Wróć do bloga

Kategoria wpisu: Dla Managera

Dla Managera Anita Chabrowska | 2020-11-10

Silna marka w branży medycznej pomimo kryzysu? cz. 2.

Czas czytania: < 1 minuta
Silna marka w branży medycznej pomimo kryzysu? cz. 2.
Niełatwo prowadzić rentowny biznes w niepewnych i zmiennych okolicznościach. Z tym jednak muszą mierzyć się właściciele firm. Obecnie wyzwaniem jest pandemia i jej konsekwencje. Nie jest to jednak jedyny problem dotykający branży medycznej. Jak budować silną markę nowoczesnej placówki medycznej nawet pomimo kryzysu? Nasi eksperci podpowiadają – krok po kroku.

Wypróbuj Medidesk bezpłatnie!

Kryzys w branży medycznej – czy można tego uniknąć?

Pandemia COVID-19 postawiła branżę medyczną w bardzo trudnej sytuacji. Jej pojawienie się na świecie to przykład kryzysu, który ciężko było przewidzieć. Jego skutki będą jednak dalekosiężne.

Mimo to nie jest to pierwszy i nie ostatni z kryzysów, z jakimi zmagają się przedsiębiorcy z branży medycznej i estetycznej. Niektóre z nich można przewidzieć – innych nie sposób uniknąć. Można jednak przygotować się do reagowania w sytuacji kryzysowej. O tym, jak to robić, opowiemy krok po kroku.

Zarządzanie kryzysowe krok po kroku

Z doświadczenia specjalistów Medidesk wynika, że kluczem do skutecznego zarządzania w sytuacjach kryzysowych jest wdrożenie niżej wymienionych działań.

Krok 1: antycypacja

Pierwszym i najważniejszym krokiem jest antycypacja, czyli założenie, że może nas dosięgnąć kryzys. Dzięki temu przygotujemy się zawczasu. Na niektóre czynniki zewnętrzne nie mamy wpływu. Możemy jednak pracować nad udoskonaleniem procedur i mechanizmów wewnętrznych w naszej placówce.

Bardzo ważna jest pod tym względem kwestia budowania, przeszkolenia i zarządzania zespołem pracowników. To oni de facto tworzą firmę lub instytucję. Dobry manager nowoczesnej placówki medycznej powinien więc poświęcić tej kwestii wiele uwagi.

Jak zapobiegać wewnętrznym kryzysom kadrowym?

Zarządzanie personelem to złożona kwestia – nawet gdy zespół jest nieliczny. Dlatego warto na bieżąco monitorować poziom motywacji, przygotowania i poinformowania pracowników. Pomogą nam w tym:

Krok 2: strategia

Kolejny krok to opracowanie strategii postępowania w zaistniałej sytuacji. Ważne jest tu określenie i zastosowanie działań naprawczych oraz przygotowanie się na przyszłe problemy, które mogą wystąpić. Dobrze zawczasu przeanalizować możliwe sytuacje i przygotować scenariusze alternatywne, w razie wystąpienia komplikacji.

Kolejna kwestia dotyczy przygotowania strategii kooperacji i współpracy. Szczególnie ważne jest to w branży medycznej, gdzie dana usługa nie zawsze przynosi ten sam efekt. Warto wcześniej przemyśleć drogi postępowania w razie niezadowolenia pacjenta i przygotować na takie sytuacje personel.

Z powyższym wiąże się również przygotowanie strategii przyznania się do winy. Jak wiadomo, błędy czasem się zdarzają. To, czy w ich wyniku ucierpi dobre imię placówki, w dużej mierze zależy od jej reakcji na takie wydarzenie. Ważne, by nie bać się przeprosić – przyznać się do błędu, wziąć odpowiedzialność i wyrazić skruchę. W takich sytuacjach często liczy się czas. Dlatego już wcześniej warto zastanowić się nad tym, jak powinna wyglądać taka odpowiedź.

Jak NIE reagować w sytuacjach kryzysowych?

Brak przygotowania może doprowadzić nas do impulsywnych reakcji. Wśród najczęstszych błędów należy wymienić:

Tablica z chmurkami przedstawiającymi komunikację

Krok 3: komunikacja

Mowa tu zarówno o komunikacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej. W obliczu sytuacji kryzysowej szczególnie ważna jest szczerość i zaangażowanie. W komunikacji wewnętrznej należy unikać zatajania informacji i nieodpowiadania na pytania – nawet gdy nie znamy odpowiedzi. W takiej sytuacji często lepiej się do tego przyznać niż milczeć.

Również komunikacja na linii placówka-pacjent powinna być możliwie klarowna. Przykładem jest udzielanie informacji na temat sytuacji związanej z pandemią i lockdownem. Pacjenci oczekują, że dostarczymy im wiedzę na temat działania placówki w tym szczególnym okresie. Warto wykorzystać do tego celu każdy możliwy kanał komunikacyjny: telefon, zapowiedź głosową, e-mail, czat, stronę internetową, media społecznościowe, a nawet fizycznie drzwi placówki.

Nie należy też zapominać o partnerach biznesowych. Oni również zasługują na rzetelną i szczerą informację na temat naszej sytuacji i możliwości wywiązania się z zobowiązań.

Krok 4: analiza

Ostatnim krokiem na drodze radzenia sobie z obecnym kryzysem jest jednocześnie pierwszy krok do zapobieżenia kolejnej takiej sytuacji. Chodzi tu oczywiście o wyciąganie konstruktywnych wniosków. Robimy to na podstawie rzetelnej analizy problemu i jego konsekwencji:

Nowoczesna placówka medyczna, a silna marka w obliczu kryzysu

Z obu części artykułu dowiedzieliśmy się, jak radzić sobie z kryzysami będącymi częścią współczesnych, nieprzewidywalnych czasów. To, co należy podkreślić, to odpowiednie przygotowanie na różne okoliczności i wyciąganie wniosków.

Do działań, które już dziś warto wdrożyć w placówce medycznej, należą:

Przetestuj Medidesk bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań

Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

Zostaw swoje dane, aby poznać ofertę Medidesk