Wróć do bloga

Kategoria wpisu: Dla Managera

Dla Managera Anna Listopad | 2019-05-29

Jak wdrożyć Lean Healthcare? cz.2

Czas czytania: < 1 minuta
Jak wdrożyć Lean Healthcare? cz.2
Przed Wami część druga informacji o Lean Healthcare. Na co zwrócić uwagę wdrażając koncepcję zarządzania placówką medyczną w działaniu lean? Jak ustalić procesy i wartość dla pacjenta, aby uniknąć marnotrawstwa zasobów i błędów medycznych? Sprawdźcie w artykule.

Wypróbuj Medidesk bezpłatnie!

Co zatem możemy zrobić, wdrażając koncepcję Lean Healthcare?

Proponujemy analizę kilku kluczowych obszarów funkcjonowania podmiotu medycznego. Zaczynamy od analizy układu pomieszczeń, ciągów komunikacyjnych, rodzaju świadczeń. Już na etapie projektowania nowego obiektu lub przebudowy starego powinniśmy:
a) wiedzieć co będziemy robić, jakie procesy będą realizowane;
b) znać wymagania prawne dla tego rodzaju usług;
c) szacować rozmiar naszej działalności (dla ilu osób będziemy świadczyć usługi);
d) powiązać wymagania dla obiektów ochrony zdrowia z wymaganiami PPOŻ, BHP, kodeksu pracy i tych związanych z rodzajem usług (promieniowanie, materiały biologiczne, gazy anestetyczne itp.).

Jak najłatwiej zaplanować rozkład pomieszczeń?

Stwórz layout. Wyobraź sobie drogę pacjenta od wejścia do wyjścia po zakończonej usłudze/procesie klinicznym. Najważniejsza zasada to zawsze do przodu. Im więcej powrotów tym więcej marnotrawstwa i niezadowolenia.

Planowanie wyposażenia pomieszczeń powinno uwzględniać:
– kierunek przepływu pacjenta i pracy personelu – bez powrotów;
– niezbędne urządzenia i wyposażenie zawsze gotowe do użycia bez konieczności przestawiania, wyciągania z szafek i szukania w głębokich szufladach. Wizualizacja pozwalająca każdej osobie w prosty sposób nie tylko znaleźć, ale i odłożyć sprzęt na właściwe miejsce przechowywania;
– zachowanie bezpieczeństwa epidemiologicznego.

Wyposażenie planujemy dopiero wówczas, kiedy opiszemy procesy (czyli przed projektem), które będziemy realizować. I nie chodzi o to co robimy, tylko dlaczego je robimy. Musimy znać cel, dla którego pacjent się pojawił w naszym gabinecie, wówczas właściwie dobierzemy wyposażenie. Urządzenie końcowe diagnostyczne, czyli aparaty EKG, USG, aparaty do pomiaru saturacji, pracy serca i oddechu czy tętna płodu powinny być kompatybilne z urządzeniami do przesyłu danych na odległość, biorąc pod uwagę konsultacje on-line oraz zapisy w Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.

Nowe technologie w ochronie zdrowia w podmiotach medycznych.

Funkcjonalność infrastruktury teleinformatycznej powinna odpowiadać celom: oprogramowanie dostosowane do naszych procesów, łatwość aktualizacji i łączenia z oprogramowaniem odbierającym analizy diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej; łatwość wydruku i przesyłu w odpowiednim formacie i na szerokiej gamie drukarek i rozmiarze papieru, możliwość korzystania z aplikacji przez pacjentów i współpracy z pacjentem on-line. Telefony spełniające wymagania wezwań ratowniczych, przekazywania połączeń i łatwego odbierania; serwerownia, wymagania dla tych pomieszczeń lub wybór innych rozwiązań w tym zakresie. Podjęcie decyzji o systemie komunikacji wewnętrznej (sharepoint lub inne rozwiązanie), który pozwoli na współpracę i ujednolicenie obiegu dokumentów, formularzy. Pozwoli to także przygotować i zrealizować szkolenia wewnętrzne dla personelu, rozsyłać zarządzenia, zbierać dane do analizy i korzystać z nich przez osoby uprawnione jak też umożliwiać edukację pacjenta na jednolitych materiałach. To jeden z bardzo ważnych elementów, który bezpośrednio będzie generował korzyści, czyniąc pracę łatwiejszą i poprawiając komunikację w organizacji, co jest ogromną wartością dodaną; zmniejsza koszty administracyjne i wspiera standaryzację procesów.

Stany magazynu i zapasów w placówce zdrowia.

Zapasy w magazynach powinny zabezpieczyć realizację procesu na określony czas. Kiedy zużyjemy np. połowę, składamy zamówienie, tak by dotarło nim zużyjemy pozostały zapas. By zapobiec marnotrawstwom, zalecane jest wdrożenie rozwiązań typu KANBAN z wykorzystaniem metod ręcznych lub automatycznych.

W przedstawionym artykule została opisana tylko część zalet zastosowania podejścia szczupłego zarządzania lean healthcare. O tym, jak przygotować się do wdrożenia koncepcji lean i jak ją uruchomić w podmiotach zdrowotnych dowiesz się na pierwszym w Polsce SYMPOZJUM LEAN HEALTHCARE, które odbędzie się w Toruniu 31 maja 2019. Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne, a więcej informacji znajdziesz w artykule Lean Healthcare i Medidesk na Sympozjum w toruńskim Business Link.

BEZPŁATNE UCZESTNICTWO i rejestracja do 30.05.2019 w linku. Do zobaczenia!

Autor: Anna Złotowska, MBA mgr pielęgniarstwa
Specjalista w zarządzaniu personelem medycznym, wdrażaniu nowych technik i narzędzi zarządzania. Praktyk w projektowaniu i zarządzaniu procesami klinicznymi, ryzykiem medycznym i komunikacją w szpitalach- lean healthcare.

Przetestuj Medidesk bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań

Umów się na bezpłatną prezentację Medidesk

Zostaw swoje dane, aby poznać ofertę Medidesk