Widok listy

Stres w pracy rejestratorki medycznej – jak z nim walczyć

Metody relaksacyjne

Na początek warto uświadomić sobie, że stres w pewnych dawkach nie jest niczym złym – podnosi on poziom adrenaliny, dodaje energii do działania i motywuje do szukania nowych rozwiązań. Gorzej jeśli stres w pracy towarzyszy nam codziennie i jest tak silny, że nie motywuje, ale paraliżuje. Oprócz negatywnych emocji mogą pojawiać się również objawy typowo fizyczne: kołatanie serca, zawroty głowy, osłabienie.

Rejestratorki medyczne w swojej codziennej pracy są bardzo często narażone na stres. Jego przyczyn może być mnóstwo – warto więc znać sposoby, które pomogą go zwalczyć.

Po pierwsze – ergonomia pracy

Kluczem do dobrego samopoczucia w pracy, zarówno fizycznego, jak i psychicznego, są jej dobre warunki. W wielu aspektach musi o to zadbać pracodawca, ale również same rejestratorki mogą zatroszczyć się o codzienny komfort. Ponieważ ich praca w większości odbywa się w pozycji siedzącej przy komputerze, warto zadbać np. o odpowiednią odległość monitora od oczu (około 50-70 centymetrów), dobre oświetlenie oraz prawidłową pozycję ciała podczas siedzenia. Należy pamiętać o regularnych przerwach w pracy – po godzinie pracy przy komputerze, jeśli jest taka możliwość, warto odejść od monitora, podejść do okna, popatrzeć na krajobraz, a najlepiej – na coś zielonego. Badania naukowe dowiodły, że wpatrywanie się w zielony kolor pomaga oczom odpocząć.

Jeśli chodzi o organizację stanowiska pracy, ważne jest wygodne krzesło – najlepiej z regulowaną wysokością siedziska i oparcia, a także szerokie biurko – tak, aby podczas wykonywania codziennych obowiązków nie trzeba było przyjmować nienaturalnej pozycji ciała. Klawiatura od komputera powinna być ustawiona tak, by podczas pisania na niej pracownik nie musiał wykonywać skrętów tułowia.

Ćwiczenia oddechowe w walce ze stresem

Jeżeli w ciągu dnia pracy w recepcji przydarzy się stresująca sytuacja, warto pozwolić emocjom opaść – pomogą w tym proste ćwiczenia oddechowe, które można z powodzeniem wykonać nawet siedząc na krzesełku. Należy pamiętać, że oddech to coś więcej niż czynność fizjologiczna. Oddychanie w odpowiedni sposób i we właściwym tempie pozwala m.in. oczyścić umysł z negatywnych emocji, uspokoić nerwy, odzyskać równowagę.

Przykład? Usiądź wygodnie na krześle, na chwilę zamknij oczy i wykonaj pełny, nawet lekko przedłużony wdech przez nos, pozwalając powietrzu dotrzeć do najdalszych zakamarków płuc. Po 2-3 sekundach powoli wypuszczaj powietrze przez usta, starając się jednocześnie rozluźnić napięte mięśnie. Powtórz taki oddech przynajmniej pięć razy. Jeśli możesz, posiedź przez chwilę w ciszy, uspokój się i dopiero wtedy wróć do pracy.

Zdrowo się odżywiaj!

Po stresującej sytuacji w pracy robisz sobie przerwę i idziesz zrobić kolejną kawę? To błąd! Kawa, pełna kofeiny, nie pozwoli ci się uspokoić – substancja ta przyspiesza wydzielanie kortyzolu, czyli hormonu odpowiedzialnego za stres. Prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego wspierają za to m.in. witaminy z grupy B (znajdują się w orzechach, pestkach dyni, fasoli, kaszy oraz rybach), flawonoidy (najwięcej jest ich w świeżych owocach i warzywach) oraz magnez (jego źródłem jest m.in. kakao, czekolada, banany oraz orzechy).

Wiedza to skarb!

Nie ma żadnych wątpliwości, że pracownik wyposażony w wiedzę jest pewniejszy siebie, lepiej radzi sobie w sytuacjach stresowych i trudniej wyprowadzić go z równowagi. Dlatego dobrym sposobem na zwiększanie efektywności pracy rejestracji medycznej jest inwestowanie w rozwój pracowników, czyli różnego rodzaju szkolenia. Mogą to być zarówno szkolenia z „twardej”, merytorycznej wiedzy, jak i umiejętności miękkich, dotyczących np. radzenia sobie z trudnymi pacjentami. Prowadzeniem tego typu warsztatów dla pracowników rejestracji zajmuje się nasz dział szkoleniowy Medidesk. Jeśli chcesz zorganizować szkolenie dla swojej załogi, wypełnij formularz, a nasi eksperci skontaktują się z Tobą. Zapraszamy!

Nadmiernego stresu w pracy rejestratorek medycznych nie wolno lekceważyć – zestresowany pracownik nie jest po prostu efektywny. Dlatego walka z nim powinna być wspólnym działaniem pracownika i pracodawcy.