Korzystać z zewnętrznej chmury, czy postawić na własną serwerownię? – To pytanie, na które odpowiedzi szuka niejeden menedżer placówki medycznej. Elektroniczna Dokumentacja Medyczna może być bowiem przechowywana na jeden z tych dwóch sposobów, a każdy z nich wiąże się z innymi wadami i zaletami. Nie sposób jednoznacznie stwierdzić, które rozwiązanie jest lepsze, dlatego podjęcie decyzji o sposobie przechowywania dokumentacji jest niełatwym wyborem. Przyjrzyjmy się bliżej obu rozwiązaniom.
Co to znaczy, że oprogramowanie jest w chmurze?
Oznacza to, że z oprogramowania do Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, które umiejscowione jest w chmurze, możemy korzystać z dowolnego miejsca na świecie. Jedynym czynnikiem, który nas w tym zakresie ogranicza, jest po prostu dostęp do Internetu. Nie oznacza to jednak, że wszystkie dane pacjentów zapisane są „w powietrzu” – trafiają w specjalne miejsce, przeznaczone wyłącznie do gromadzenia i przetwarzania danych medycznych na potrzeby podmiotów leczniczych.
Gdzie przechowywane są zatem dane pacjentów i oprogramowanie w przypadku chmury?
Cała Elektroniczna Dokumentacja Medyczna wraz z oprogramowaniem, pozwalającym z niej korzystać, musi być zapisana fizycznie na jakimś dysku – to nie ulega wątpliwości. W przypadku chmury mamy po prostu do czynienia z serwerownią, która staje się wyłącznie „magazynem” informacji na temat pacjentów, udostępniając informacje na ich temat upoważnionym osobom, które łączą się z serwerem w sposób zdalny. Cały proces opiera się o wiele procedur bezpieczeństwa, by zapobiec niepowołanemu dostępowi osób trzecich do informacji przechowywanych i przetwarzanych przez taki serwer.
Na czym polegają rozwiązania typu SaaS?
W przypadku EDM przechowywanej w chmurze niejednokrotnie natrafić można na takie określenia ,jak oprogramowanie typu SaaS. Skrót ten wywodzi się z angielskiego określenia „System as a Service”, czyli – innymi słowy – oprogramowanie jako usługa. Zwrotem tym określa się sposób udostępnienia oprogramowania w chmurze w taki sposób, że klient nie ma potrzeby instalowania programu na swoim komputerze lub urządzeniu mobilnym. Po stronie dostawcy leży obowiązek aktualizowania oprogramowania i udostępniania go za pośrednictwem sieci web, użytkownik po prostu korzysta z oprogramowania za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji na smartfony i tablety. Dokładnie w ten sposób funkcjonują rozwiązania chmurowe, obejmujące Elektroniczną Dokumentację Medyczną. Rozwiązanie to nie wymaga od placówki medycznej posiadania własnej infrastruktury serwerowej.
[reklama id=”8674″]
Jakie korzyści niesie ze sobą chmura w przypadku EDM?
Przede wszystkim menedżer placówki medycznej nie musi się martwić kosztem zakupu, utrzymania i serwisowania całej infrastruktury, ponieważ problem ten zostaje scedowany na dostawcę usługi. Odchodzą ponadto koszty związane z aktualizowaniem oprogramowania, czy też zatrudnianiem specjalistów od IT w celu obsługi serwerów, a także ich wymiana za kilka lub kilkanaście lat. Umożliwiamy także dostęp do dokumentacji medycznej w sposób zdalny, co ma znaczenie nie tylko w przypadku placówek, które posiadają kilka oddziałów, ale także w tych podmiotach leczniczych, które zatrudniają lekarzy pracujących poza siedzibą – doskonale sprawdzi się zatem między innymi w przypadku teleporady. Dodatkową zaletą jest fakt bezpiecznego przechowywania dokumentacji medycznej – nawet jeśli urządzenia w placówce medycznej ulegną awarii, dokumentacji nic się nie stanie. W przypadku własnych serwerów awaria jednego z nich może wiązać się z utratą danych.
BĄDŹ W KONTAKCIE
Masz pytania?
Skontaktuj się!
Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!
WEBINARY MEDIDESK
Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?
Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?