Wróć do bloga

Kategoria wpisu: Dla Managera

Promowanie placówki medycznej w social media cz. 1

Promowanie placówki medycznej w social media cz. 1 W XXI wieku wizytówką placówki medycznej – oprócz tradycyjnej strony internetowej – mogą, a nawet powinny być social media. Czym dokładnie są? Jakie są najlepsze social media do promowania placówki? Jakie możliwości dają przychodniom i klinikom? Odpowiadamy na te i inne pytania!

Social media – czyli media społecznościowe – to środki masowego przekazu, głównie internetowe, które funkcjonują w taki sposób, aby umożliwiać ich uczestnikom kontakt, dialog oraz interakcję. Do social mediów nie zaliczają się jedynie znane portale społecznościowe jak Facebook czy Twitter. Są to również fora dyskusyjne, blogi, platformy do udostępniania zdjęć czy serwisy, poprzez które można ocenić produkt, usługę czy firmę.

Social media – wizytówka placówki medycznej

Jeszcze niedawno rolę głównych wizytówek placówek medycznych w sieci pełniły tradycyjne strony internetowe. Owszem, nadal są one bardzo ważne – stanowią sposób na przedstawienie oferty, zespołu, atutów placówki, udostępnienie danych kontaktowych itp. Równie istotną rolę informacyjną, ale również reklamową i wizerunkową pełnią obecnie także profile w social mediach. Mają one ogromny zasięg oddziaływania, pozwalają promować się w Internecie, budować społeczność lojalnych pacjentów oraz docierać do nowych osób potencjalnie zainteresowanych usługami placówki.

Jakie social media dla placówki medycznej?

Nie sposób wymienić wszystkich social mediów, w których może być na różny sposób obecna placówka medyczna. Tak naprawdę wystarczy kilka profili, ale prowadzonych mądrze, regularnie i odpowiednio zarządzanych. Jakie social media są więc najbardziej odpowiednie dla placówki medycznej?

  • Facebook – daje placówkom olbrzymie możliwości w zakresie komunikowania się z pacjentami, promowania usług oraz budowania pozytywnego wizerunku. Praktyka marketingowa dowodzi, że to właśnie Facebook w najbardziej intuicyjny sposób skupia użytkowników wokół marki, pozwala kształtować jej świadomość, a także wpływać na zachowania zakupowe facebookowiczów.
  • Messenger – w pierwszej chwili może być kojarzony z Facebookiem, ale obecnie można korzystać z Messengera nie mając profilu na Facebooku. Jest to chat internetowy, który pozwala na sprawną komunikację między użytkownikiem, a placówką. Na pytania pacjentów może odpowiadać osoba znajdująca się „po drugiej stronie” klawiatury, ale można również zaprojektować dedykowanego chatbota, który automatycznie udziela odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
  • Instagram – jest to platforma służąca udostępnianiu zdjęć oraz krótkich filmów video, z możliwością dodania krótkiego opisu tekstowego. Jak wskazują badania, jest ona popularna zwłaszcza w grupie tzw. młodych dorosłych (18-24 lata). Jest to pokolenie, które dba o swój wygląd i zdrowie, a także wchodzi w okres pracy zarobkowej, przez co staje się istotne pod względem sprzedażowym dla prywatnych placówek medycznych.
  • YouTube – jest to serwis służący udostępnianiu filmów video. W przypadku przychodni i klinik mogą to być oczywiście filmy typowo promocyjne, ale również edukacyjne. YouTube także pozwala na budowanie zaangażowanej społeczności poprzez opcję subskrybowania interesujących ich kanałów.

Pani doktor nagrywająca vloga.

Daj się poznać, komunikuj się, edukuj

Forma i sposób prowadzenia kanału placówki w social mediach zależy tak naprawdę od tego, jakie cele chce się przez to osiągnąć. Jeżeli ma to być sprzedaż poszczególnych usług – warto skupić się na możliwościach reklamowych, jakie daje np. Facebook Ads (więcej napiszemy o tym w kolejnym artykule). Jeśli celem jest zbudowanie aktywnej społeczności – warto postawić na posty angażujące, wywołujące u odbiorców określone interakcje. Na pewno jednak aktywność placówki w social mediach powinna dotyczyć trzeb aspektów.

  • Daj się poznać
    Zaliczają się do tego posty, grafiki czy filmy prezentujące placówkę – jej siedzibę, zespół specjalistów, zakres usług. Warto podkreślać wszystkie atuty, pokazywać to, czym wyróżnia się na tle konkurencji. Dzięki temu można zbudować poczucie bliskości między pacjentem a placówką i sprawić, że będzie ona odbierana jako konkretne miejsce, z pracującymi tam ludźmi i codziennym wykonywaniem obowiązków.
  • Komunikuj się
    Olbrzymim błędem jest założenie profili w social mediach i brak odpowiedzi na komentarze, pytania czy wiadomości pacjentów. Jedną z głównych funkcji social mediów jest właśnie ułatwienie komunikacji, więc należy koniecznie wykorzystywać tę możliwość. Warto ustawić automatyczne odpowiedzi na maile czy wiadomości w social mediach, reagować na komentarze i pytania. Pozwala to zatrzymać pacjenta i buduje pozytywny wizerunek.
  • Edukuj
    Placówki medyczne powinny być rzetelnym źródłem informacji m.in. o zasadach udzielania świadczeń zdrowotnych, aktualnych zaleceniach w związku z koronawirusem, ale także profilaktyce różnych chorób czy zdrowym trybie życia. Działania edukacyjne są ważnym punktem obecności w social mediach – pomagają budować wizerunek firmy zaangażowanej społecznie, ale w wielu przypadkach również wspierają sprzedaż.

To oczywiście tylko niewielka część z ogromu wiadomości dotyczących aktywności placówki medycznej w social mediach. W kolejnym artykule przybliżymy m.in. zasady działania Facebook Ads oraz podpowiemy, jakie rodzaje postów można publikować w portalach społecznościowych. Już teraz zachęcamy do lektury!

Przetestuj Medidesk bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań

    Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

      Zostaw swoje dane, aby poznać ofertę Medidesk