Wróć do bloga

Kategoria wpisu: Dla Managera

Idealny pracownik rejestracji medycznej – jak go znaleźć?

Idealny pracownik rejestracji medycznej – jak go znaleźć? Początek roku to dla wielu firm czas wzmożonych poszukiwań nowych pracowników. Nie inaczej jest w placówkach medycznych – jeśli również Wy szukacie do swojego zespołu nowych pracowników rejestracji medycznej, podpowiadamy, na jakie cechy kandydatów należy zwrócić uwagę.

Na początek kwestia wykształcenia. Choć w Polsce nie prowadzi się jeszcze studiów stricte w zakresie pracy w recepcji placówek ochrony zdrowia, to jednak wiedzę i umiejętności związane z tym zawodem posiadają m.in. absolwenci studiów dotyczących zdrowia publicznego czy zarządzania ochroną zdrowia. Do pracy na tym stanowisku przygotowują jednak liczne technika, szkoły zawodowe oraz policealne, wiele placówek edukacyjnych prowadzi w tym zakresie kursy i szkolenia.

Na pewno więc wśród kandydatów znajdą się osoby z odpowiednim, kierunkowym wykształceniem. Warto jednak przyjrzeć się również kandydatom bez wykształcenia związanego z ochroną zdrowia – czasami okazuje się, że mają wszystkie cechy osobowościowe niezbędne do pracy w recepcji, a samej merytoryki mogą się szybko nauczyć.

Czym powinien się charakteryzować pracownik rejestracji?

Wśród cech, kwalifikacji i umiejętności idealnego pracownika rejestracji placówki medycznej znajduje się:

  • komunikatywność – umiejętność jasnego, precyzyjnego i poprawnego pod względem językowym oraz stylistycznym wyrażania się w mowie oraz piśmie, a także zdolność słuchania oraz – co bardzo ważne – rozumienia tego, co mówi druga osoba,
  • wysoka kultura osobista – składa się na nią to, jak osoba odnosi się do otoczenia oraz czy wykazuje szacunek wobec innych osób (nie tylko przełożonych, ale również znajdujących się na równi lub niżej w hierarchii zawodowej oraz społecznej),
  • opanowanie – praca w rejestracji jest nieustannym kontaktem z innymi osobami, które bywają czasem niegrzeczne, zdenerwowane, opryskliwe, nieuprzejme – pracownik musi w każdej z tych sytuacji zachować spokój i opanowanie,
  • cierpliwość – czyli umiejętność poświęcenia czasu na wysłuchanie pacjenta oraz spełnienie jego oczekiwań (niecierpliwy pracownik będzie chciał obsłużyć pacjenta zbyt szybko, co nie zawsze oznacza dobrze),
  • empatia – czyli umiejętność rozumienia i współodczuwania uczuć oraz zachowań innych osób, co jest postrzegane przez otoczenie jako uprzejmość oraz chęć niesienia pomocy.

Wśród innych cech i umiejętności kandydat/-ka na pracownika rejestracji medycznej można wymienić m.in. znajomość języka angielskiego (w wielu placówkach pacjentami są także obcokrajowcy), umiejętność korzystania z rozwiązań systemowych, takich jak system elektronicznej dokumentacji medycznej czy aplikacje wspomagające umawianie wizyt (np. Medidesk), gotowość do pracy w godzinach popołudniowych i w soboty (wiele placówek w dni robocze działa do godz. 20:00, a w soboty do 14:00-15:00), ale także chęć uczenia się oraz umiejętność pracy w zespole – rejestracja i cała placówka medyczna to przecież zespół.

Co powinno obudzić czujność?

Szukając pracownika do rejestracji medycznej należy zwrócić także uwagę na zapisy w jego CV i liście motywacyjnym, albo wyraźne cechy rzucające się w oczy podczas rozmowy kwalifikacyjnej, które mogą wykluczać jego pracę w takim właśnie charakterze. Może to być:

  • brak komunikatywności – bardzo poważne wady wymowy, kłopoty z artykułowaniem głosek, chaotyczne i mało zrozumiałe wypowiedzi, błędy w CV oraz liście motywacyjnym,
  • spóźnienie na rozmowę kwalifikacyjną – oczywiście awaria samochodu czy wypadek na mieście może się zdarzyć, ale powinno to obudzić czujność rekrutera – być może punktualność nie jest najmocniejszą stroną kandydata,
  • nieodpowiedni strój i wygląd – pracowników recepcji obowiązuje schludny, elegancki, ale zarazem niekrzykliwy, niewyzywający wygląd – to, jak kandydat podchodzi do tych kwestii, widoczne jest już podczas rozmowy kwalifikacyjnej,
  • negatywne wypowiedzi o byłych pracodawcach – jeśli podczas rozmowy kandydat narzeka na poprzedniego szefa czy aktualne miejsce pracy, nie świadczy to o nim najlepiej – przy kolejnej rozmowie kwalifikacyjnej będzie pewnie mówił to samo o Waszej placówce,
  • kłamstwa w CV – jeżeli w swojej aplikacji osoba wpisała doskonałą znajomość języka angielskiego, a podczas kontaktu nie potrafi odpowiedzieć na proste „Good morning”, jej kandydaturę można od razu skreślić.

Co jeszcze powinno wzbudzić ostrożność rekrutera? Jeśli zadawane przez niego pytania budzą irytację kandydata – niestety może być tak, że taką samą irytację wzbudzą pytania pacjentów zadawane przez telefon. Niepokojąca może być zbytnia nerwowość kandydata (czasami świadczy o tym, że nie umie radzić sobie ze stresem) oraz wyczuwalny od niego chłód i dystans. Oczywiście nie chodzi o to, by spoufalał się z rozmówcą, ale musi być otwarty i empatyczny wobec innych. Jeśli chodzi o kwalifikacje i doświadczenie, zastanawiająca może być bardzo długa przerwa w pracy zawodowej, a także krótki czas pracy w wielu firmach.

Poszukiwanie pracownika do rejestracji medycznej nie jest łatwą sprawą. Z pewnością rekrutacji trzeba poświęcić wiele czasu i uwagi – tak, by nowa osoba szybko zgrała się z resztą zespołu i była jego ważną, efektywną częścią.

Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

    Przetestuj Medidesk bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań

      Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

        Zostaw swoje dane, aby poznać ofertę Medidesk