Jak cyfryzacja medycyny wpływa na oczekiwania pacjentów?

Lekarz medycyny wypełniający elektroniczną dokumentację medyczną na tablecie.

Jak cyfryzacja medycyny wpływa na oczekiwania pacjentów?

Ochrona zdrowia w ostatnich latach przeszła bardzo poważne zmiany. Rozwój rynku prywatnych usług medycznych, konkurencja między placówkami, coraz więcej nowoczesnych narzędzi i technologii – wszystko to wpłynęło na zmianę oczekiwań pacjentów wobec usług ochrony zdrowia. Największą rewolucję w tym zakresie przynosi jednak proces cyfryzacji.

Pod pojęciem cyfryzacji ochrony zdrowia kryją się różne działania i procesy, które zachodziły w ostatnich latach. Na krajowym rynku od jakiegoś czasu z powodzeniem funkcjonuje e-recepta i e-zwolnienie lekarskie, a już wkrótce przyjdzie pora na obowiązkowe e-skierowanie. Z tradycyjnej papierowej dokumentacji medycznej placówki coraz chętniej przechodzą na dokumentację elektroniczną. Dostępnych jest coraz więcej urządzeń, które dzięki dostępowi do Internetu pozwalają zdalnie monitorować stan zdrowia pacjenta. Nie można zapominać również o usługach telemedycyny, takich jak telediagnostyka, telerehabilitacja oraz telekonsultacje. Jak pokazują ostatnie tygodnie, wbrew obawom wielu osób związanych zawodowo z ochroną zdrowia, nawet te ostatnie rozwiązania nie są wcale tak trudne do wdrożenia, jak się w pierwszej chwili wydaje.

Cyfryzacja medycyny – jak będzie kształtować się rynek ochrony zdrowia?

Eksperci PwC w swoim raporcie „Pacjent w świecie cyfrowym” prognozują, w jakim kierunku będzie rozwijał się proces cyfryzacji ochrony zdrowia.

Spodziewać się więc można:

  • coraz częściej stosowanych nowinek technologicznych, wykorzystujących m.in. aplikacje medyczne, sztuczną inteligencję, a nawet narzędzia takie jak data mining,
  • rozwoju świadczeń medycznych udzielanych zdalnie – nie tylko w domach pacjentów, ale również aptekach, drogeriach czy punktach handlowych,
  • szczególnej dynamiki cyfryzacji w takich segmentach świadczeń medycznych jak diagnostyka, rehabilitacja, opieka dla seniorów czy podstawowa opieka zdrowotna.

Wszystkie te czynniki w największym stopniu wpłyną na pacjentów placówek prywatnych, którzy płacą za świadczenia medyczne ze swoich pieniędzy lub są objęci prywatną opieką medyczną finansowaną przez pracodawców. Należy być przygotowanym na to, że wymagania tego typu pacjentów będą coraz wyższe.

Garść lekarstw na dłoni w kontekście wirtualnego przepisywania lekarstw

Oczekiwania pacjentów – jak będą się zmieniać?

Jak twierdzą eksperci PwC, oczekiwania pacjentów w związku z rozwojem cyfryzacji ochrony zdrowia będą dotyczyły kilku aspektów.

Dostęp do informacji
Współcześni pacjenci są o wiele bardziej niż poprzednie pokolenia świadomi chorób, które mogą ich dotknąć. Oczekują oni na ich temat rzetelnej, specjalistycznej wiedzy. Najczęściej źródłem informacji jest dla nich Internet.

Częstsze korzystanie z usług medycznych
Pacjent w świecie cyfrowej ochrony zdrowia o wiele częściej korzysta z usług medycznych. Do lekarza zgłasza się nie tylko wtedy, gdy „coś boli”, ale również profilaktycznie i kontrolnie. Dzięki temu cały segment ma szansę na coraz większą rentowność.

Wybór konkretnego lekarza
Pacjenci chcą odwiedzać konkretnych lekarzy, znanych z imienia i nazwiska, cenionych przez inne osoby. Co ważne, bardzo pożądana jest ciągłość opieki sprawowanej przez jednego lekarza. Pacjent chce być traktowany w sposób indywidualny i podmiotowy, a nie przedmiotowy.

Analiza ofert
Pacjent nie wybiera już oferty pierwszej lepszej przychodni czy kliniki. Analizuje oferty, porównuje je, wybiera te, które niosą dla niego największe korzyści. Według badań, aż 35% posiadaczy ubezpieczeń i abonamentów medycznych wykupuje dodatkowe usługi.

Opieka okołomedyczna
Coraz większym zainteresowaniem pacjentów cieszą się nie tylko usługi lekarzy specjalistów, ale także usługi okołomedyczne, takie jak np. porady psychologa czy dietetyka. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów.

Nie tylko cena
Cena przestaje być czynnikiem decydującym o wyborze danej usługi medycznej. Inne bardzo ważne aspekty to czas oczekiwania na wizytę, lokalizacja placówki, jej renoma czy opinie dotyczące lekarza.

Telekonsultacje – przyszłość ochrony zdrowia

Współcześni pacjenci coraz chętniej spoglądają w kierunku możliwości, jakie daje im postępująca cyfryzacja usług medycznych. Już około 60% mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej jest zainteresowanych usługami telekonsultacji. Coraz większa jest świadomość korzyści, jakie płyną z nich dla pacjentów. Jest to bardzo szybka i wygodna forma kontaktu z lekarzem, ale również – jak pokazują ostatnie tygodnie – również wyjątkowo bezpieczna. Największe zainteresowanie pacjentów budzą, według raportu, konsultacje z internistą, kardiologiem, dermatologiem, alergologiem oraz pediatrą. W Polsce segment usług telemedycznych notował w ostatnich latach nawet trzycyfrowe wzrosty!

W Medidesk przygotowaliśmy dla placówek medycznych kompleksowy system umożliwiający szybkie i wygodne włączenie do oferty telekonsultacji lekarskich. O wszystkich korzyściach, jakie płyną z wdrożenia platformy Medidesk przez placówkę, przeczytać można na stronie https://medidesk.pl/telemedycyna/. Wszystkich chętnych zapraszamy do kontaktu!

Autor: Redakcja
|
Dodano: 4 czerwca 2020

Powiązane posty

Pani doktor witająca się się z pacjentem podczas telekonsultacji
Kategoria:

Komunikacja lekarza z pacjentem podczas telekonsultacji

Jak lekarz powinien rozpocząć telekonsultację z pacjentem? Jak powinna ona przebiegać? O czym w szczególności trzeba przypominać pacjentom w trakcie telekonsultacji? W jaki sposób do nich mówić? Przedstawiamy garść praktycznych porad dotyczących komunikacji lekarza z pacjentem w czasie telekonsultacji!
Autor: Redakcja
|
2020-07-03
Palec wskazujący wirtualny dzwoniący telefon
Kategoria:

Co tracisz, nie mierząc konwersji telefonicznych w swojej placówce medycznej?

Nie jest tajemnicą, że liczba odebranych połączeń przychodzących przekłada się na liczbę umówionych wizyt w placówce. W praktyce zwiększenie poziomu odbieralności nie zawsze jednak jest proste. Jak więc się do tego zabrać? Czym jest współczynnik konwersji telefonicznej i jak go analizować?
Autor: Redakcja
|
2020-07-03
Contact
Wypróbuj Medidesk
Bezpłatnie przez 14 dni!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

close
Potrzebujesz więcej informacji?
Oddzwonimy do Ciebie.


* pola wymagane

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

Zostaw numer,
oddzwonimy!
Zapytaj o wycenę







Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną e-mail.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50, moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych i handlowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych i kontakt w sprawie informacji handlowych drogą telefoniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50 w celu prowadzenia działań marketingowych i handlowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana, kierując wiadomość na adres e-mail Administratora tj. biuro@medidesk.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Przysługują Ci w związku z tym wszystkie prawa wynikające z RODO, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia lub sprzeciwu co do ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Administratorem danych osobowych jest Medidesk Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, ul. Swarzewska 51, 01-821 Warszawa, tel. 22 250 08 50. Zapoznaj się z pełnym obowiązkiem informacyjnym dostępnym na naszej stronie internetowej pod linkiem https://medidesk.pl/polityka-prywatnosci/

* pola wymagane