Wróć do bloga

Kategoria wpisu: Dla Managera

Skuteczność w marketingu placówek medycznych – analiza, opinie, błędy

Skuteczność w marketingu placówek medycznych – analiza, opinie, błędy

Marketing medyczny wymaga stałej analizy i weryfikacji prowadzonych działań. Dzięki temu możemy jeszcze lepiej dopasować się do wymagań i potrzeb pacjentów. To kluczowe dla umawiania większej liczby wizyt. Co powinna analizować nowoczesna placówka medyczna? Jakich narzędzi używać? Jakich błędów się wystrzegać? Na te pytania odpowiadali eksperci IV konferencji AMOZ: Monika Ryszkus (Vita-Medica), Lech Madej (Ars-Medica), Franciszek Strzałkowski (Klinika Strzałkowski) oraz Daniel Nowocin (Medidesk).

Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych nowoczesnej placówki medycznej?

Analizę działań w internecie warto zacząć od sprawdzenia aktywności użytkowników na stronie internetowej placówki. Z pomocą Google Analytics jesteśmy w stanie wyciągnąć szczegółowe dane statystyczne. Narzędzie podpowiada, kto jest odbiorcą naszej strony www. Możemy poznać dane ważne z punktu widzenia marketingu medycznego: wiek, płeć, lokalizację, rodzaj urządzenia, z którego korzysta użytkownik, a także jego zachowanie na stronie. Takie informacje pozwalają dopasować komunikację do odbiorcy (np. język przekazu do wieku i płci, formę grafik i funkcji do sposobu korzystania, czy też frazy kluczowe do lokalizacji użytkownika). Dzięki temu możemy też lepiej określić grupę docelową przyszłych kampanii marketingowych.

Narzędzia analityczne Google mogą również posłużyć nam do sprawdzenia, skąd przybywają do nas użytkownicy: z jakich innych stron nastąpiło przekierowanie, co zostało wpisane w przeglądarkę lub która reklama została kliknięta. W ten sposób możemy zweryfikować, które działania marketingowe mają największy sens, a które wymagają poprawy. Dowiadujemy się również, czego poszukują odwiedzający nas odbiorcy i czy zawartość strony spełnia ich oczekiwania (czy następuje konwersja). W analizie tej warto uwzględnić o dane o umówionych wizytach. Z pomocą narzędzi marketingowych aplikacji Medidesk jesteśmy w stanie skonfrontować informacje z kampanii internetowych, z tymi uzyskiwanymi w rejestracji medycznej. Dzięki temu nowoczesna placówka medyczna może łatwiej ocenić skuteczność wdrożonych działań.

Analiza kosztów marketingowych

Wiedza o źródłach kliknięć i telefonów do placówki pozwala przeanalizować koszty pozyskania pacjentów. Chodzi o dane, które mówią nam o tym, jaki jest stosunek inwestycji, do jej zwrotu. Im większa różnica, tym większy zysk. Z pomocą funkcji dla managera aplikacji Medidesk możemy sprawdzić m.in. z jakich numerów telefonicznych nastąpiło połączenie do placówki (jaka kampania przyniosła efekt w postaci telefonu). Mając wiedzę o tym, którą reklamę widzieli dzwoniący pacjenci, możemy realnie ocenić jej skuteczność. Dzięki temu łatwiej zarządzać budżetem marketingowym. Ponadto aplikacja może też wyświetlać informacje o źródle rejestratorom medycznym – podczas połączenia przychodzącego. Z tą wiedzą mogą oni lepiej dopasować zakres usług do osoby dzwoniącej. W ten sposób łatwiej przygotować się do rozmowy z pacjentem – jeszcze przed podniesieniem słuchawki.

Opinie i rekomendacje jako forma marketingu medycznego

Zwykle duży nacisk kładziemy na pozyskanie nowych pacjentów. Jednocześnie zapominamy o potencjale, jaki mają ci, którzy już skorzystali z naszych usług. Opinie i rekomendacje to jedno z ważniejszych źródeł pozyskiwania pacjentów – nawet wśród bardzo nowoczesnych placówek medycznych. Warto pamiętać, że w dobie internetu kanałów ich pozyskiwania jest wiele. Jednym z ważniejszych są media społecznościowe. Użytkownicy zamieszczają opinie w ramach profilu placówki. Często polecają też gabinety medyczne na forach i grupach tematycznych. Nie bez znaczenia jest również influencer marketing – czy to w tradycyjnej postaci (np. umów z celebrytami jako ambasadorami marki), czy w formie współpracy z właścicielami popularnych kont w mediach społecznościowych. Warto pamiętać o śledzeniu, analizie i reagowaniu na opinie, które krążą w internecie.

Jakie są podstawowe błędy placówek w marketingu medycznym?

Podstawowym błędem w marketingu medycznym jest brak analizy. Warto poświęcić nieco czasu na zweryfikowanie skuteczności podejmowanych działań. Tym bardziej że mogą nam w tym pomóc sprytne narzędzia online i aplikacje. Drugim największym grzechem managera placówki medycznej jest bierność w odpowiadaniu na próby kontaktu i opinie. Ważne są nie tylko te dobre, ale również te negatywne. Nikt nie lubi czytać niepochlebnych uwag. Często są one jednak cennym źródłem wniosków. Na ich podstawie możemy stale ulepszać nasze usługi. Brak rozwoju to kolejny błąd placówek. W dynamicznych czasach warto słuchać potrzeb pacjentów i na bieżąco zmieniać się na ich oczach. Mowa tu o poszerzaniu wachlarza usług, wdrażaniu usprawnień, a także nowoczesnych rozwiązań. Nie zawsze są one kosztowne. Nowoczesne placówki medyczne wykorzystują szereg narzędzi biznesowych, które wpływają na lepszą organizację pracy i efektywność zespołu.

Przetestuj Medidesk bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań

    Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

      Zostaw swoje dane, aby poznać ofertę Medidesk