Kategoria wpisu: Dla Managera
Podobnie, jak w innych branżach, do dyspozycji jest osiem zasadniczych możliwości, jednak tylko sześć z nich jest powszechnie stosowana. Niewielki biznes medyczny możemy prowadzić jako:
W przypadku większych podmiotów stosuje się zwykle bardziej skomplikowane formy prawne. Mogą to być spółki osobowe, czyli:
Kolejna popularna forma prowadzenia biznesu medycznego – zwłaszcza wśród większych podmiotów, to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W jej ramach występuje rozdział wspólników od zarządu. Odpowiedzialność wspólników jest tu stosunkowo niska, co przeważa za bezpieczeństwem takiego rozwiązania. Inną ważną zaletą tej formy prawnej jest stosunkowa łatwość w zmianach składu osobowego. Trzeba jednak pamiętać, że w spółce z o.o. należy prowadzić pełną księgowość, co powoduje więcej formalności. Wśród podmiotów medycznych czasem możemy spotkać również inną spółkę kapitałową, czyli spółkę komandytowo-akcyjną. Zarówno jednak ta forma, jak i spółka akcyjna, ze względu na specyfikę zarządzania biznesem medycznym, bardzo rzadko występują wśród podmiotów leczniczych.
Początkowo działania w każdym biznesie skupiają się na rozbudowie wewnętrznej. Z czasem przychodzi jednak moment, gdy firma może rozwinąć się skokowo – np. przez zakup nowej placówki. Z pomocą nowego gabinetu czy przychodni możemy uzupełnić działalność naszej placówki, rozszerzyć jej zasięg lub ją zrestrukturyzować – na wzór nowego nabytku. Warto więc, by była to firma dojrzała, z wypracowanym modelem zarządzania. Przy okazji można przyjrzeć się sytuacji kupna i sprzedaży również z drugiej strony – strony sprzedającego. Z doświadczenia ekspertów Medidesk wynika, że niewielu właścicieli firm medycznych postrzega swój biznes w kategoriach sprzedaży. Tymczasem dobrze funkcjonującą placówkę medyczną można przekazać z dużym zyskiem – często nie wypadając nawet z jej struktur (np. zostając w niej jako lekarz, ale nie będąc już dłużej jej właścicielem).
Drugą alternatywą, obok sprzedaży, jest przejęcie biznesu medycznego przez sukcesorów – np. dziecko właściciela. Do takiego przekazania warto przygotować się zawczasu – najlepiej wielowymiarowo i wieloetapowo. Dobrze uregulować je w testamencie oraz umowie spółki (trzeba też pamiętać, że jednoosobową działalność gospodarczą należy wcześniej przekształcić w spółkę). Poza załatwieniem kwestii formalnych ważne jest stopniowe wprowadzanie następcy w sposób i metody zarządzania biznesem medycznym, relacje z pracownikami i współpracownikami. Warto też pamiętać, że przekazywanie firmy osobom spoza kręgu najbliższych, może wiązać się z dodatkowymi formalnościami – w tym kwestiami podatkowymi.
W przypadku podmiotów medycznych istnieją trzy najczęściej spotykane modele zarządzania. Osobą, która czuwa nad prowadzeniem i rozwojem placówki, może być właściciel będący jednocześnie czynnym medykiem, właściciel, który nie wykonuje żadnego z zawodów medycznych lub osoba całkowicie z zewnątrz – zatrudniony manager placówki. Dwie ostatnie opcje umożliwiają rozgraniczenie obowiązków zarządzania z leczeniem. Dzięki temu specjalista może poświęcić więcej czasu na realizację usług medycznych. To często przekłada się na lepsze wyniki finansowe. Co więcej, osoba zarządzająca biznesem medycznym na pełen etat ma więcej czasu, by skupić się na sednie potrzeb firmy. Jeśli jest ona z zewnątrz, to często wnosi także świeże spojrzenie na temat funkcjonowania i planowania działań placówki.