Kategoria wpisu: Dla Managera
Korzystać z zewnętrznej chmury, czy postawić na własną serwerownię? – To pytanie, na które odpowiedzi szuka niejeden menedżer placówki medycznej. Elektroniczna Dokumentacja Medyczna może być bowiem przechowywana na jeden z tych dwóch sposobów, a każdy z nich wiąże się z innymi wadami i zaletami. Nie sposób jednoznacznie stwierdzić, które rozwiązanie jest lepsze, dlatego podjęcie decyzji o sposobie przechowywania dokumentacji jest niełatwym wyborem. Przyjrzyjmy się bliżej obu rozwiązaniom.
Oznacza to, że z oprogramowania do Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, które umiejscowione jest w chmurze, możemy korzystać z dowolnego miejsca na świecie. Jedynym czynnikiem, który nas w tym zakresie ogranicza, jest po prostu dostęp do Internetu. Nie oznacza to jednak, że wszystkie dane pacjentów zapisane są „w powietrzu” – trafiają w specjalne miejsce, przeznaczone wyłącznie do gromadzenia i przetwarzania danych medycznych na potrzeby podmiotów leczniczych.
Cała Elektroniczna Dokumentacja Medyczna wraz z oprogramowaniem, pozwalającym z niej korzystać, musi być zapisana fizycznie na jakimś dysku – to nie ulega wątpliwości. W przypadku chmury mamy po prostu do czynienia z serwerownią, która staje się wyłącznie „magazynem” informacji na temat pacjentów, udostępniając informacje na ich temat upoważnionym osobom, które łączą się z serwerem w sposób zdalny. Cały proces opiera się o wiele procedur bezpieczeństwa, by zapobiec niepowołanemu dostępowi osób trzecich do informacji przechowywanych i przetwarzanych przez taki serwer.
W przypadku EDM przechowywanej w chmurze niejednokrotnie natrafić można na takie określenia ,jak oprogramowanie typu SaaS. Skrót ten wywodzi się z angielskiego określenia „System as a Service”, czyli – innymi słowy – oprogramowanie jako usługa. Zwrotem tym określa się sposób udostępnienia oprogramowania w chmurze w taki sposób, że klient nie ma potrzeby instalowania programu na swoim komputerze lub urządzeniu mobilnym. Po stronie dostawcy leży obowiązek aktualizowania oprogramowania i udostępniania go za pośrednictwem sieci web, użytkownik po prostu korzysta z oprogramowania za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji na smartfony i tablety. Dokładnie w ten sposób funkcjonują rozwiązania chmurowe, obejmujące Elektroniczną Dokumentację Medyczną. Rozwiązanie to nie wymaga od placówki medycznej posiadania własnej infrastruktury serwerowej.
Przede wszystkim menedżer placówki medycznej nie musi się martwić kosztem zakupu, utrzymania i serwisowania całej infrastruktury, ponieważ problem ten zostaje scedowany na dostawcę usługi. Odchodzą ponadto koszty związane z aktualizowaniem oprogramowania, czy też zatrudnianiem specjalistów od IT w celu obsługi serwerów, a także ich wymiana za kilka lub kilkanaście lat. Umożliwiamy także dostęp do dokumentacji medycznej w sposób zdalny, co ma znaczenie nie tylko w przypadku placówek, które posiadają kilka oddziałów, ale także w tych podmiotach leczniczych, które zatrudniają lekarzy pracujących poza siedzibą – doskonale sprawdzi się zatem między innymi w przypadku teleporady. Dodatkową zaletą jest fakt bezpiecznego przechowywania dokumentacji medycznej – nawet jeśli urządzenia w placówce medycznej ulegną awarii, dokumentacji nic się nie stanie. W przypadku własnych serwerów awaria jednego z nich może wiązać się z utratą danych.