Walka z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19 wymusiła wprowadzenie 20 marca, na terenie całego kraju stanu epidemii. Rozporządzenie mające na celu hamowanie wzrostu wiąże się z wprowadzeniem wielu zmian i obostrzeń.
Sugerują one m.in.: w miarę możliwości pozostanie w domach, zmiany w sposobie poruszania się, nakładają stan surowej kwarantanny, ale też wpływają na przeorganizowanie funkcjonowania wielu zakładów pracy, w tym placówek medycznych. Jak więc zapewnić pacjentom bezpieczny dostęp do usług medycznych, chroniąc jednocześnie personel?
Telekonsultacja, czyli nowy wymiar porady lekarskiej
Od 12 marca zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego placówki medyczne i przychodnie POZ ograniczają przyjmowanie pacjentów. Podstawowa opieka zdrowotna, a więc porady u lekarza pierwszego kontaktu działają przez telefon. Telekonsultacja to bezpieczne i sprawne rozwiązanie stosowane, nie tylko w przypadku omówienia stanu zdrowia i wyników badań, ale również wystawiania recept na lekarstwa przyjmowane w trybie ciągłym, czy uzyskania lekarskiego zwolnienia z pracy (L4).
Teleporada to rozwiązanie dedykowane dla pacjentów, którym można pomóc zdalnie. Obsługa pacjentów stałych może odbyć się na podstawie posiadanej przez placówkę dokumentacji. Pacjenci nowi, niezbędne dokumenty mogą przesłać za pośrednictwem zdjęć lub video. Tę formę warto polecać, jako uzupełnienie opisywanych objawów.
Praca oparta na telekonferencji to również szansa dla personelu medycznego, który swoje usługi może świadczyć, pozostając w domu. Rozwiązanie to zalecane jest również lekarzom specjalistom. Jeśli pacjent nie znajduje się w grupie podwyższonego ryzyka, a diagnostyka lub zabieg może zostać przełożony na datę późniejszą, należy tak zrobić. Osobisty kontakt z lekarzem podczas stanu epidemii powinni mieć tylko i wyłącznie pacjenci pilnie potrzebujący konsultacji i przeprowadzenia diagnostyki.
Zasady bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego
Zasady bezpieczeństwa zarówno dla pacjentów, jak i personelu w placówkach medycznych zostały opracowane przez Główny Inspektorat Sanitarny. Znajdują się w ich m.in. następujące wytyczne:
- telekonsultacje powinny być podstawową formą udzielania świadczeń,
- każda z poradni medycznych zobowiązana jest do informowania stałych i nowych pacjentów o konieczności kontaktu telefonicznego w celu uzyskania teleporady lub umówienia osobistej wizyty lekarskiej,
- na poziomie rejestracji pacjenta, placówka powinna przeprowadzić ankietę wstępną kwalifikującą lub wykluczającą pacjenta z grona zakażonych koronawirusem,
- w przypadku osobistej wizyty pacjenta w placówce medycznej, rejestracja powinna zapewnić minimum metr odległości (a najlepiej 2 metry) od pracownika, oraz środek do przeprowadzenia dezynfekcji rąk,
- podczas wizyty należy promować płatność bezgotówkową,
- personel powinien zostać przeszkolony w zakresie bezpiecznej higieny osobistej,
- należy przeprowadzać regularną dezynfekcję obejmującą: klamki, blaty biurek, lady,
- zaleca się wietrzenie pomieszczeń kilka razy w ciągu dnia,
- rekomendowane jest zlikwidowanie kącików zabaw dla dzieci i usunięcie wszelkich przedmiotów z poczekalni i korytarzy placówki,
- placówka powinna w ramach możliwości, zapewnić pracownikom odpowiednią liczbę sztuk jednorazowej odzieży medycznej,
- przyjmując pacjenta lekarz powinien być zabezpieczony odzieżą ochronną – niezbędne jest posiadanie rękawiczek jednorazowych,
- lekarzom zaleca się podczas pracy zdjęcie biżuterii, zegarków i regularna dezynfekcja dłoni.
BĄDŹ W KONTAKCIE
Masz pytania?
Skontaktuj się!
Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!
WEBINARY MEDIDESK
Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?
Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?