Kategoria wpisu: Dla Managera
Manager placówki medycznej zazwyczaj odpowiada za organizację pracy kadry lekarskiej oraz rejestracji medycznej – efektywność, motywację do pracy, przygotowanie techniczne i przeszkolenie. Dodatkowo w jego gestii jest działalność wizerunkowa podmiotu ochrony zdrowia.
Musi on więc odpowiadać m.in. na następujące pytania:
Kwestia ta jest kluczowa dla jakości funkcjonowania placówki. Odpowiedni system medyczny to nie tylko określona organizacja pracy, ale też bezpieczeństwo zachowania poufności i przepływu danych. Dotyczy to większości rozwiązań technologicznych i teleinformatycznych. Dlatego ich wybór nie powinien być przypadkowy.
System wspierający pracę rejestracji medycznej, przestrzeń do przechowywania danych osobowych oraz danych medycznych, a także środki łączności: telefon, aplikacja do połączeń video i chat (używane np. podczas udzielania zdalnych świadczeń) – one wszystkie muszą być odpowiednio zabezpieczone.
Manager powinien szczegółowo przeanalizować potrzeby placówki, a także możliwości dostępnych rozwiązań. Od tego będzie zależał komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo przetwarzanych przez nich danych. Warto więc stawiać na rozwiązania sprawdzone i kompleksowe. Dobrym wyborem będą te, aktualizujące stosowne zabezpieczenia automatycznie online.
Do zadań managera należy również koordynowanie pracy i organizacja zespołu rejestracji medycznej. Czuwa on nad zapewnieniem pracownikom odpowiednich warunków (m.in. technicznych, takich jak oprogramowanie i system medyczny), stanem ich wiedzy oraz efektywnością.
Zarządzanie biznesem medycznym to jednak nie tylko planowanie i strategia, ale też praca z ludźmi i mierzenie się z problemami kadrowymi. Do wyzwań w tym zakresie należy m.in.:
Wiele placówek medycznych zmaga się z brakami kadrowymi personelu białego. Rekrutacja wykwalifikowanego lekarza to odpowiedzialne zadanie. Nie zawsze wystarcza ogłoszenie na portalu z ofertami pracy – czasem potrzebne są usługi agencji rekrutacyjnych. To jednak nie koniec. Wymagające może okazać się też utrzymanie kadry lekarskiej na wysokim poziomie.
Podobnie jak w przypadku pracowników rejestracji, również lekarze i pielęgniarki muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki – rozwiązania technologiczne, sprzęt specjalistyczny, środki ochrony osobistej, a także komfort pracy. Manager placówki medycznej powinien kontrolować każdą z tych sfer. Ważna jest również dbałość o motywację np. poprzez zapewnienie o możliwościach rozwoju zawodowego czy tworzenie przyjaznej atmosfery pracy.
Jak zostało powiedziane wyżej, manager czuwa również nad zewnętrznymi kwestiami zarządzania biznesem medycznym. Dotyczą one wizerunku i odbioru placówki przez pacjentów. Jego zadaniem jest więc nie tylko wpływanie na wysoką jakość ich obsługi, ale też szybka reakcja w sytuacjach nietypowych i konfliktowych.
Manager placówki medycznej musi radzić sobie m.in. ze zgłaszanymi reklamacjami. Jak to w życiu bywa – nie zawsze są one podstawne. Jego odpowiedzi powinny jednak być wyważone i stanowcze, oparte na rzeczowych argumentach. Trzeba pamiętać, że w takich sytuacjach manager reprezentuje placówkę nie tylko czynami, ale też swoją postawą.
Kolejnym wyzwaniem managera podmiotu ochrony zdrowia jest marketing. Promowanie placówki jest ściśle związane z dbałością o wysoką jakość usług i obsługi. Obejmuje jednak dużo szerszy zakres, m.in. pozyskiwanie nowych pacjentów, kształtowanie świadomości marki, organizacja akcji promocyjnych czy dbałość o wizerunek w kręgach branżowych.
Nawet jeśli placówka korzysta z usług profesjonalnej agencji marketingowej, manager nadal ma ważny udział w tych działaniach. Jego zadaniem jest dobór odpowiednich podwykonawców, negocjowanie stawek, nadzór nad realizacją działań, a także planowanie strategiczne. Co więcej, jest on zwykle odpowiedzialny za sprawną komunikację ze zleceniobiorcami i dostarczenie im niezbędnych materiałów.
Wiemy już, z czym mierzy się osoba zatrudniona na tym stanowisku. Ale jakie predyspozycje powinna mieć, by poradzić sobie z wyzwaniami zarządzania biznesem medycznym?
Manager placówki medycznej to zawód dla osób odpornych na stres oraz zdyscyplinowanych. Zarządzając kadrą, powinien on świecić przykładem dla swoich podwładnych. Ważne są również kompetencje interpersonalne. Osoba na tym stanowisku dba o relacje między pracownikami. Powinna również potrafić zjednać sobie sympatię pacjentów oraz partnerów biznesowych.
Co jeszcze powinien wiedzieć manager placówki medycznej? Jak rozwijać jego umiejętności? Na te i inne pytania odpowiadamy w webinarach oraz podczas szkoleń dla managerów i właścicieli podmiotów ochrony zdrowia.