Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach promocja placówki medycznej odbywa się za pomocą różnorodnych kanałów marketingowych, w tym – w znacznej części – online. Tym samym manager podmiotu leczniczego lub osoba odpowiedzialna za działania marketingowe chcąc, nie chcąc, musi zwrócić uwagę na rosnącą popularność mediów społecznościowych, takich jak Instagram czy TikTok. Jak jednak zabrać się do tego we właściwy sposób? Co powinniśmy wiedzieć o charakterystyce tych serwisów? Odpowiedzi na te pytania podczas naszego webinaru udzielała Dominika Rabczuk z agencji marketingowej Marafiki.
Instagram i TikTok – krótka charakterystyka
Zanim zaczniemy publikować na Instagramie lub TikToku, warto zrozumieć, czym cechują się te dwa serwisy, a także jakie są parametry publikowanych na nich treści.
Instagram to medium społecznościowe, za pośrednictwem którego możliwe jest publikowanie zdjęć i grafik, a także krótkich materiałów wideo.
Publikowane przez nas w serwisie Instagram grafiki powinny mieć najlepiej rozdzielczość 1080 x 1350 pikseli dla portretu, 1080 x 1080 pikseli dla standardowego, kwadratowego zdjęcia lub grafiki w poście, bądź też 1080 x 566 piksel iw przypadku szerokiej grafiki. Jeśli chodzi o wideo, sugerowana rozdzielczość to 1080 x 1920 pikseli, a maksymalny rozmiar pliku to 4 GB. Co jednak niezwykle ważne – maksymalna długość filmu to 3 minuty (w przypadku publikacji w IGTV), a rekomendowana długość filmu – 30 sekund.
Nie bez znaczenia w serwisie Instagram są hashtagi, czyli konkretne frazy czy słowa kluczowe, związane z publikowaną przez nas treścią. Maksymalnie post na Instagramie może zawierać 30 hashtagów. Sugeruje się, by dodawać je bezpośrednio w treści posta, ponieważ umieszczenie ich w komentarzu do naszego wpisu generuje zasięgi gorsze o od 3% do nawet 5%. Tym, co jeszcze wyróżnia Instagram, jest bogata biblioteka efektów i dźwięków, a także interaktywne widżety w Instagram Stories, takie jak możliwość dodawania linku, ankiety, quizu, odliczania do określonej chwili (np. dnia otwartego w naszym gabinecie).
TikTok
W przypadku TikToka mamy do czynienia z nieco nowszym medium społecznościowym, które z kolei nastawione jest wyłącznie na krótkie filmy, przyciągające uwagę odbiorców. Publikowane przez nas filmy powinny mieć proporcje 9:16, by wypełniały cały ekran telefonu, znaczenie ma także długość zamieszczanych produkcji. Choć maksymalna długość filmu wynosi 3 minuty, rekomendowane jest publikowanie filmików o długości około 15 sekund. Powód jest prosty – wynika to z podejścia i przyzwyczajenia odbiorców do krótkich komunikatów.
Choć do niedawna opis filmu na TikToku mógł wynosić zaledwie 300 znaków, od września 2022 wraz z aktualizacją jego objętość wzrosła do 2200 znaków. Podobnie, jak na Instagramie, możliwe jest dodanie hashtagów pod treścią, jednak zwyczajowo powinno ich być od 6 do 8. Także TikTok oferuje bogatą bibliotekę efektów i dźwięków, co z pewnością ułatwia tworzenie nowych treści.
Zalety posiadania profilu na Instagramie i TikToku
Co istotne z naszej perspektywy, zarówno Instagram, jak i TikTok stanowią doskonałe miejsca do promocji placówki medycznej przed szeroką publicznością, a obecność w tych serwisach społecznościowych niesie ze sobą wiele korzyści:
- możliwość zaprezentowania się dużej publiczności – aż 27,2 mln Polaków aktywnie korzysta z social mediów, a ich ulubione serwisy to Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp i TikTok;
- duży „czas antenowy” – nasi rodacy spędzają miesięcznie prawie 20 godzin na Facebooku, prawie 19 godz. na WhatsAppie, ponad 11 godz. na Instagramie i około 20 godz. na TikToku;
- budowanie świadomości marki i stwarzanie możliwość interakcji ze swoimi klientami – im częściej ludzie natykają się na naszą markę, tym większa szansa na zdobycie nowych klientów;
- dotarcie do klientów w łatwy oraz atrakcyjny sposób;
- wiele możliwości ciekawej prezentacji produktu lub usługi: zdjęcia, karuzele, publikacje tymczasowe (Stories lub Opowieści), dłuższe formy wideo (TikTok lub Reels, czyli tzw. rolki na Instagramie).
Instagram – najważniejsze punkty regulaminu
Przymierzając się do działania marketingowego na Instagramie, warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych wniosków, wysuwających się z lektury regulaminu tego serwisu społecznościowego:
- Udostępniaj tylko wykonane przez siebie zdjęcia i filmy, lub takie, które masz prawo udostępniać – przy prezentacji zabiegów, pokazywaniu efektów uzyskaj zgodę pacjenta/klienta. Warto zadbać o to, żeby zapewnić pacjentowi anonimowość – najpierw uzyskać zgodę, następnie zrobić zdjęcia, można także zaoferować zniżkę lub profity za zgodę na wykorzystanie zdjęć.
- Publikuj zdjęcia i filmy, które są odpowiednie dla wszystkich odbiorców – zadbaj o cenzurę drastycznych elementów czy nagości. Unikaj pokazywania miejsc intymnych, zakrwawionych lub mocno zranionych części ciała.
- Dbaj o wartościowe i autentyczne kontakty – duży profil wzbudza większe zaufanie, ale fałszywi (tzw. fake’owi) obserwujący nie są dobrym rozwiązaniem. Z tego powodu nie wykupujmy polubień, nie zdobywajmy obserwujących nielegalnymi sposobami, nie wysyłajmy masowo zaproszeń. Takie zabiegi mogą przynieść więcej szkody niż pożytku – możemy narazić się między innymi na blokadę konta. Lepiej mieć mniejsze grono zaufanych osób niż wielu nieistniejących lub podejrzanych obserwujących.
Cały regulamin Instagrama można przeczytać pod tym linkiem.
TikTok – najważniejsze punkty regulaminu
Także w przypadku TikToka warto zwrócić uwagę na to, czym warto kierować się podczas przygotowywania oraz publikowania treści w tym serwisie społecznościowym, by uniknąć złamania regulaminu lub narażenia się na inne konsekwencje. I tak:
- Bezpieczeństwo osób niepełnoletnich – pamiętaj o tym, że TikTok szczególnie dba o komfort nieletnich. Zwłaszcza, że to medium jest przede wszystkim odwiedzane właśnie przez młodych odbiorców. Filmy drastyczne, prezentujące nagość czy zachęcające do ryzykownych decyzji mogą być wyłączone w sekcji „Dla Ciebie”, czyli sekcji, która promuje nowo dodane filmy, nowych odbiorców.
- Niebezpieczne działania i wyzwania – przedstawiaj zabiegi i ich efekty w sposób profesjonalny i edukacyjny. Publikowane w serwisie materiały są oceniane pod względem wpływu na emocje odbiorcy, dlatego unikaj wywołania efektu WOW – autentyczność jest niezwykle istotna.
- Nielegalna działalność i towary objęte regulacjami – ostrożnie promuj preparaty i suplementy. Z wiadomych względów nielegalne jest promowanie alkoholu, narkotyków, leków, które nie są w obiegu i rzeczy przedstawionych w tajemniczy sposób.
Cały regulamin TikToka można przeczytać pod tym linkiem.
Znając już teorię związaną z funkcjonowaniem w obu serwisach społęcznościowych, można przejść o krok dalej – założyć konto na Instagramie i TikToku, a następnie przekonać się z drugiej części naszego poradnika, w jaki sposób można skutecznie – zarówno w sposób płatny, jak i bezpłatnie – pozyskiwać odbiorców oraz jakimi dobrymi praktykami się kierować podczas działań marketingowych w social mediach.
BĄDŹ W KONTAKCIE
Masz pytania?
Skontaktuj się!
Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!
WEBINARY MEDIDESK
Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?
Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?