Wyczerpujący i dobrze skonstruowany opis nakłoni użytkownika do dłuższego pozostania na stronie, a także przeklikiwania poszczególnych zakładek. To bardzo korzystne zachowania z punktu widzenia marketingu i pozycjonowania strony internetowej. W tekście warto umieścić przyciski oraz linki odsyłające do stron lekarzy lub wybranych zagadnień – o ile poświęciliśmy im osobną podstronę. W ten sposób możemy przysłowiowo upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Skorzysta na tym zarówno intuicyjność nawigacji w serwisie, jak i techniczne aspekty optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek.

Treść na stronie a jej optymalizacja

Mówiąc o optymalizacji, nie możemy zapominać o treści zawierającej frazy kluczowe. Im więcej wartościowego, merytorycznego i odpowiednio skonstruowanego tekstu jesteśmy w stanie zamieścić, tym większa szansa na dotarcie do użytkowników wyszukiwarek internetowych. W nowoczesnej placówce medycznej doskonale mogą sprawdzić się artykuły branżowe, poradniki, a także opisy, wyjaśnienia i zalecenia dotyczące leczenia, przygotowania się i rekonwalescencji. Pamiętajmy jednak, że zarówno frazy, jak i tematy, na które zamierzamy pisać, nie powinny być przypadkowe. W określaniu i planowaniu kluczowych wyrażeń mogą nam pomóc popularne narzędzia branżowe, m.in. Keywords Planner, Surfer SEO, Ahrefs, czy Answer the Public. Kolejna niezwykle ważna kwestia to wiarygodność i autentyczność. Teksty zamieszczone na stronie placówki medycznej zawsze powinny być potwierdzone faktami, niewprowadzające w błąd, a także zgodne z dobrymi praktykami medycznymi.

Struktura treści a SEO

Warto przyjrzeć się też technicznej stronie treści zamieszczanych na stronie. Każdy artykuł, opis, czy inny tekst ciągły powinien być unikalny – to znaczy niepublikowany wcześniej w internecie. Zdublowany tekst może być potraktowany przez wyszukiwarki jako plagiat. To negatywnie wpłynie na ogólną ocenę strony. Treści powinny być również poprawne pod względem ortografii, gramatyki oraz stylistyki. W 2022 r. algorytmy punktują wysokiej jakości treści, pisane w sposób naturalny i przystępny dla czytelnika. Eksperci nie rekomendują popularnych jeszcze kilka lat temu tekstów o słabej merytoryce, przesyconych linkami i słowami kluczowymi. Artykuły o nienaturalnie dużym natężeniu takich fraz, o topornej konstrukcji i sztywnej strukturze, są na ogół oceniane coraz słabiej. Dobrze natomiast umieszczać słowa kluczowe w nagłówkach (H1, H2, H3 itd.). Frazy, na które chcemy pozycjonować dane podstrony, warto również umiejscowić w nazwach obrazków oraz ich opisach.

Częste błędy na stronach internetowych placówek

Zbyt mało lub zbyt wiele informacji, problemy z czytelnością lub nawigacją, czy nieintuicyjne menu – to tylko jedne z wielu popularnych błędów, które możemy popełnić, projektując stronę www dla naszej przychodni czy gabinetu lekarskiego. Jak się ich wystrzegać? Warto podkreślić to raz jeszcze – najważniejsza jest użyteczność. Strona internetowa powinna służyć pacjentom i umożliwiać im dotarcie do wszystkich, niezbędnych informacji – niezależnie od tego, czy przeglądają ją na komputerze, tablecie czy smartfonie. Należy więc zwrócić uwagę, czy jest ona responsywna – estetyczna i funkcjonalna w każdej rozdzielczości. Pamiętajmy też o user experience. Szybkość ładowania się strony, intuicyjność nawigacji oraz czytelność poszczególnych jej elementów – te wszystkie kwestie decydują o tym, czy potencjalny pacjent zostanie na naszej stronie, czy zamknie ją, zanim podejmie decyzję o skorzystaniu z usługi. Zadbajmy też o widoczność i aktualność danych kontaktowych. Bez nich nawet najlepiej zaprojektowana strona internetowa będzie nieskuteczna pod względem umawiania wizyt.