Telemedycyna – jakich świadczeń medycznych można udzielać zdalnie?

Kobieta w ciąży podczas telekonsultacji z lekarzem

Telemedycyna – jakich świadczeń medycznych można udzielać zdalnie?

W stanie epidemicznym GIS rekomenduje teleporady. Jednak które świadczenia sprawdzą się w tej formie? Jak wygląda telemedycyna w praktyce? Dowiedz się, na czym polegają telekonsultacje medyczne i w przypadku których specjalizacji można je stosować. Jakich świadczeń medycznych można udzielać zdalnie?

Dlaczego placówki medyczne wdrażają telekonsultacje?

Telemedycyna cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno wśród placówek medycznych, jak i samych pacjentów. Taką sytuację eksperci obserwują już od kilku lat. Jednak prawdziwy boom branża ta przeżywa w związku z panującą obecnie pandemią COVID-19 i wprowadzonymi zakazami. Główny Inspektor Sanitarny zaleca, by na czas zagrożenia telekonsultacja stała się podstawą udzielania świadczenia lekarskiego.

Telefon do lekarza – czy to się sprawdza? Rozmowa telefoniczna z lekarzem w wielu przypadkach z powodzeniem może zastąpić fizyczną wizytę. Problemem okazują się jednak często kwestie techniczne. Aby utrzymać wysoki standard udzielanych świadczeń, wiele przychodni, gabinetów i klinik zaczyna korzystać z kompleksowych narzędzi dedykowanych podmiotom medycznym.

Jakie problemy placówek medycznych rozwiązuje telemedycyna?

Dzisiaj wszyscy mierzymy się z niepewnością. Ciężko określić, kiedy możliwe będzie ponowne udzielanie świadczeń medycznych w dotychczasowej formie. Obecnie zdrowotnym tematem numer jeden jest koronawirus. Mimo to wiele osób w dalszym ciągu zmaga się również z innymi schorzeniami. Ponadto nie przestaje przybywać osób, u których niezdiagnozowane dolegliwości dopiero zaczynają się objawiać.

Oznacza to, że wielu pacjentów wciąż, tak samo, jak przed pandemią, potrzebuje i będzie potrzebować dostępu do świadczeń lekarzy rodzinnych i specjalistów. Placówki medyczne muszą poradzić sobie też z problemem wystawiania recept, zwolnień i skierowań, a także ocenianiem skuteczności prowadzonego leczenia. We wszystkich tych obszarach zastosowanie znajdą rozwiązania oferowane przez telemedycynę. Ale jakich świadczeń medycznych można udzielać zdalnie?

Rodzaje świadczeń telemedycznych

Jakich świadczeń medycznych można udzielać zdalnie? Dzięki narzędziom technologicznym pacjenci mogą konsultować się z lekarzami na kilka sposobów. Do najczęściej praktykowanych należą:

  • rozmowy telefoniczne,
  • videorozmowy,
  • chat online.

Które ze świadczeń będzie najlepsze? Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wdrożenie wszystkich wyżej wymienionych struktur jednocześnie. Każdy z kanałów komunikacyjnych sprawdzi się w przypadku innego rodzaju usługi.

Kiedy sięgać po jaką metodę? Rozmowa telefoniczna będzie najlepsza w ramach pierwszego kontaktu i w sytuacjach nagłych, bądź doraźnych. Videorozmowa sprawdzi się natomiast w sytuacji, gdy wizyta jest planowana z większym wyprzedzeniem i gdy lekarz oprócz wywiadu musi też przeprowadzić oględziny. Z kolei chat online stanowi praktyczne uzupełnienie – przyda się, np. gdy trzeba wystawić receptę, przedłużyć zwolnienie bądź dopytać, gdy pacjent ma wątpliwości.

Telekonsultacje medyczne internisty

Jakich świadczeń medycznych można udzielać zdalnie? Podstawową formą świadczeń realizowanych w ramach telemedycyny jest konsultacja lekarza rodzinnego. Tak, jak w przypadku zwykłej wizyty, jest on zazwyczaj tym, do którego pacjent zwraca się w nagłych przypadkach lub gdy nie wie, jaki jest problem. W związku z tym powinna istnieć możliwość umówienia się zarówno na konkretny dzień i godzinę, jak i doraźnie, z krótkim terminem oczekiwania.

W momencie, gdy liczy się czas, pacjent może szybko uzyskać cenną poradę telefoniczną bądź zadać pytanie na czacie, bez rejestracji, oczekiwania w kolejce i konieczności udania się do placówki. Dzięki temu żadna ze stron nie jest narażona na kontakt, a większość problemów można rozwiązać już na pierwszej e-wizycie bądź skierować taką osobę do specjalisty.

W niektórych przypadkach nawet krótka wymiana wiadomości może rozwiać wątpliwości pacjenta i zaoszczędzić czas poświęcony na dojazd i wizytę. Lekarz z kolei może w ten sposób poświęcić więcej uwagi tym, którzy potrzebują jej pilniej.

Teledermatologia

Diagnostyka i leczenie zmian skórnych wymagają również warstwy wizualnej. Do oceny stanu pacjenta potrzebne będzie wysokiej jakości połączenie video bądź zdjęcia. Dla pełniejszego obrazu warto to połączyć.

Niektóre platformy telemedyczne umożliwiają przesłanie plików jeszcze przed wizytą. Wówczas lekarz ma szansę wstępnie przeanalizować dany przypadek. W ten sposób będzie on lepiej przygotowany do videorozmowy (np. w kwestii sposobów weryfikacji diagnozy).

Terapia psychiatry, psychoterapeuty i psychologa online

Obecna sytuacja jest trudna dla wszystkich – nie każdy jest w stanie poradzić sobie z nią samodzielnie. Zdrowie psychiczne, choć często bagatelizowane, jest równie ważne, jak sprawność fizyczna. W obliczu zagrożenia i zmian w sposobie życia wsparcie psychologów, psychoterapeutów i psychiatrów może być jeszcze bardziej potrzebne niż dotychczas.

Praktycy muszą również pamiętać o swoich pacjentach pod stałą opieką. Stan wielu z nich wymaga regularnych spotkań i konsultacji – również w kwestii terapii lekowej. Videokonsultacja bądź rozmowa telefoniczna to jedne z metod stosowanych przez część praktyków już wcześniej. Teraz będą one musiały tymczasowo zastąpić bezpośrednie spotkanie.

Telerehabilitacja

Jakich świadczeń medycznych można udzielać zdalnie? Kolejnym rodzajem świadczeń medycznych, które dobrze sprawdza się online, jest rehabilitacja bądź konsultacja fizjoterapeuty, czy nawet ortopedy. W przypadku tych specjalizacji wiele schorzeń można rozpoznać wzrokowo lub za pomocą samobadania wykonanego pod okiem specjalisty.

Co więcej, ćwiczenia i zalecenia wykonywane pod nadzorem działają na pacjentów motywująco. Ponadto minimalizują ryzyko kontuzji, które mogłyby powstać w efekcie samodzielnych ćwiczeń. W tym przypadku również dobrze sprawdzi się videorozmowa połączona z możliwością przesłania zdjęć.

Ginekologia online

Świadczenia ginekologa lub położnej realizowane przez internet to przede wszystkim usługa skierowana do kobiet spodziewających się dziecka. Okres ciąży to czas wyjątkowy – również pod względem wątpliwości i potrzeb medycznych. W obliczu pandemii i wyjątkowych środków ostrożności potrzebne są rozwiązania umożliwiające stałą opiekę i konsultację lekarza prowadzącego – np. w postaci videorozmów lub teleporady.

Specjaliści nie mogą zapomnieć również o pacjentkach na stałe przyjmujących leki bądź tych oczekujących na wyniki badań. W przypadku e-konsultacji lub wystawiania e-recept sprawdzi się usługa chatu online.

Dietetyk online

Nie tylko palące potrzeby medyczne, ale również te, dotyczące zdrowego stylu życia. Obecnie pacjenci coraz częściej sięgają po opiekę okołomedyczną, taką jak usługi e-dietetyka.

W porównaniu do innych przedstawicieli usług medycznych dietetyk jest w zasadzie w stanie przeprowadzić większość swoich działań online. Co więcej, w sytuacji epidemicznej, kiedy zwiększa się świadomość zdrowotna, zapotrzebowanie na konsultacje w tym zakresie najprawdopodobniej wciąż będzie duże.

Inne potrzeby medyczne

Wyżej przedstawione przypadki to tylko jedne z najczęściej stosowanych świadczeń online. W praktyce telemedycynę, w różnym stopniu może stosować niemal każdy ze specjalistów medycznych. Wśród innych popularnych świadczeń telekonsultacji często spotyka się porady:

  • kardiologów,
  • pulmonologów,
  • alergologów,
  • neurologów,
  • pediatrów,
  • pielęgniarek,
  • diagnostów laboratoryjnych,
  • farmaceutów.

Jakich świadczeń medycznych można udzielać zdalnie? Konsultacje telefoniczne i internetowe nie są oczywiście w stanie zastąpić każdej wizyty i badania, niemniej jednak stanowią bezpieczną i praktyczną alternatywę w obliczu potrzeb pacjentów podczas pandemii.

Co na temat telemedycyny mówi polskie prawo?

Świadczenia medyczne online mają niewątpliwie wiele zalet. W jakim jednak stopniu mogą być przeprowadzane w świetle prawa?

31 października 2019 r. minister zdrowia wydał rozporządzenie, które zmieniło dotychczasowe regulacje w kwestii świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. W ten sposób udzielanie świadczeń medycznych na odległość zostało uregulowane prawnie.

Zgodnie z obecnym brzmieniem rozporządzenia jest to możliwe za pośrednictwem systemów teleinformatycznych bądź też innych systemów łączności. Kiedy nowe regulacje wchodziły w życie, taka forma realizacji usług medycznych była jednak dodatkową opcją. Obecnie natomiast, w obliczu pandemii, teleporady lekarskie stały się rozwiązaniem rekomendowanym przez organy państwowe. Warto zatem wdrożyć je już dziś – by sprostać bieżącym oczekiwaniom pacjentów.

Autor: Redakcja
|
Dodano: 19 maja 2020

Powiązane posty

Ręce podczas pracy na laptopie, dookoła ikony mediów społecznościowych.

Działania marketingowe placówek medycznych w okresie epidemii – nowe tematy webinarów!

W wyniku epidemii koronawirusa funkcjonowanie wielu placówek medycznych, poradni specjalistycznych, szpitali czy zakładów rehabilitacyjnych zostało mocno ograniczone. Część świadczonych usług została całkowicie wstrzymana, a wiele było realizowanych wyłącznie w formie telekonsultacji.
Autor: Redakcja
|
2020-06-01
Starsza kobieta podczas telekonsultacji.

Jak zachęcić seniorów do korzystania z telekonsultacji?

Obecnie coraz więcej przychodni udostępnia możliwość odbycia wizyty u lekarza w formie telekonsultacji lub videorozmowy. Taka usługa jest pomyślana również z myślą o osobach starszych. Te jednak czasem mają opory przed umówieniem się na taką wizytę. Dlaczego tak się dzieje? Jak zachęcić seniorów do skorzystania z takiej telekonsutacji?
Autor: Redakcja
|
2020-05-28
Contact
Wypróbuj Medidesk
Bezpłatnie przez 14 dni!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

close
Potrzebujesz więcej informacji?
Oddzwonimy do Ciebie.


* pola wymagane

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

Zostaw numer,
oddzwonimy!
Zapytaj o wycenę







Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

* pola wymagane