Wróć do bloga

Kategoria wpisu: Bez kategorii

Bez kategorii Anna Listopad | 2020-06-23

Powrót do przyjmowania pacjentów i świadczenia usług medycznych po „odmrożeniu” ochrony zdrowia

Czas czytania: < 1 minuta
Powrót do przyjmowania pacjentów i świadczenia usług medycznych po „odmrożeniu” ochrony zdrowia
Choć zagrożenie związane z koronawirusem ciągle jeszcze nie minęło, w różnych dziedzinach życia i gospodarki dochodzi do stopniowego luzowania wprowadzonych wcześniej restrykcji. Dotyczy to również sektora ochrony zdrowia. Regularnie przywracane jest udzielanie świadczeń medycznych, choć oczywiście z zachowaniem rygorystycznych zasad bezpieczeństwa.

Wypróbuj Medidesk bezpłatnie!

W połowie marca, gdy rząd ogłosił tzw. lock-down gospodarki, wiele ograniczeń dotyczyło również sektora ochrony zdrowia. Działalność placówek medycznych została ograniczona w zasadzie do nagłych przypadków zagrażających zdrowiu oraz życiu. Choć sytuacja epidemiologiczna w Polsce nadal daleka jest od idealnej, to jednak świadczenie usług medycznych zostaje stopniowo przywracane. Mają na to wpływ zarówno czynniki ekonomiczne, ale przede wszystkim – potrzeby pacjentów wymagających leczenia.

POZ – udzielanie świadczeń w czasie pandemii

Podstawowa Opieka Zdrowotna była dostępna dla pacjentów cały czas, nawet w okresie najbardziej rygorystycznego zamrożenia gospodarki. Oczywiście zalecano, by do lekarzy POZ zgłaszali się jedynie pacjenci naprawdę wymagający osobistego kontaktu. W innych przypadkach zalecane były telekonsultacje, czyli zdalne wizyty lekarskie świadczone za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. Usługa ta jest refundowana przez NFZ.
To właśnie prezes Narodowego Funduszu Zdrowia w odpowiednich rozporządzeniach reguluje działanie przychodni POZ w okresie zagrożenia epidemiologicznego. Kilka dni temu w kolejnym komunikacie przypomniano, że jeśli istnieją ku temu przesłanki medyczne, przychodnie nie mają prawa odmówić pacjentowi osobistej wizyty u lekarza POZ. Zgodnie z rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, powinno to jednak zostać poprzedzone wywiadem telefonicznym z pacjentem. Dopiero po tym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna.
Oczywiście zgłaszając się do przychodni pacjent musi przestrzegać określonych zasad bezpieczeństwa, czyli:

Fizjoterapeuta podczas rehabilitacji

Rehabilitacja – usługi już „odmrożone”

Po kilku tygodniach lock-downu z początkiem maja Narodowy Fundusz Zdrowia – po rozporządzeniu rady ministrów z 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii – pozwolił na wznowienie udzielania świadczeń rehabilitacji leczniczej. Może być ona prowadzona zarówno w warunkach ambulatoryjnych, w placówkach (i na oddziałach) dziennych, a także w stacjonarnych ośrodkach i oddziałach rehabilitacji leczniczej.
Wytyczne dotyczące funkcjonowania przychodni i gabinetów rehabilitacyjnych oraz fizjoterapeutycznych przygotował Główny Inspektorat Sanitarny. Czytamy w nich, że:

Konsultacje specjalistyczne, badania, zabiegi – tak, ale…

Po początkowych zaleceniach, by możliwie jak najbardziej ograniczyć konsultacje specjalistyczne, badania, zabiegi i operacje (również planowane oraz w trybie szpitalnym), ostatnie tygodnie przyniosły poluzowanie restrykcji. O przywracanie możliwie normalnego funkcjonowania placówek medycznych apelował jakiś czas temu minister zdrowia Łukasz Szumowski.
Na szczęście menedżerowie oraz właściciele placówek medycznych nie zostali w tej kwestii pozostawieni sami sobie. Swoje wytyczne i zalecenia dotyczące działalności kolejnych gałęzi sektora ochrony zdrowia publikuje ministerstwo zdrowia, GIS, konsultanci krajowi poszczególnych dziedzin medycznych oraz towarzystwa naukowe (np. Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne czy Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników).

Oto kilka przykładów:

Na zupełne poluzowanie restrykcji związanych ze świadczeniem usług medycznych z pewnością przyjdzie nam jeszcze poczekać. Na razie menedżerom, lekarzom i pacjentom pozostaje przestrzegać zasad i stosować się do wytycznych określanych przez kluczowe instytucje.

Przetestuj Medidesk bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań

Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

Zostaw swoje dane, aby poznać ofertę Medidesk